banner541
x

“Projemizle çevrim süresini yarı yarıya indirdik”

Günmak Proje Müdürü Mehmet Fatih Çakmak, Toyota Sakarya fabrikasında, Günmak olarak hayata geçirdikleri “Dolly Robotik Yıkama Projesi” ile ilgili sorularımızı yanıtladı.

“Projemizle çevrim süresini yarı yarıya indirdik”
Proses Zirvesi

Günmak Proje Müdürü Mehmet Fatih Çakmak, otomotiv ana sanayi firmalarından Toyota’da, Kawasaki RS50N Robot ile gerçekleştirdikleri Dolly Robotik Yıkama Projesini anlattı.

Toyota’nın Sakarya fabrikasında gerçekleştirdiği uygulama ile uzun yıllardır manuel olarak gerçekleştirilen bir uygulama robotik uygulamaya çevrildi, işlemin çevrim süresi yarı yarıya indirildi, iş güvenliği ve işçi sağlığı riskleri ortadan kaldırıldı. Uygulama işgücünden tasarrufa imkan verirken, yüksek kaliteli daimî bir yıkama işlemi de sağlanmış oldu.

Toyota standartlarına göre yazılım ve uygulama yaptıklarını belirten Çakmak, “Uygulama sonucunda prosesin çevrim süresi 90 dakikadan 40 dakikaya düştü. Proseste görev alan toplam 3 vardiyadaki 6 olan operatör sayısı 3’e indirildi. Tasarruf edilen işgücü, farklı iş süreçlerine yönlendirildi. Manuel uygulamada yüksek basınçlı su kullanımının yaratabileceği riskler elimine edildi. Üretimde Toyota standartlarının devamlılığı sağlandı” diyor.

Hayata geçirdiğiniz robotik yıkama projesiyle ilgili bilgi verebilir misiniz? Robottan önce manuel olarak yapılan uygulamayı anlatır mısınız? 

Projeyi, otomotiv ana sanayinin önde gelen markalarından/üreticilerinden Toyota firmasının Sakarya’daki fabrikasında hayata geçirdik. Otomotiv ana sanayiinde kaynak fabrikasından çıkan araç gövdeleri, ses yalıtımı, korozyona karşı dayanıklılık ve renklendirme amacıyla boyahane fabrikalarına gönderiliyor. Burada araç gövdeleri kataforez, mastik, PVC vb. uygulamalarından geçiyorlar. Ardından da ilk kat ve son kat boya kabinlerinde 6 eksenli ex-proof boya robotlarıyla boyanıyorlar. Araç gövdelerinin boyahane içindeki tüm ilerlemeleri otomatik taşıma arabaları ile yapılıyor. Bu transferler sırasında otomatik taşıma arabaları da püskürtme sonucunda boyanıp, kirleniyor. Taşıma arabaları, üzerinde taşıdıkları bir adet otomobilin boyanma serüvenini tamamladıktan sonra tekrar döngüye giriyor. Belki gün içerisinde 5-6 taneden fazla arabaya eşlik ettiği için komple boyanıyor ve taşıma arabası üzerinde bir kalınlık oluşturuyor. Bu kalınlık, Dolly taşıma arabası üzerine yeni bir aracın konumlandırmasında, sapma riskleri doğurabiliyor. Bu sebeple boyahanelerde temizlik çok önemli ve periyodik olarak Dolly taşıma arabaları yıkanıyor. Boyanın hortumla vb. yöntemlerle yıkanması mümkün değil çünkü, normal bir yıkama boyayı Dolly üzerinden temizlemiyor. Bu nedenle 1850 bar basınçlı, tazyikli su ile yıkanması gerekiyor. Ki böylesine kuvvetli basınçtaki suyu herhangi bir nesneye tutarsanız kesiyor, parçalayabiliyor. Proje öncesinde, yıkama işlemini mecburen insanla yapıyorlardı. Bunu gerçekleştiren çalışan özel, korunaklı, her tarafı kapalı, ağır ve terletici bir kıyafet giyiyordu. Elinde, 1850 bar basınçla püsküren bir büyük bir yıkama tabancası ile 1,5 saat boyunca taşıma arabasını yani Dolly’yi yıkıyordu. Tek bir yıkama işlemi 1,5 saat sürüyordu. Boya yapıyormuş gibi her yerini yakından yıkamak zorunda kalıyordu ve manuel tabancayı üstten tutamıyordu. Çünkü ne kadar uzaktan olursa, basınç o kadar azalıyor. Tabancanın ucunu ancak 5 cm kadar yaklaştırabiliyordu. Yüksek çevrim süresine sahip bir işlem, fiziksel güç kullanımı ile yapılıyor, iş güvenliği ve işçi sağlığı riski taşıyor ve yıkamada Toyota standartlarına ulaşamama riski taşıyordu. 

