İsviçre’nin Zürih kentinde 1947 yılında kurulan BIBUS, endüstriyel malzeme tedariğini mühendislik hizmetiyle birlikte sunmak amacıyla kurulmuş. Türkiye’ye ise ilk kez 2011 yılında gelmiş ve o günden bu yana otomotivden ağır sanayiye, medikalden makina imalatına kadar oldukça geniş bir alana hizmet sunmuş. BIBUS’un yeni dönem hedeflerini, ağırlık vermeyi planladığı sektörleri ve mühendislik açısından sundukları hizmetleri konuşmak amacıyla bir araya geldiğimiz BIBUS Satış Yöneticisi Adem Akı, “2018 yılında en çok odaklanmayı hedeflediğimiz sektör otomotiv olacak. Çünkü otomotiv endüstrisi için Item markasıyla Eylül 2017 yılında bir anlaşma yaptık. Item markası ile otomotiv ana ve yan sanayi alanında çözümler sunmayı planlıyoruz. 2018 yılında ayrıca darbe emici, elektrikli aktüatör ürün grupları ile sektörde yer alacağız”  sözleriyle markanın hedeflerini açıklıyor. 

BIBUS markasının kuruluşundan ve geldiği noktadan kısaca bahsedebilir misiniz? 

BIBUS, 1947 yılında İsviçre’nin Zürih kentinde kurulmuş bir firmadır. Ticaret hayatına farklı konularla başlamış olsa da ağırlıklı olarak endüstriyel malzeme ticareti üzerine yoğunlaşmıştır. 1990’lı yıllarda ilk kez İsviçre’nin dışına çıkıp Avrupa’nın geneline yayılmaya başlamıştır. BIBUS markasıyla da bizim yollarımız ilk kez 2011 yılında kesişti. Bizim firmamız ise 1994 yılında kurulmuştu ve distribütörlüğünü yaptığımız ACE markasına ait ürünlerin satışını gerçekleştiriyorduk. Bizi BIBUS firmasıyla tanışmamızı sağlayan marka da ACE oldu. 2011 yılında şirket evliliği yapıldı ve firmamızın yüzde 50’sini satın aldılar. Böylelikle yolumuza BIBUS markasıyla devam etmeye başladık. 

BIBUS markasını sektördeki rakiplerinden ayıran özellikler nelerdir? Hangi yönlerinizle sektörde fark yaratıyorsunuz? 

Endüstriyel ürünlerin teknik özelliklerinin birbirleriyle karşılaştırılması satın alma kararlarında önemli bir ihtiyaç olarak ortaya çıkıyor. Bu ihtiyaçtan hareketle BIBUS, İsviçre’de binlerce endüstri ürününü karşılaştırıyor ve 70 yıldır mühendislik desteğiyle birlikte firmalara sunuyor. Kendimizi farklılaştırdığımız alanlardan biri bu özelliğimizdir. Sektörde malzeme tedariği yapan birçok firma bulunuyor. Ancak biz müşterinin ihtiyacını analiz ediyoruz ve mühendislik deneyimimizle özel çözümler sunuyoruz. 

BIBUS; hidrolik, pnömatik, mekatronik ve çevre teknolojileri dediğimiz dört ana segmentte faaliyetlerini sürdürüyor. BIBUS’un dünya üzerinde 60 markanın üzerinde distribütörlüğü bulunuyor. Biz Bibus Türkiye olarak bu markaların 18’ini Türkiye’ye getiriyoruz. BIBUS Türkiye’nin İstanbul’da ve Ankara’da ofisleri bulunuyor. Ankara’daki firmamız hidrolik alanda faaliyet gösteriyor ve altı markanın tedariğini üstleniyor. Biz bu çalışmalarımızı yaparken en önemli kriterimiz, müşterilerimize katalog satışı gerçekleştirmemektir. Biz müşterilerimizle birlikte üstlendikleri projelere gidiyoruz, o projenin detaylarını anlıyoruz, gerekli hesaplamaları yapıyoruz ve önerilerimizi sunuyoruz. Dolayısıyla kendimizi bu şekilde farklılaştırmaya çalışıyoruz. 

