Geliştirdikleri akıllı eldiven ile en az insan hatası ile üretimi hedeflediklerini söyleyen Kadir Demircioğlu, eldivenin sağladığı avantajları anlatarak, “Hata yaptığında, eldiven üzerindeki sistem ile personelin elleri titriyor, üst yönetime kadar bunun bilgisi gidiyor, örneğin Bursa’da otomotiv fabrikasında parçayı takarken, araca hatalı parça bir yerleştiriliyorsa bunun bilgisi anlık olarak fabrikanın merkezi Fransa’ya veya İtalya’ya gidiyor” dedi. Kadir Demircioğlu, sorularımızı yanıtladı. 

ENDÜSTRİ 4.0’A GEÇİŞTE YAŞANAN DİRENÇLER VE KAYGILAR NELER? 

Bu konseptin temelinde üç kriter; hız, verimlilik, izlenebilirlik yatıyor. Türkiye’de bunu bir müşteriye götürdüğünüzde, hız noktasında, “Bunun yerine 3 tane adam daha çalıştırırım ve aynı işi yapabilirim, benim için daha az maliyetli olur” gibi bir düşünceye kapılabiliyor. Yurtdışındaki markanın ülkemizdeki üreticileri ve tedarikçileri ise hiç böyle düşünmüyor. Çünkü işin izlenebilirlik tarafı çok önemli. İkincisi de kimi müşterimizin kazanımlarına bakmadan tamamen bunu bir showcase olarak kullanmak istemesi. “Benim fabrikamda bunu göstermek istiyorum” diye ürünü ya da hizmeti satın alabiliyor ancak aldıktan sonra kullanmıyor. Bizim bu noktada en büyük üzüntümüz, bütün süreçleri iyileştirmenin temelinde kesin ve kesin adapte olmanızın gerektiği. Dünyada gezdiğimiz tekstil fabrikalarının artık aynen bir otomotiv fabrikası edasında çalıştığını görüyoruz. Bizim bu sektöre çok iyi adapte olmamız lazım ki üretim ya da katma değeri yüksek ürünleri burada geliştirelim.

YENİ BİR FABRİKANIN ENDÜSTRİ 4.0’A UYGUN OLARAK EN BAŞTAN TASARLANARAK İNŞA EDİLMESİ Mİ YOKSA ONU DÖNÜŞTÜRMEK Mİ DAHA FİZİBL?

Şu an fabrikaların belli noktaları için datalar var. Özellikle robotların çalıştığı noktalarda ya da makinaların işlem gördüğü yerlerden datalar alınıyor, analiz ediliyor, iyileştirme çalışmaları yapılıyor ama bugün tüm sürecin dijital hale gelebilmesi için önemli noktalardan birisi de insandan da bu datanın alınmasıdır. Makinanın, insandan aldığınız datalarla inşa edilmesi gerekiyor ve mevcut durumda baktığımızda, sıfırdan böyle bir şey kurmak yerine mevcut olanda değişiklik yapılması gerekiyor. İnsana yatırım yapılması, buradan alınan datalarla diğer tarafın inşa edilmesi çok önemli. 

TÜRK SANAYİCİLERİNE ENDÜSTRİ 4.0 KAPSAMINDA GİYİNEBİLİR TEKNOLOJİLER NOKTASINDA NE TÜR HİZMETLER SUNUYORSUNUZ? 

Industrial Wearable Platform (IWP) yani endüstriyel giyilebilir teknolojilerle lojistikten üretim hatlarına kadar dijitalleşme, izlenebilirlik, ergonomi ve hız noktasında birçok kazanım sağlıyoruz. Bu platformun alt kırınımında insanın üzerinde çalışma odaklı bir sistem olduğu için giyilebilir cihazlar yer alıyor. Bunun yanı sıra IOT cihazları ile insanla makinayı konuşturuyoruz; saat 10:00 ile 12:00 arasında personel daha verimli daha iyi çalışabildiğinden bu aralıkta PLC‘yi hızlandırıp, insanın ve tabi ki makinanın daha hızlı işlem yapmasını sağlıyoruz. Öğle yemek arasından sonra kan şekeri yükseliyor ve verimlilik düşüyor ama biz verimli saati daha hızlı geçirip, öğleden sonraki süreçte daha yavaş bir hattın akmasını sağladığımızda günlük 1000 adetlik bir üretimi yine sağlıyoruz ama çok daha insani bir çözüm sunmuş oluyoruz. Piyasada bilinen bütün yazılımlarla entegre çalışan ama tamamıyla insan verimliliğine odaklanmış yazılım platformumuzla birlikte işi kimin kaç saniyede yaptığına, hatta sağlık durumuna kadar tüm datalara ulaşabiliyoruz. 
Endüstriyel giyilebilir teknolojilerde, 2018‘in son çeyreğinde ilk ürünü, akıllı eldiveni çıkardık. Mottomuz ‘Collaborate to innovate’ yani müşterilere “Bizimle birlikte olun ve sizinle birlikte bu ürünü gerçekleştirelim” diyoruz. Bunun ilk çalışmasını Mercedes Benz ile yaptık. Tamamen sensör bazlı parmaklardan dataları alabilecek etkileşimli sistemlerin olduğu, fabrikanın içerisinde Wi-Fi ağıyla yoksa bluetooth ya da Lora haberleşme sistemleriyle çalışma gerçekleştiriyoruz. İstediğimiz şey, işçinin daha az hata yapması. Böyle duyarlı sistemlerin üzerinde barındırıldığı akıllı eldiven çalışmasını gerçekleştirdik. Hata yaptığında, eldiven üzerindeki sistem ile personelin elleri titriyor, üst yönetime kadar bunun bilgisi gidiyor, örneğin Bursa’da otomotiv fabrikasında parçayı takarken, araca hatalı parça bir yerleştiriliyorsa bunun bilgisi anlık olarak Fransa’ya ve İtalya’ya gidiyor.