Yalnız sağlık açısından da çok riskli bir uygulama… 

Evet, kesinlikle. Sağlığı riske atan durumu engellemek için bir çözüm bulmuşlardı. Yıkama işlemi bir odanın içerisinde gerçekleştiriliyordu. Odanın dışında ayrıca bir kişi duruyor ve pencereden bütün süreci takip ediyordu. Kamera sistemi yoktu. Yıkamayı yapan kişi tabancayı düşürür de su kendine dönerse herhangi bir kaza riskine durumuna karşı sürekli gözlem yapıyordu. Pencereden süreci takip eden gözlemcinin iki adımının sığabileceği bir basınç paspası vardı. Basınç paspasının üzerinden bir adım bile çıksa iki ayağından birini bile oradan çıkarsa gözlemci yerinden ayrıldığı için tabancanın ucundaki su duruyordu. Bir güvenlik yöntemi vardı ancak insan dikkatine bağlıydı ve işin yükü insan üzerindeydi.

Bu kapsamda siz nasıl bir çözüm sundunuz?

Biz proseste insanın yaptığı işi robotun yapmasını sağladık ve insan faktörünü minimuma indirdik. Öncelikle yıkama kabinindeki manuel tabancayı söktük. Basınçlı su püskürtme tabancasını Kawasaki Robota entegre ettik ve robot tarafından kontrol edilmesini sağladık. Kawasaki Robot’un erişim mesafesini arttırarak Dolly’nin her tarafına ulaşabilmesi için travers ünitesi imalat ettirdik. Hücre içindeki tüm elektrik ve mekanik işlerini yaptık, hücrenin robotik çalışmaya uygun hale getirilmesini sağladık. PLC, Kawasaki Robot ve HMI yazılımlarının tamamını yaptık, sistem panosu tasarım ve imalatını yaptık, Kanban prosedürlerine uyulmasını sağladık. Tüm güvenlik önlemlerini aldık. Su yalıtımlarını, buharı vb. tümünü elimine ettik. Bir insanın yaptığı her şeyi robotun yapacağı şekilde tüm hücreyi dizayn ettik ve üretime nezaret ederek gerekli tüm optimizasyonları sağladık. 

Peki uygulamanın sonuçları ne oldu?

Şu anda orada hücrenin içinde bir adet Kawasaki RS50N Robot ve robotun elinde yıkama tabancası bulunuyor. Bir operatörün 90 dakikada yaptığı işi robot şu an 40 dakikada ve durmadan yapıyor. Çok daha kaliteli yıkıyor ve hiçbir mesai derdi yok. 3 vardiya çalışabiliyor. En önemlisi iş güvenliği riskini ortadan kaldırdık. Çalışan personel artık angarya işi yapmak zorunda değil. İçeride çalışan personel şu anda dışarıda sadece Dolly’nin hazırlanmasından sorumlu. Kilitlemesini, sabitlemesini yapıyor ve 40 dakika sonra yenisinin sırası gelene kadar başka bir göreve gidiyor. 

Nihai sonuç çok önemli…

Elbette. İnsan sağlığını riske atacak, yoracak ve sonunda meslek hastalıklarına neden olacak işler yerine katma değer katacakları, yeteneklerini ve zekalarını kullanarak yarar sağlayacakları işlere yönelmelerini sağlamak… Katma değer geldiğinde de ülke kalkınıyor. Kawasaki RS50N Robot ile hayata geçirdiğimiz Toyota Dolly Robotik Yıkama Projesi; insana saygı ve sürekli geliştirme temel değerleri üzerine kurulan Toyota yaklaşımının ve Toyota’nın fabrika içerisindeki tüm operasyonlarda robot kullanım prensibinin yaygınlaştırılmasının başarılı ve somut bir örneği. Günmak olarak, biz de bu katma değere ortak olduğumuz için mutluyuz.
 

Güncelleme Tarihi: 11 Mart 2020, 09:42
YORUM EKLE

Enerji

Genmacs

Dergiler
Partnerler