BIBUS’un faaliyet alanları hakkında bilgi verebilir misiniz? 

BIBUS’un faaliyet alanlarını mühendislik, lojistik ve servis olmak üzere tanımlıyoruz. Bu üç alandaki hizmetlerimizi müşterilerimize en iyi şekilde sunmaya çalışıyoruz ve tek elden tedarikçisi olmayı hedefliyoruz. 

Mühendislik alanında hangi sektörlere hitap ediyorsunuz? Özellikle 2017 yılında hangi alanlara yoğunlaştınız? 

Oldukça geniş bir ürün gamına sahip olduğumuz için medikalden demir çeliğe, otomotivden makine imalatına kadar birçok noktaya dokunabiliyoruz. Bugün tramvaylardaki turnikelerin yavaş yavaş durmasını sağlayan ekipmanları, hastane yataklarının hareket etmesini sağlayan mekanizmaları, otomotiv üretiminde kullanılan makinaların üzerindeki ekipmanları biz tedarik ediyoruz. Dolayısıyla endüstrinin birçok noktasına dokunuyoruz. 

Siz sahip olduğunuz geniş ürün gamının satışını ve mühendislik hizmetlerini nasıl yönetiyorsunuz? Ekibiniz sektörlere göre mi yoksa ürün gruplarına göre mi ayrılıyor?   

Bizim bu konuyla ilgili olarak iki tane yönetim tarzımız bulunuyor. Birincisi her ürün grubuna ait bir Ürün Müdürümüz bulunuyor.  Örneğin; güç aktarım konusunu ele aldığınız zaman o ürün grubuna ait 6 farklı marka öne çıkıyor. O ürün grubunun yetkili ismi, altı markayla ilgili olarak gelen tüm taleplerin tamamına cevap veriyor. Ürün Müdürlerinin aynı zamanda sektörel sorumlulukları da bulunuyor. Hiç tanışmadığımız bir marka bizimle iletişime geçtiği zaman, biz o firmayı hizmet verdiği sektöre göre yönlendiriyoruz. 

BIBUS Türkiye olarak 18 markanın distribütörlüğünü üstleniyorsunuz. Yeni dönemde getirmeyi planladığınız başka markalar olacak mı? 

Bizim amacımız zaten daha fazla markanın Türkiye’de satışını gerçekleştirmektir. Bunun için sürekli pazarda araştırma yapıyoruz, firmaların ihtiyaçlarını tespit ediyoruz ve o ihtiyaçlara göre ürünleri inceliyoruz. Örneğin; 2017 yılında dört farklı marka aramıza katıldı. Bizde düzenli olarak firma katılımı oluyor çünkü firmamızın İsviçre merkezinde bahsettiğim hidrolik, pnömatik, mekatronik ve çevre teknolojileriyle ilgilenen ve her birinin başında müdür pozisyonunda bulunan arkadaşlarımız oluyor. Bu arkadaşımız bizim firmalarla ilgili olan tedarikteki kontağımızı sağlıyor ve aynı zamanda endüstri fuarlarına bizim adımıza ziyaretler gerçekleştiriyor. Şayet bizim ilgimizi çekebileceğini düşündüğü bir marka varsa tüm gruba bilgilendirme yapıyor ve bilgilendirme esnasında ilgi duyan firmalarla irtibat kurmasını sağlıyor. Dolayısıyla bize düzenli olarak bilgilendirmeler geliyor. 

En son iki sene önce elektrikli aktüatör markası olan Concens'i Türkiye pazarına sunduk. Şu an o markayla önemli bir başarı elde ettik. Pazarlama argümanımızı destekleyen bir ürün grubu olması sayesinde en hızlı büyüyen markalarımızdan biri oldu. 

Otomasyon konusuyla ilgili 2018 yılında yeni gelişmeler olacak mı? Özellikle ürün bazında piyasaya sunacağınız yeniliklerden bahsedebilir misiniz? 

