Röportaj: Bikem Ögünç Demir

Uzman olduğu konularda yapay zeka çözümleri, teknoloji danışmanlığı ve sahada bu teknolojilerin uygulayıcılığını yapan Oacon’un Genel Müdürü Sertan Çalova ile konuştuk. Çalova, “Bugüne kadar bizi tanıyan, yeteneklerimizi bilen ve işlerini geliştirmek isteyen networklerimizle çalıştık. Kulaktan kulağa şu anki çok büyük kısmı çok uluslu şirketler olan geniş müşteri portföyümüze ulaştık. Yaptığımız her proje, yeni projelerimizin referansı oldu. Bu aynı zamanda en mutluluk verici olan.” diyor.

OACON ismi nereden geliyor, Türkiye’de nasıl bir yapılanmaya sahipsiniz, anlatır mısınız?

Öncelikle Oacon’un kurucu ortağı ve genel müdürüyüm. Elektronik mühendisiyim ve 19 senedir endüstride ilgili konularda çalışıyorum. Eski tip iş modelleri ve pazarlama teknikleriyle bugünün koşullarında istenen hedeflere ulaşılamayacağını gördük. Odağında gerçekten insan, iş ve başarı olan, hızlı karar verip aksiyon alabilen, stratejileri doğru ve yenilikçi bir firma kurmayı hayal edip 2018 de Oacon’u kurduk.

Oacon ismi optik analiz ve kontrolden geliyor. Bu açılım yaptığımız ana iş kolunu da açıklıyor.

Oacon olarak sanayinin güçlü olduğu 4 bölgede, toplam 17 saha teknik satış mühendisi ile aktivite yapıyoruz. Bursa ofisimiz, Kocaeli ofisimiz, Ege ofisimiz ve İç Anadolu’da yerleşik olarak çalışan bir arkadaşımızla kullanıcılarımızın yanındayız. 2024 sonunda 2 yeni bölge ofisi açarak toplamda 24 kişi olmayı planlıyoruz.

En büyük tedarikçi partnerimiz olan Omron halihazırda Türkiye’nin her bölgesinde var, sıkı iş birliğimiz sayesinde biz de her yerde varız diyebiliriz. Omron ile görüntü işleme ürünleri, kod okuyucular, sensörler ve robotik kısmında partnerlik yapıyoruz. Bunun dışında 3D sistemler konusunda dünya lideri olan LMI3D’nin Türkiye distribütörüyüz. Son olarak Flir ile iş birliğimizin sonucu, ilk kez Smart Termal Görüntü İşleme sistemlerini ve OPT ile iş birliğimiz sonucu 2D görüntü ölçme sistemlerini endüstriyle buluşturuyoruz.

Yaptığınız işlerde neye dikkat ediyorsunuz?

En iyi müşteri deneyimi için çalışıyoruz. Siz de biz de bir ürün veya hizmet alırken kaliteye, maliyete, teknik yeterliliğe, hızlı tedariğe ve satış sonrası servis kalitesine bakıyoruz. Tüm bu kriterleri hedef müşterilerimiz için maksimum seviyede sağlamaya çalışıyoruz. Sürece gelecek olursak, öncelikle ihtiyaçları tam olarak anlayıp süreci bir satış sürecinden çok proje yaklaşımımızla yürütüyoruz. Sunduğumuz çözümler onay aldığında işimizi de yine aynı yaklaşımla yapıyoruz. Süreç sonunda beklentilerinin tam olarak karşılanıp karşılanmadığını kontrol ediyoruz. Tekrar başa dönme şansları olsa projeyi tekrar bizimle yapıp yapmayacaklarını soruyoruz.

Bizim tarafımızda ise kendimize meydan okumaya çalışıyoruz. Bu çok zor ve yorucu bir süreç ama bu süreci bir norm olarak kabul edip sürecin de keyfine varmak önemli. Bu arada keyif almadığımız veya yaparken bizi mutlu etmeyecek bir işse yapmamayı tercih ederiz.

