2023'e ilişkin ilk ekonomik tahminler gelmeye başladı. The Economist dergisinin araştırma ve analiz birimi Economist Intelligence Unit’in otomotiv, tüketici ürünleri, enerji, finans, sağlık, teknoloji ve turizm sektörlerindeki 2023 beklentilerini değerlendirdiği Endüstri Görünümü 2023 raporu yayımlandı. Rapor 2023’te yenilenebilir enerji talebinin %11 artacağına işaret ediyor. Küresel ekonomik büyüme tahminleri ise 2023’te düştü.

ENERJİ MALİYETLERİ KARLILIKLARA OLUMSUZ YANSIYACAK

Avrupa Yatırım Holding'in Yönetim Kurulu Başkanı Ramazan Burak Telli yeni yılın yeni fırsat ve zorluklar getireceğinin altını çizerek şunlara değindi: “Genel görünüm, yüksek fiyatların hammadde üreticilerinin işine yarayacağına, pek çok sektörde ise yükselen enerji maliyetlerinin işletme kârlılıklarına olumsuz yansıyacağına işaret ediyor. Fakat dünya, bu yıl başına gelebileceklere karşı daha hazırlıklı ve yeni yıla daha dayanıklı bir biçimde hazırlanıyor. Birkaç olumlu gelişme, belirsizliği dağıtarak karamsar havayı tersine çevirebilir.”

2023’te enerji tüketiminde durgun bir büyüme yaşanacağını ve talebin küresel olarak yalnızca %1,3 artacağını ön gören raporda aşırı hava olaylarının ve değişen iklim koşullarının ülkeleri zorlayacağı da dikkat çekici ayrıntılardan biri oldu. Yenilenebilir enerji cephesine ilişkin tahminler ise iyimser kaldı. 2023’te önce Avrupa’da, ardından Çin’de yaşanacak sıcak hava dalgalarının gıda üretiminden turizme pek çok sektörü etkilediğini söyleyen Avrupa Yatırım Holding'in Yönetim Kurulu Başkanı Ramazan Burak Telli, jeopolitik gerilimlerle tetiklenen enerji krizlerinin yeşil enerjiye geçişi geciktirilse  2023’te yenilenebilir enerji sektöründe Asya pazarının liderliğinde %11'lik bir büyüme ön görüldüğünü dile getirdi. “Fosil yakıtlara kıyasla çok daha parlak bir görünüm sunan güneş ve rüzgar enerjisi alternatiflerinin 2023 boyunca güçlü fırsatlar barındırması bekleniyor. Elbette merkez bankalarının sıkılaştırma politikaları finansman maliyetlerini artırıyor ve bu durum da yenilenebilir enerji yatırımlarını kısıtlı bir seviyede tutuyor” diyen Telli, “Fakat son dönemde ABD merkez bankası yetkililerinden gelen faiz artışlarında yavaşlama sinyalleri yıl içinde gidişatı değiştirebilir” diye konuştu.

ONLINE SATIŞLARDA YÜZDE 20 BÜYÜME BEKLENİYOR

Rapor, 2023’te küresel perakende satışlarının  %5 artacağına da dikkat çekiyor. Buna rağmen artan maliyetlerin karlılığı zayıflatacağı da ayrı bir nokta. Ramazan Burak Telli, e-ticarette büyümenin sınırlı kalacağını söyleyerek şunları dile getirdi:  “The Economist, 2023’te e-ticaret için %6,1 oranında bir büyüme ön görüyor. Buna rağmen e-ticaretin küresel ticaret içindeki payının %14’ü aşacak olması, sektörün geleceğini ve online alışveriş alışkanlığının kalıcılığını kanıtlıyor. Özellikle büyüyen orta sınıf, artan internet penetrasyonu ve dijitalleşmeyle Ortadoğu ve Afrika ile Latin Amerika gibi ekonomiler için online satışlarda %20’lik bir büyüme bekleniyor. Gelişmiş pazarlardaki hafif yavaşlamanın gelişmekte olan pazarlardaki yükselişle dengeleneceğini söyleyebiliriz”

YENİLENEBİLİR ENERJİYE TALEP YÜZDE 11 ARTACAK

2023'te farklı sektöleri nelerin beklediğine dair tahminler bir bir sıralanıyor. Economist Intelligence Unit'in yedi farklı sektörde eyleme dönüştürülebilir içgörüler sunan Endüstri Görünümü 2023 raporu küresel ticarete dair ön görüleri açıkladı.

