HUBBOX Endüstriyel Teknoloji CEO’su Mehmet Bilgi, Türk Hava Yolları (THY)’nın bakım, onarım ve modifikasyon merkezi Turkish Technic için gerçekleştirdiklerini pilot proje çalışmalarından bahsederek “Yapay zeka algoritmalarını besleyen verilerin ServisSoft sistemine aktarımını sağlıyoruz. Hubbox olarak topladığımız veriler ile ServisSoft’un yapay zekaya sahip arıza öngörü sistemi yüzde 100 başarı ile çalışmasını sürdürüyor.” dedi.

Bilgi, son dönemdeki projelerini ve gelişmeleri anlattı.

HUBBOX ne amaçla geliştirildi? Kullanıcılarınız, Endüstri 4.0 sürecinde ne tür faydalar elde edecek?

HUBBOX, endüstriyel amaçlı uzak bağlantı cihazı ve yazılımıdır. Aslında temelde yapmayı amaçladığımız, daha işin başlangıcında sanayide kullanılan verilerin işlenmeden önce filtrelenerek gerekli ortamlara aktarılmasıdır. Firmamız, Yıldız Teknik Üniversitesi’nin bünyesinde kuruldu. Projeyi geliştirirken uzak erişim ve data gateway (ağ geçidi) noktalarına odaklandık. İlk yaptığımız iş, uzak erişimdi. İlk olarak amacımız; makina üreticilerinin, makinalarına uzaktan bağlanarak müşterilerine teknik destek verebilmelerini sağlamaktı. Sonrasında ürünümüzü geliştirerek veri toplama aracı ve bu verileri işleyip filtreleyerek iletilebilmesini sağlayacak bir data gateway aracına dönüşmesini sağladık. Bu noktada yaptığımız işlerde makinalara doğrudan erişim sağladık, üretim alanından veri toplamayı mümkün olduğunca kolaylaştırmaya çalıştık. Topladığımız verilerle alarmlar üreterek ve firmaların/müşterilerimizin talep ettiği verileri istedikleri ortamda işleyerek kendi ERP, CRM, MES gibi ortamlarına direkt olarak aktarılmasını sağladık. Böylece şirketler Endüstri 4.0’a geçerken, bir problem yaşamadan ya da verilerini herhangi bir ortama defalarca atmadan sadece tek bir seferde ulaşmalarını mümkün hale getirdik. Bunu yaparken geliştirdiğimiz teknolojileri en üst düzeyde güvenli ve yüksek teknoloji çerçevesinde geliştirdik. Cihazımızın üzerinde WAN, LAN ve Wifi girişleri bulunuyor. Aynı zamanda cihazımızın kontrol edilebilmesi için bir lokal paneli ve webte kontrol için diğer panellerimiz mevcut. Halihazırda endüstride kullanılan Modbus TCP, Modbus Serial, RS-485, OPC UA, Siemens S7, Omron FINS gibi birçok protokolü destekliyor ve bununla çalışan tüm cihazlarla veri alışverişi yapabiliyor. İşimiz, cihazların konuşabilmesini, makinaların birbiriyle haberleşebilmesini daha doğrusu üretimin dijitalleşebilmesini sağlayacak bir araç geliştirmeye çalışıyoruz. 

Halihazırda ürün geliştirme çalışmalarınızın devam ettiğini biliyoruz…

İlk olarak ürünümüzü tasarlarken, raf ürünü olarak düşünmüştük. Raf ürünümüzü de tedarik eden otomasyon ya da teknoloji ürün satan firmadan aldığında, kendi akıllı ev sistemini, akıllı sulama sistemini ya da fabrika/fabrikalarındaki iş süreçlerini dijitalleştirip kameradan izlemek yerine verilerle görselleştirebilmek, farkına varmasını sağlayacak bir cihaz geliştiriyoruz. Hala da geliştirme çalışmalarımız devam ediyor. 

Uzaktan erişimde kaç makinaya kadar bağlantıya olanak tanıyorsunuz? Genel elektrik kesintisi durumunda kullanıcılarınıza nasıl destek veriyorsunuz?

Birden çok makinayı bağlamak için bir cihazımız yeterli. Veri okumak için üç makinayı geçmemeye çalışıyoruz. Ama uzaktan erişim için aynı anda 25 makinaya kadar bağlantıya imkan veriyoruz. Genel elektrik kesintisi olduğu takdirde ise, eğer mevcutta bir cihazımız varsa verileri offline olarak tutabiliyoruz. Tuttuğumuz verileri buluta iletemiyorsak da aynı şekilde cihazın içinde saklanıyor. Tüm sistem tekrar çalışmaya başladığında da, olması gerektiği gibi tüm veriyi aynı şekilde hiyerarşiyi bozmadan aynı ortama aktarıyoruz.

Cihazınızın kullanılarak devreye alınan örnek projelerden paylaşabilir misiniz?

Firmamızın partner yazılım firmalarından ServisSoft ile birlikte gerçekleştirdiğimiz, THY’nin alt firması Turkish Technic için pilot proje çalışmamızı başlattık. Uçaklarda kullanılan kimyasalların korunduğu kimyasal depo dolaplarının sıcaklıklarının loglanması ve iletilmesi işini yapmaktayız. Şu anda analog veriyi dijitale çevirip iletilmesini sağlıyoruz. Yapay zeka algoritmalarının yüksek başarıyla çalışması için doğru ve kesintisiz verinin aktarımı oldukça önemli. Bu kapsamda yapay zeka algoritmalarını besleyen verilerin ServisSoft sistemine aktarımını sağlıyoruz. Hubbox olarak topladığımız veriler ile ServisSoft’un yapay zekaya sahip arıza öngörü sistemi yüzde 100 başarı ile çalışmasını sürdürüyor. Bu başarılı tahminlemeler ile ay sonunda sistemin tüm depolara uygulanması projesini konuşmaya başlayacağız.

3D Robotik Otomasyon ile olan iş birliğinizden bahsedebilir misiniz?

2015 yılından beri konusunda uzman ve deneyimli ekibi ile endüstriyel alanda hareket, kontrol ve veri izleme otomasyon sistemleri üzerine dünya standartlarına ve güvenlik şartlarına uygun çözümler sunan 3D Robotik ve Otomasyon, geliştirmiş olduğumuz HUBBOX ürünleri ile birçok müşterinin ihtiyacına cevap vermiş ve vizyonuna uygun, eksiksiz müşteri memnuniyeti ile tamamlamıştır.