Kompresör üretim teknolojisi Türkiye`de

Kompresör üretim teknolojisi Türkiye`de

TÜRKİYE`DE BİR İLK

Kompresör üretim teknolojisi Türkiye`de

TEI`den yapılan yazılı açıklamaya göre, söz konusu proje, dünyada havacılık alanında en son üretim teknolojilerinin kullanılmasıyla gerçekleşecek TEI, bu alandaki teknolojiye sahip dünyada sayılı havacılık şirketlerinden biri olacak. İleri üretim teknikleri ve yüksek teknoloji kullanılarak üretilen yeni nesil blisk ve spoollar, motorlarda önemli oranda ağırlık ve emisyonu azaltırken, yakıt tasarrufu ile de daha üstün performans sağlıyor.
Proje kapsamında, Müşterek Taarruz Uçağının F136 motoru başta olmak üzere, Boeing 787/747-8 uçaklarına güç verecek GEnx, firkateynler ve endüstride kullanılan LMS100, Airbus 300/310/330 ve Boeing 747/767 uçaklarında kullanılan CF6 motorlarına ait 7 değişik parçanın blisk ve spool üretiminin TEI`de yapılması planlanıyor. Bu projeden 2010-2021 yılları arasında 511 milyon dolarlık bir iş hacmi bekleniyor.
TEI hem askeri hem ticari motorlara üretim yaparken, blisk teknolojisi hava, kara ve deniz platformlarında da uygulayabilir hale gelmiş olacak.
    
TEI, İŞ PAYINI 2,9 MİLYAR DOLARA ÇIKARDI
    
Müşterek Taarruz Uçağı projesine, ortağı GE şirketiyle 2004 yılında imzaladığı anlaşmayla geliştirme fazından itibaren katılan TEI, GE-Rolls Royce ortaklığıyla geliştirilen F136 motoruna tasarım ve üretim hizmeti vermeye devam ediyor.
Söz konusu anlaşmanın sonucu olarak TEI`nin, GE ortaklığıyla Gebze Teknoloji Serbest Bölgesi`nde kurduğu Türkiye Teknoloji Merkezi`nde (TTM) F136 motoruna ait kritik tasarım çalışmaları Türk mühendisleri tarafından yürütülüyor. Bunun yanı sıra F136 motoruna ait 13 farklı kompleks parçanın üretimi de TEI`nin Eskişehir`deki tesislerinde gerçekleştiriliyor.
Sistem geliştirme ve gösterim fazında yürütülen parça üretim ve tasarım mühendisliği faaliyetleri, üretim, destek ve sürekli iyileştirme evresinde önemli ölçüde artış gösterecek. Motorun nihai montaj ve test, satış sonrası destek hizmetleri hariç sadece parça ve komponent üretimi göz önüne alındığında imzalanan blisk-spool anlaşması sonucu sağlanacak 511 milyon dolarlık ilave iş hacmiyle birlikte program boyunca TEI için öngörülen iş hacmi 2,9 milyar dolar seviyesine yükselecek. 
    
TÜRKİYE`DE İLK
    
TEI Genel Müdürü Akın Duman, uçak motorları kompresör üretiminde üst düzey teknolojilerin kullanıldığı blisk-spool üretiminin, halihazırda TEI`de ve Türkiye`de bulunmadığını, dünyada ise sadece 5-6 motor üreticisi tarafından uygulandığını kaydetti.
GE ile imzalanan anlaşmayla havacılık sektöründe en gelişmiş teknolojilerden biri olan blisk ve spool üretim teknolojisinin TEI`ye aktarımının gerçekleştirileceğini ifade eden Duman, şunları bildirdi:
``Anlaşmada belirtilen parçalarda TEI, dünyada tek kaynak ya da birincil kaynak olacak. Bunun yanında, söz konusu projeye Savunma Sanayii Müsteşarlığı`nın da sağlamış olduğu finansal destek, ülkemizin havacılık sanayisinde daha yüksek performansa ulaşması ve ulaşılan performansın sürekliliğinin sağlanması açısından çok önemlidir.``
GE Aviation-Dönen Parçalar Mükemmeliyet Merkezi Genel Müdürü Chuck Williams da TEI`nin, blisk-spool üretim teknolojisini kazanmasıyla uçak motorlarına ait kritik dönen parçalarda dünyada en yüksek teknolojiye sahip nadir üreticilerden birisi konumuna geleceğini kaydetti. 
     
 
http://www.haberortak.com

Güncelleme Tarihi: 29 Nisan 2009, 18:31

Yorum yapabilmek için üye girişi yapmanız gerekmektedir.

Üye değilseniz hemen üye olun veya giriş yapın.

Proses Zirvesi

Proses Zirvesi

Dergiler
Partnerler