2023'e ilişkin ilk ekonomik tahminler gelmeye başladı. The Economist dergisinin araştırma ve analiz birimi Economist Intelligence Unit’in otomotiv, tüketici ürünleri, enerji, finans, sağlık, teknoloji ve turizm sektörlerindeki 2023 beklentilerini değerlendirdiği Endüstri Görünümü 2023 raporu yayımlandı. Rapor 2023’te yenilenebilir enerji talebinin %11 artacağına işaret ediyor. Küresel ekonomik büyüme tahminleri ise 2023’te düştü.

ENERJİ MALİYETLERİ KARLILIKLARA OLUMSUZ YANSIYACAK

Avrupa Yatırım Holding'in Yönetim Kurulu Başkanı Ramazan Burak Telli yeni yılın yeni fırsat ve zorluklar getireceğinin altını çizerek şunlara değindi: “Genel görünüm, yüksek fiyatların hammadde üreticilerinin işine yarayacağına, pek çok sektörde ise yükselen enerji maliyetlerinin işletme kârlılıklarına olumsuz yansıyacağına işaret ediyor. Fakat dünya, bu yıl başına gelebileceklere karşı daha hazırlıklı ve yeni yıla daha dayanıklı bir biçimde hazırlanıyor. Birkaç olumlu gelişme, belirsizliği dağıtarak karamsar havayı tersine çevirebilir.”

2023’te enerji tüketiminde durgun bir büyüme yaşanacağını ve talebin küresel olarak yalnızca %1,3 artacağını ön gören raporda aşırı hava olaylarının ve değişen iklim koşullarının ülkeleri zorlayacağı da dikkat çekici ayrıntılardan biri oldu. Yenilenebilir enerji cephesine ilişkin tahminler ise iyimser kaldı. 2023’te önce Avrupa’da, ardından Çin’de yaşanacak sıcak hava dalgalarının gıda üretiminden turizme pek çok sektörü etkilediğini söyleyen Avrupa Yatırım Holding'in Yönetim Kurulu Başkanı Ramazan Burak Telli, jeopolitik gerilimlerle tetiklenen enerji krizlerinin yeşil enerjiye geçişi geciktirilse  2023’te yenilenebilir enerji sektöründe Asya pazarının liderliğinde %11'lik bir büyüme ön görüldüğünü dile getirdi. “Fosil yakıtlara kıyasla çok daha parlak bir görünüm sunan güneş ve rüzgar enerjisi alternatiflerinin 2023 boyunca güçlü fırsatlar barındırması bekleniyor. Elbette merkez bankalarının sıkılaştırma politikaları finansman maliyetlerini artırıyor ve bu durum da yenilenebilir enerji yatırımlarını kısıtlı bir seviyede tutuyor” diyen Telli, “Fakat son dönemde ABD merkez bankası yetkililerinden gelen faiz artışlarında yavaşlama sinyalleri yıl içinde gidişatı değiştirebilir” diye konuştu.

SULAK ALANLARDA ENERJİ SANTRALİ KURULABİLECEK SULAK ALANLARDA ENERJİ SANTRALİ KURULABİLECEK
ONLINE SATIŞLARDA YÜZDE 20 BÜYÜME BEKLENİYOR

Rapor, 2023’te küresel perakende satışlarının  %5 artacağına da dikkat çekiyor. Buna rağmen artan maliyetlerin karlılığı zayıflatacağı da ayrı bir nokta. Ramazan Burak Telli, e-ticarette büyümenin sınırlı kalacağını söyleyerek şunları dile getirdi:  “The Economist, 2023’te e-ticaret için %6,1 oranında bir büyüme ön görüyor. Buna rağmen e-ticaretin küresel ticaret içindeki payının %14’ü aşacak olması, sektörün geleceğini ve online alışveriş alışkanlığının kalıcılığını kanıtlıyor. Özellikle büyüyen orta sınıf, artan internet penetrasyonu ve dijitalleşmeyle Ortadoğu ve Afrika ile Latin Amerika gibi ekonomiler için online satışlarda %20’lik bir büyüme bekleniyor. Gelişmiş pazarlardaki hafif yavaşlamanın gelişmekte olan pazarlardaki yükselişle dengeleneceğini söyleyebiliriz”