Hayat Global Temizlik Kağıdı Üretim Direktörü Lütfi Aydın; S4HAYAT dijital projesi ile yatırım projelerine özel takip, ürün siparişlerinin izlenebilirliği ve takibi, tedarik zinciri optimizasyon süreçleri, ithalat ve ihracat operasyonları yönetimi gibi iş süreçlerinde verimlilik artırıcı çok sayıda yenilikçi proje geliştirdiklerini söyledi. 

Uçtan uca otomasyon sistemleri sayesinde, ham maddeden bitmiş ürüne uzanan tüm üretim süreçlerinde etkin kaynak yönetimi ve global verimlilik sağladıklarını açıklayan Aydın, sorularımızı yanıtladı:  

Lütfi Bey, bize şirketinizin yapılanmasını anlatmanızı rica ediyoruz. 

Hayat olarak hızlı tüketim sektöründeki 35 yıllık deneyimimizle; hijyen, ev bakım, temizlik kağıdı, kişisel sağlık ve evcil hayvan kategorilerinde milyonlarca kişinin ihtiyacına en yüksek kalitedeki ürünlerimizle cevap veriyoruz. Türkiye’de her 10 evin 8’ine en az 1 Hayat markasıyla giriyoruz. Herkesin kaliteli ürüne erişim hakkı olduğu inancıyla çalışıyoruz ve bu anlayışımızın karşılığını da tüketicilerin tercihlerinde görüyoruz. 

Dünyanın 5. büyük markalı bebek bezi üreticisi ve Ortadoğu, Doğu Avrupa ve Afrika’nın en büyük temizlik kağıtları üreticisi olarak hızlı tüketim sektörünün önemli bir oyuncusuyuz; Türkiye’nin yanı sıra Mısır, İran, Cezayir, Rusya, Nijerya, Pakistan ve Vietnam’da toplam 21 üretim tesisimiz; Fas, Bulgaristan ve Kenya, Malezya ve Tayland’daki satış dağıtım şirketlerimizle gittiğimiz coğrafyalara istihdam sağlıyoruz. 

Türkiye’deki ana üretim üssümüz Kocaeli Yeniköy’de bulunuyor. Türkiye’deki diğer üretim lokasyonumuz ise Mersin’de yer alıyor. Kocaeli ve Mersin’deki üretimlerimizle Hayat olarak Türkiye’nin en büyük temizlik kağıdı üreticisiyiz. Mersin’de 2015 yılında açılan tesisimize, 2021 yılında ek 450 milyon TL’lik yatırımla temizlik kağıdı tesisimizi büyüttük. Bu tesisimizle kapasitemizi 280 bin tona çıkarttık. Türkiye ekonomisine üretim, istihdam ve ihracat alanlarında katkı sağlamanın heyecanıyla çalışmaya var gücümüzle devam edeceğiz.

İş gündeminizi öğrenebilir miyiz? 2021 yılını nasıl tamamladınız, değerlendirir misiniz? 2022 yılı için varsa yeni yatırım planlarınızı ve hedeflerinizi öğrenebilir miyiz?

Globalleşme vizyonumuzu güçlü yatırımlarla büyüterek, ürettiğimiz faydayı dünyanın en uzak köşelerine kadar ulaştırmayı amaçlıyoruz. Bu doğrultuda 2022’de uluslararası yatırımlarımız açısından en önemli odağımız, Asya ülkelerindeki yatırımlarımız oldu. 2021’de Vietnam’da Molfix bebek bezi fabrikamızı devreye aldık. Bu tesis, Güneydoğu Asya’daki üretim üssümüz işlevini görecek. Tayland, Kamboçya, Malezya, Endonezya gibi Vietnam çevresindeki en az 10 ülkeye bu tesisimiz vasıtasıyla hizmet sunacağız. Şu an hem ülke içinde hem de çevre ülkelerde satış ve pazarlama ağımızı geliştiriyoruz. Tayland ve Malezya’da bölge ofislerimizi açtık. Gittiğimiz her yerde olduğu gibi markalarımızla kısa zamanda pazarın lider iki oyuncusundan biri olmayı hedefliyoruz. 

Asya ülkeleri dışında diğer ülkelerde de yatırımlarımız devam ediyor. Mısır’da non-woven, Cezayir ve Rusya’da ise temizlik kağıdı yatırımlarımızı gerçekleştiriyoruz. Hayat’ın dünyadaki 9. temizlik kağıdı yatırımını 2021 Aralık ayında Rusya’da tamamlayarak devreye aldık. 70 bin ton kapasiteli yatırımımızı Kaluga şehrinde yaptık. Geçtiğimiz yıl sonu itibarıyla 210.000 ton üretim kapasitemizle Rusya’nın en büyük temizlik kağıdı üreticisi olduk. 2023 yılında Kaluga’da devreye alacağımız 10. temizlik kağıdı üretim hattımız ile bu kampüste toplamda 140 bin kapasiteye ulaşmış olacağız. Böylelikle, Rusya’da iki ayrı lokasyonda toplam dört temizlik kağıdı tesisimiz ile kapasitemizi 280 bin tona taşıyacağız. Rusya’daki bu son yatırımlarımızla toplamda 600 kişiye istihdam sağlayacağız.

Depolarınızda operasyon süreçlerini hızlandırmak ve doğru sevkiyatı sağlamak adına ne tür donanım  ve yazılımlardan yararlanıyorsunuz?  Sanayinin Dijital Dönüşümü vizyonunuz nedir? Varsa pilot uygulamalarınızdan bahseder misiniz?

