NTN-SNR İnovasyon Birimi Proje Lideri Guillaume Lefort, havacılık araştırma programı Clean Sky 2 projesiyle GE Avio iş birliğiyle Airbus Helikopterleri’ne tedarik sağlayacaklarını söyledi.

Lefort, firmalarının Avrupa Birliği tarafından finanse edilen ve toplam 4 milyar avroluk bütçeye sahip havacılık araştırma programı “Clean Sky 2”ye dahil olmasına ilişkin sorularımızı yanıtladı.

Clean Sky 2 Programının temel amacı nedir?

Clean Sky 2 Programı, çevre üzerindeki olumsuz etkileri azaltmayı hedefleyen araştırma projelerini desteklemektedir. ACARE (Avrupa Havacılık Araştırmaları Danışma Konseyi) tarafından 2050 yılı için belirlenen hedeflerle uyumludur. Örneğin, hedef 2035'e kadar CO2 emisyonlarını ve yakıt tüketimini yüzde 20 ve yüzde 30, NOX emisyonlarını yüzde 20 ila yüzde 40 ve gürültü kirliliğini yüzde 75 oranında (2014'teki mevcut teknolojilere kıyasla) azaltmaktır.

ACARE’nin 2050 yılı için belirlediği hedefler nelerdir?

ACARE, 2050 yılında havacılık endüstrisinin yol açtığı çevre kirliliğinin 2005 yılına göre önemli ölçüde azaldığını görmek istiyor. Bu, önümüzdeki 30 yıl boyunca, hava taşımacılığında yolcu/kilometre başına CO2 emisyonunda yüzde 75'lik bir düşüş anlamına geliyor. Özellikle hava taşımacılığının katlanarak büyüdüğü düşünüldüğünde (her yıl +yüzde 5), bu çok iddialı bir hedef!

HEROe projesinde şu an tam olarak hangi aşamadasınız?

Şu an projeyi yarılamış durumdayız. 1 Mart 2018'de başladık ve bitiş tarihi 2021 olarak planlandı. Bugüne kadar tüm rulman tasarım sürecini tamamladık ve prototipi oluşturduk. Şimdi sırada test süreci, modelleme ve model/test korelasyonu var.

Testler nerede ve hangi koşullar altında gerçekleştiriliyor?

Testler, Fransa’nın Haute-Savoie bölgesinde bulunan Annecy şehrindeki test merkezlerimizde gerçekleştiriliyor. Belirli makinalar üzerinde gerçekleştirilen, düz ve çentikli rulmanlarda parçacık kopması başlayana kadar yapılan dayanıklılık testi, kopan parçacıkların yayılması, kusurlu yuvarlanma elemanlarının dayanıklılığı ve yağlama durdurulduktan sonra yapılan testler gibi çok çeşitli test türleri mevcut. Test ekipmanları buna göre modernize edilmiş ve daha güvenilir ve hassas ölçüm sağlamak için dönen parçalara sıcaklık sensörleri eklenmiş durumda. Bu proje için toplam 20 bin saatlik test gerekecek.

Test sürecinin ardından, NTN-SNR rulmanın geliştirilmesinden de sorumlu olacak mı?

Bizim Clean Sky 2 projesindeki rolümüz, patentli hibrid konik makaralı rulmanımız için prototipleri araştırmak, tasarlamak ve doğrulamak. Proje tamamlandığında, NTN-SNR, GE Avio'ya (İtalya) HEROe prototiplerine benzer, ancak bu projedeki endüstri ortağımız GE Avio tarafından kullanılan özel dişli kutusu arayüzlerine uyacak şekilde tasarlanmış prototipler tedarik edecek.GE Avio prototiplerimizi alt gruplarına monte ederek Airbus Helikopterleri’ne tedarik sağlamakta.