Adımız BIBUS Otomasyon olsa da aslında bir otomasyon firması değiliz. Bu konuyla ilgili olarak başvurularımızı yapmayı ve isim değişikliğine gitmeyi düşünüyoruz çünkü otomasyon kelimesi BIBUS isminin önüne geçiyor. Bizim tedarik ettiğimiz ürünler piyasanın lider markalarıdır. Bu markalar sürekli olarak kendini değiştiriyor ve yeni teknolojiler geliştiriyor. Yenilikler oluyor ama çok büyük bir değişiklik yaşanmıyor. Çünkü pazarı domine eden marka biz oluyoruz. Mutlaka yeni markalar ve teknolojiler bünyemize geliyor ama 2018 yılı için çok büyük bir yenilik beklentimiz bulunmuyor. 

Fabrikaların gündemini oluşturan Endüstri 4.0 konusu için görüşlerinizi öğrenebilir miyim? 

Endüstri 4.0 konusu üreticilerin gündemindeki en önemli konulardan biri. Bu ilginin temelini insanı mümkün olduğu kadar üretimden uzaklaştırmak ve insansız fabrikaların sayısını arttırmak hedefi oluşturuyor. Bizim bu tarz sistemleri destekleyecek ve üretim adetini hızlandıracak ürünlerimiz bulunuyor. ACE markamıza ait ürünler, üretim adetini yükseltmeyi hedefliyor. Elektrikli aktüatör ürün grupları ise insansız çalışan sistemleri destekliyor. 2018 yılında da bu beklentilerin artacağını öngörüyoruz. 

Endüstriyel robotlarla ilgili olarak sunduğunuz çözümler var mı?  

Biz firmalara robotların yedinci eksenini tedarik ediyoruz. Biz bu konuyla ilgili Rollon markası ile ilerliyoruz. Yeni gelişen alanlardan biri olduğu için görüşmelerimiz yoğun bir şekilde devam ediyor. 2018 yılı için verdiğimiz teklifler bulunuyor. Görüşmelerimizi hem robot üreticileriyle hem de entegratörlerle gerçekleştiriyoruz. Bu ürün zaten elektronik altyapısı olan entegratörlere mekanik destek yapmak üzere çıkarılmış bir ürün grubudur. 2018 yılındaki hedef ürün grubumuzdan biridir. 

Fabrikaların gündeminde yer alan bir diğer konu ise enerji verimliliğidir. Siz bu konuyla endüstriye nasıl çözümler sunuyorsunuz? 

Odaklandığımız ana konulardan biri enerji verimliliğidir çünkü şu anda dünyada birçok firma bu konuyla ilgili önemli çalışmalar yapıyor. Bizim satışını gerçekleştirdiğimiz elektrikli aktüatör ürün grubumuz bu konuda ön plana çıkıyor. Bir hareketi iletebilmeniz için kullanabileceğiniz enerji adımları bellidir. Basınçlı hava ile bir hareketi iletebilirsiniz. Bu da fabrikalarda en yaygın olarak kullanılan sistemdir. Ayrıca hidrolik yapabilirsiniz. Enerji verimliliği açısından baktığınız zaman elektrikli aktüatörlerle yapılan sistemler, hem hidrolik hem de pnömatik sistemlerden çok daha ekonomik ve verimlidir. Zaten bizim son dört yılda en çok büyüdüğümüz alan elektrikli aktüatörler grubudur. Elektrikli aktüatör grubunda en geniş alana sahibiz. Bu konuda birçok firmayla ve birçok makine imalatçısıyla çalışmalar yapıyoruz. En çok vurguladığımız alanlardan biridir. Çünkü basınçlı hava dünyadaki en pahalı akışkanlardandır. Dünyada birçok fabrika pnömatik hatlarla ve sistemlerle dolu. Firmalar daha verimli sistemlere nasıl geçecekleri konusunda çalışmalar yapıyorlar. BIBUS markası ise bu konuda çok iyi bir alternatifler sunuyor.