İstanbul Kınalı’dan Sakarya'nın Akyazı ilçesine kadar devam edecek Yavuz Sultan Selim ve Osmangazi köprüleri ile bağlantı sağlayacak olan Kuzey Marmara Otoyolu'nda çalışmalar tüm hızıyla devam ediyor. Zorlu ve büyük projelerin ilk tercihi olan Doka, Kuzey Marmara Otoyolu projesinde de yapımcı müteahhitlerin ve alt yüklenicilerinin ilk tercihi oldu. Otoyolun büyük bölümünde kalıp sistemi ve mühendislik hizmeti sağlayan Doka, altyapı projelerindeki tecrübesini bu projede de gösterecek.

Avrupa ve Asya kıtasında şehir içi ve transit trafiği rahatlatarak konforlu ve hızlı bir ulaşım hizmeti sağlamaya hazırlanan Kuzey Marmara Otoyolu’nda toplamda 8 tünel, 24 viyadük, 62 köprü, 78 alt geçit, 47 üst geçit ve 200 menfezin bulunacağı otoyolda ayrıca 4 şerit ile dünyanın en geniş tünelleri inşa edilecek. 2019 yılı sonunda trafiğe açılması hedeflenen projeye Doka çeşitli kalıp ve iskele sistemi tedarik ediyor.

DOKA KALIP VE FREYSAŞ İŞBİRLİĞİYLE İTME SÜRME YÖNTEMİ 


Otoyol & demiryolu gibi ulaşım amaçlı yapılan köprü projelerinde kullanılan itme sürme yöntemi, Türkiye inşaat sektörü için çok yeni bir metod olarak sayılabilir. Doka Kalıp & Freysaş işbirliği ile başarıyla uygulanan bu metodun Türkiye’de kullanılmasının ülkemize bu tip devlet yatırım projelerinde büyük ölçüde zaman, maliyet tasarrufu sağlanabilecek. Bu yöntem, Kuzey Marmara Otoyolu projesinde İhsaniye ve Çayırköy viyadüklerinde başarıyla uygulanıyor. 

İtme-Sürme köprü yapım metodunda  genel olarak, oluşturulan sabit bir döküm sahasında, köprü kutu kesitinin demir & beton imalatı işlemleri yapılır. İlk köprü segmentinin imalatından sonra, kesidin ucuna betona nazaran daha hafif olan çelik konstrüksiyondan kılavuz bir “burun” takılır. Bu burun, itme aşamasında konsol çalışacak köprü segmentinin, bir sonraki mesnet noktasına kadar daha az deplasman ile hareketini sağlamaktadır. Sonraki mesnet noktasına itilen segment, mesnet noktası ve segment arasına yerleştirilen, sürtünmeyi azaltıcı özel malzemelerle birlikte yerleştirilir. Köprünün son segmentine kadar bu işlem devam ettirilir.  Son aşamada, köprü tabliyesi kademeli olarak kaldırılarak, mesnet ve segment arasında, kalıcı elastomer mesnetler yerleştirilerek işlem tamamlanır.
İtme sürme metodu ile yapılan köprü projelerinde, sabit döküm sahasında çalışılması nedeniyle, iş güvenliği yüksek seviyededir. Yapılan imalatın tek noktadan kontrolü sağladığı için, imalat kalitesi yüksektir. Yapılan imalatlar tekrarlı olduğu için işçilerin verimi yüksektir. Döküm sahasının üstü kapatılarak, zorlu hava şartlarında bile, dış etkenlerden bağımsız imalat yapılma imkanı vardır. Yapımda kullanılacak iskele, kalıp ve kule vinç gibi ekipmanların maliyetinde düşüş sağlanır. Devamlı olarak iskele kurulumu sökümü yapılmadığı için işçilik maliyetinde düşüş sağlanır. Yapılan köprünün altından geçen her türlü durumdan bağımsızdır (trafik geçişi, elverişsiz doğa şartları) Ard germe işlemleri ile, köprü kesitindeki beton ve demir miktarında tasarruf sağlanır.


MF240 İLE GÜVENLİ ÇALIŞMA ORTAMI


İtme sürme kalıbının dışında projenin farklı kesimlerine; Tırmanır Kalıp MF240, Geniş Yüzeyli Kalıp Top 50, DokaUniversal Merdiven Kulesi, Yüksek Kapasiteli Taşıyıcı Yük İskelesi d2 ve d3, şaft platformu, panel kalıpları Frami ve Framax Xlife, başlık kiriş kalıbı ve platformu tedarik edilmiştir.
Mf240, projenin Derince ve Liman köprüsü kısımlarında ayakların yapımında kullanılıyor. Sistemin kullanımı kolay olup, 15 dereceye kadar eğimli perde uygulamalarına izin verir ve çok sayıda uygulamaya göre boyutlandırılabilir. Her tarafı kapalı, 2,40 metre genişliğindeki çalışma platformu sayesinde güvenli çalışma ortamı sağlar.


Proje adı: Kuzey Marmara Otoyolu
Bulunduğu yer: Kuzey Marmara Otoyolu Projesi’nin Avrupa kesimleri, Silivri ilçesinin Alipaşa semtinde bulunan Kınalı kavşağında başlayıp Üçüncü Boğaz Köprüsü mevcut bağlantı yollarının (Kesim 3) başladığı Eyüp ilçesi Odayeri semtinde sona ermektedir. Proje’nin Asya kesimleri, İstanbul’un Pendik ilçesinde Kurnaköy’de (Paşaköy Kavşağı’nın güney-güneydoğusunda) başlayıp Sakarya’nın Akyazı ilçesinde Akyazı TEM Kavşağı’nda sona ermektedir.
İşveren: Karayolları Genel Müdürlüğü
İnşaat başlangıcı: 2016
Planlanan tamamlanma tarihi:  2019 sonu
Kullanılan sistemler: İtme sürme kalıbı, Tırmanır kalıp MF240, Geniş yüzeyli kalıp Top 50, DokaUniversal merdiven kulesi, yüksek kapasiteli taşıyıcı yük iskelesi d2 ve d3, şaft platformu, panel kalıpları Frami ve Framax Xlife, başlık kiriş kalıbı ve platformu