Endüstri 4.0 teknolojilerine sahip otomasyon sistemleriyle operasyonlarımızı sürdürüyoruz. Kocaeli’ndeki üretim kampüsümüzden sonra Türkiye’de Mersin’e yatırım yaparak, lojistik ve dağıtım ağımızda verimliliğimizi artırdık. 

Türkiye’den Rusya’ya, İran’a, Mısır’dan Nijerya’ya, dünyayla entegre iletişim halinde olan fabrikalarımız, global verileri takip edebilen altyapı ile çalışıyor. Böylece, global data analiziyle tek seferde doğru üretim, sipariş ve depolama yönetimi gerçekleştiriyoruz. Uçtan uca otomasyon sistemler sayesinde, hammaddeden bitmiş ürüne uzanan tüm üretim süreçlerimizde etkin kaynak yönetimi ve global verimlilik sağlıyoruz.

Dijitalleşmenin süreçsel ve operasyonel tarafında ise, S4HAYAT dijital dönüşüm projemizi yürüterek yatırımlarımızı sürdürüyoruz. S4HAYAT Projesi kapsamında SAP S/4 HANA dönüşümü ile global operasyonlarımızda verimlilik sağlayacak süreç ve sistemlerimizi iyileştirmeye odaklanıyoruz. Özetle, işimizi farklı kıtalarda, anlık, uzaktan doğru takip edebilecek ve yönetebilecek sistem kurmuş oluyoruz. Bu da bizim hızlı karar alma ve manevra kabiliyetimizi güçlendirerek, zorlu dönemlerde dahi global anlamdaki rekabetçiliğimizi korumamızı sağlıyor. 

HALICI GROUP’TAN BİYOKÜTLE TESİSİ İÇİN YENİ BİR İMZA DAHA! HALICI GROUP’TAN BİYOKÜTLE TESİSİ İÇİN YENİ BİR İMZA DAHA!

Şimdiye kadar S4HAYAT dijital projemiz ile yatırım projelerine özel takip, ürün siparişlerimizin izlenebilirliği ve takibi, tedarik zinciri optimizasyon süreçleri, ithalat ve ihracat operasyonları yönetimi gibi iş süreçlerimizde verimliliği artıracak çok sayıda yenilikçi proje geliştirdik. Bu önemli dijital altyapı projemiz sayesinde hem yeni teknolojileri hayata geçiriyor, hem de global ölçekte yeni uygulama ve yönetim araçlarını devreye alıyoruz. Türkiye’de devreye aldığımız bu önemli projeyi bulunduğumuz ülkelerde yaygınlaştırmayı hedefliyoruz. Bu alanda 120’yi aşkın çalışma arkadaşımız görev alarak dijital dönüşümümüz için çalışıyor.

Yeni üretim/dolum hattı, Ar-Ge, tesis yada teknoloji yatırımı kararı nasıl veriliyor? Yakın dönemde ne tür bir yatırıma imza attınız? Sonuçlarını/katkılarını anlatır mısınız? Fabrikanızda; hammadde girişinden, tasarım ve Ar-Ge çalışmalarına, oradan sevkine kadar olan üretim süreçlerini anlatır mısınız?

Ar-Ge Merkezimizi, Türkiye’den Avrupa, Afrika ve Asya’ya yerel tüketici ihtiyaçlarına uygun ürün ve fikir ihracatı yapan bir üs olarak konumlandırıyoruz. Sanayi gücümüzü, Ar-Ge donanımımızı, en iyi ürünü bulmak için kullanıyoruz. Tüm bu çalışmalarımızın merkezinde Türkiye bulunuyor. Türkiye'de sektörünün ilk ve en kapsamlı Ar-Ge Merkezi yatırımını gerçekleştirdik ve 90 araştırmacı ile tersine mühendislik dahil, alternatif ham madde geliştirme, ürün geliştirme ve ambalaj üzerinde çalışıyoruz. Türkiye'de geliştirdiğimiz bu yenilikçi ürünleri daha sonra yurt dışına taşıyarak Türk markalarının kaliteli ve yenilikçi algısına katkı sağlamayı hedefliyoruz.

Sıfır duruş ve sıfır hata ile kaliteli üretim adına ne tür metod ve sistemler kullanılıyor? Ölçüm-kontrol-emniyet gibi konularda hangi proses otomasyonu teknolojilerinden yararlanıyorsunuz? Bu teknolojiler üretime, kaliteye ve verimliliğe ne tür katkılar sunuyor?

Temizlik kâğıdı üreten dev makinalarda en büyük verim kaybı, kağıt kopmasından kaynaklanan 40-45 dakikalık üretim ve zaman kaybından kaynaklanır. Hayat olarak, kağıt üretiminde elde ettiğimiz 1,2 milyar veride, yaklaşık 964 farklı parametrenin değişimlerini analiz ediyoruz. Üzerinde çalıştığımız yapay zeka projesi tamamlandığında, makinalar alt ve üst limitler içerisinde çalışırken dahi yaşanan anomaliler tespit edilebilecek. Yani, kâğıt kopmadan, makina durmadan, sorun olacağı anlaşılıp, giderilip, üretim devam edebilecek. Bu, dünyada dahi örneği görülmemiş bir uygulama. Özetle, Türkiye'de yenilikçiliğe yaptığımız bu yatırım, temizlik kâğıtları sektöründe dünya çapında ses getirecek bir proje niteliğinde.