OACON’un iş gündeminde neler var, 2023’ü değerlendirerek yeni yıl hedeflerinizi paylaşır mısınız?

2023 ve daha öncesi için tüm ekibimize teşekkür ederim. Yüz yüze her çeyrekte teşekkür etsem de buradan da bu vesile ile tekrar edeyim. Oacon’a ve stratejilerimize tam anlamıyla inanmış bir ekibimiz var. Gerçekten sıra dışı bir performans gösteriyorlar ve çabalarını, enerjilerini hayranlıkla izliyorum. Geçtiğimiz yıl ile ilgili sadece satış rakamlarımızın ve müşteri sayımızın, belirlediğimiz hedeflerin üstünde olduğunu biliyorum. Satış müdürümüz Naci Bey bu konuları benden çok daha iyi biliyor. Ama geçen seneye oranla döviz bazlı %37 dolayında bir büyümeyle seneyi kapattık. Stratejik hedeflerimiz – ki bu benim alanım, en sevdiğim kısım– yine planladığımız doğrultuda. Stratejik planlamalarımız doğrultusunda 2023’te Türkiye için yeni olan teknolojileri getirmek hedefiyle yeni ürün gruplarımız için iş birliği yapmak istediğimiz 2 firma ile anlaşma sağladık. Bursa’da showroom’umuzu açtık. Burayı endüstride en üst düzey fabrikaların mühendislik ekiplerini de etkileyebileceğimiz ve onlara katma değer sağlayacak bir paylaşım merkezi olarak hedefledik. 2024 senesine ise iyi hazırlandık, hizmet verdiğimiz ana ürün grubumuzda piyasa lideri olma hedefimiz var ve bu hedefi gerçekleştirmemiz sanırım bu sene olacak. Bunun yanında Trakya bölge ofisimizi ilk çeyrekte açmayı planlıyoruz.

BEYAZ ET SEKTÖRÜNE ROBOT ENTEGRE EDEN İLK ŞİRKET BEYAZ ET SEKTÖRÜNE ROBOT ENTEGRE EDEN İLK ŞİRKET

Bunlar Türkiye hedeflerimiz ama sadece ülkemiz sınırlarında kalırsak iş arkadaşlarımızın potansiyellerine haksızlık etmiş olacağız. Bu sebeple 2024’te Doğu Avrupa ofisimizi açacağız. Bu röportaj yayınlandığında büyük ihtimalle o bölgede bu hedefle planlı görüşmeleri yapıyor olacağım.

Üretimi otomatikleştirmek isteyen sanayiciler için ne tür çözüm ve hizmetler sunuyorsunuz?

Üretimlerini otomatikleştirmek isteyen sanayiciler için sunduğumuz çözümler, görsel ve ölçüsel kontrolleri operatör kontrolünden çıkarıp otomatikleştirmek. Hatasız üretim hedefiyle ürün bazlı takip edilebilirlik sistemleri tasarlamak. Bunun yanında sunduğumuz çözümlerle robot uygulayıcı ve kullanıcılarının robotlarını daha esnek ve akıllı hale getirmek. Bizim odaklandığımız kısımlar tam olarak bu noktalar ve biz bu 3 kısım için son teknoloji çözümlerimizi endüstriye sunuyoruz.

Görüntü işlemede hangi teknolojik trendler öne çıkıyor, paylaşır mısınız? Görüntü işleme noktasında hangi markalar ile ne tür çözümler sunuyorsunuz?

Endüstriyel görüntü işlemede 5 gelişim alanı var. Bunlar 3D görüntüleme, Yapay Zeka, VGR, Termal görüntüleme ve bir tane başka bir konu. Bu şimdilik bizde kalsın. 6 ay içinde sonuçlandıracağımız bir konu. Hazır hale geldiğinde güzel ve heyecan verici haberi yine bu sayfa üzerinden vereceğiz. Biz bu 5 gelişim alanını baz alarak ilerliyoruz, yenilikçi olmak adına bu alanlarda Türkiye’de olmayan teknolojileri de dünya ile eş zamanlı ülkemiz endüstrisi için getiriyoruz. 3D görüntüleme, Yapay Zeka, ve VGR gelişim alanları için LMI ve Omron ürün grubu ile çözüm oluşturuyoruz. Termal için FLIR ile iş birliği yapıyoruz. Bu kısım daha önce endüstri de smart açıdan baktığınızda, açık olan bir konuydu. Bu kısmı tamamlamamız hem bizim açımızdan hem de endüstri açısından önemliydi. Son kısmı da bu sene tamamlayacağız.

Endüstriyel Robot çözümlerinizi ve uygulamalarınızı, sağladığınız faydaları da vurgulayarak paylaşır mısınız?

Uluslararası Robotik Federasyonu'na göre "2024 yılında endüstriyel robot pazarının dünya çapında %7 büyüyerek 620.000 adedin üzerine çıkması bekleniyor." Günümüzde robotların basitleştirilmiş kullanım ve süreç öğrenimi trendi, endüstriyel otomasyon alanında robotların kullanımını teşvik ediyor. Bunun yanında üreticilerin karşılaştığı bir zorluk var, o da küçük partili ve yüksek karmaşıklığa sahip esnek üretim. Bu da kullanıcıların karşılarına robotların ve görüntü işleme sistemlerinin orta ve uzun vadede yaygın olarak kullanılması ihtiyacını ortaya çıkarıyor.

Oacon olarak robotik alanda sunduğumuz çözümleri, robotik kamera esnek kalite kontrol sistemi, robotik lazer 3D tarama sistemi, bunun yanında her marka robot için pozisyon bilgilerini aktaran VGR uygulamalarımızı ve esnek besleme sistemimizi sayabiliriz. Bugün, kamera kontrollü robot sistemlerimizin sağladığı en büyük 3 faydayı sayarsak, işçilik maliyetlerini düşürme, daha kaliteli üretim ve nesneleri 2 ve 3 boyutlu "görme" ve robotları kör hareketten akıllı harekete yönlendirme olarak sayabiliriz. Tüm bu çözümlerimizde dikkat çekmek istediğimiz kısım, çözümlerimizin esnek olması, tam entegre sistemler olması ve gerek kurulum gerek kullanım aşamasında kullanıcıya haberleşme, programlama ve tekrar öğretme kısımlarında mükemmel kullanıcı deneyimi sunması.

Başka markalara oranla ürünleriniz, hangi rekabetçi özelliklere sahip? Uygulamaya özgü çözümünün seçiminde ve mühendislik uygulamalarında Oacon nasıl bir rol üstleniyor?

Ürünlerin farklarını ben ve arkadaşlarım saatlerce anlatabiliriz, ama bu yöntemin doğru olmadığını düşünüyorum, ürün tabi ki önemli ama bence kilit nokta sunduğumuz akılcı çözümler ve projelere yaklaşımımız. Geliştirecek miyiz? Gelişecek miyiz? Ona bakıyoruz. Çok ders çalışıyoruz. Devamlı yeni şeyler ögreniyoruz. Bu öğrendiklerimizi aktardığımız anda zaten rekabet noktasında öne çıkıyoruz.

Son olarak eklemek istediğiniz bir şey var mı?

Bizim yapımıza benzeyen Avrupa’da 2, Amerika’da 1 ve Japonya’da 1 firmayı takip ediyoruz. Son zamanlarda 3’ünün bizi takip ettiklerini ögrendik. Bu bize çok iyi hissettirdi. Bunun dışında rekabeti artıran ve ilham veren önemli şeyler yaptığımızı görüyoruz. Bu bizim doğru yaptığımızın en önemli göstergelerinden biri.