Schunk Türkiye ve Orta Doğu Ülke Müdürü Emre Sönmez, Schunk Türkiye’nin Schunk global içerisindeki payını daha da artırarak uzun vadede Türkiye'de üretim yapan bir şirket konumuna gelmeyi hedeflediğini ifade ediyor.

Sönmez, son dönemde ürün ve teknolojilerinde yaşanan gelişmeleri, dijitalleşmeyi, pandeminin etkilerini, sektörün durumunu ve gelecek hedeflerini anlattı.

Emre Bey, son dönemde ürün ve teknolojilerinizde yaşanan gelişmeler ve yenilikler nelerdir?

Akıllı, öğrenebilen, hissedebilen, yapay zeka algoritmalarıyla kontrol edilebilen teknoloji platformlarını hem kendi içinde hem de dış dünyayla çok daha hızlı haberleşebilir hale getirmek üzere çalışıyoruz. Biz de Schunk Türkiye olarak durum, süreç izleme ve iletişimin doğrudan bileşen düzeyinde yapıldığı ürünlerimizle bu verimliliği artıracak sisteme entegre oluyoruz. Bugün dünyada 5G teknolojisi ve getireceği yenilikler konuşulurken ülkemizde de 5G için altyapı hazırlıkları tüm hızıyla devam ediyor. 5G yakın gelecekte hayatımızın önemli bir parçası olacak ve pek çok endüstride teknolojiye yön verecek. Bu teknoloji; akıllı üretim, sanayi, ulaşım ve tarım gibi birçok sektörü yakından etkileyecek. Özellikle üretim alanında 5G teknolojisiyle beraber süreçler çok daha esnek ve verimli hale gelirken aynı zamanda daha güvenilir ve daha düşük bakım maliyetli üretim mümkün olacak. Türkiye’nin de 5G kullanımına geçişle güçlenerek dünyada bu dönüşüme liderlik eden ülkeler arasında yer alması bekleniyor. 

2021 yılında gıda, medikal ve plastik sektörünü yakın markaja aldınız. Bu sektörlerden ürünlerinize gelen talepler ve aldığınız geribildirimler neler oldu?

Türkiye’de ağırlıklı olarak otomotiv ana ve yan sanayisinde faaliyet gösteren firmalara çözümler sunuyoruz. Havacılık ve savunma sanayi gibi çok sayıda sektördeki faaliyetlerimizi artırma hedefimizin yanı sıra farklı sektörlere de odaklanıyoruz. Pandemi döneminde özellikle otomotiv sanayinde yaşanan üretim kayıpları ve meydana gelen üretim duruşları, farklı sektörlerde de daha etkin ve geniş bir şekilde bulunmamız gerektiğini bize gösterdi. Tüm dünya için sağlık sektörünün ne kadar önem arz ettiğini biliyoruz. Özellikle son 2 yıldır yaşanmakta olan pandemiyle sağlık sektörü çok daha önemli hale geldi. Bu sektörde yaşanan gelişmeler ve yenilikler şirketler tarafından takip edilerek, şirketlerin de ürün ve hizmetlerinde değişiklik yaşamasına sebebiyet verdi. Schunk da sağlık sektörünün ihtiyaçlarını karşılayıp, operasyonlarını kolaylaştırmak adına ürün ve hizmetlerinde yenilikler geliştiriyor. Schunk’un ürün ve hizmetlerinde geliştirdiği yenilikler hem dünya hem de Türkiye pazarında 2021 yılından itibaren yer almaya başladı. Bu bağlamda, 2021 yılında çok kritik iki sektör olan sağlık ve gıda sektörünü markajımıza aldık. Ek olarak, plastik sektörüne yönelik ürünlerimizi ön plana çıkarmayı hedefliyoruz. Ayrıca dijitalleşmeyle birlikte artan mobilitenin etkisiyle elektrikli araçların yaygınlaşmasından dolayı battery-pack üretimini ve montajını da destekleyecek ürünler geliştirmeyi sürdüreceğiz. 

Dijitalleşmenin artmasıyla birlikte öne çıkan ürünleriniz hangileridir? Bu kapsamda gelen taleplere nasıl cevap veriyorsunuz?

Şirket olarak “otomasyon’’ ve “takım tutucu ve iş parçası bağlama sistemleri” olmak üzere iki ayrı ana faaliyet alanımız bulunuyor. Robotlu otomasyon ekipmanları, CNC tezgah iş parçası bağlama sistemleri ve takım tutucuları alanında dünya lideri bir markayız. Otomasyon sistemlerinde ise robot elleri, tutucular (gripper), döner modüller, lineer eksenler, robot aksesuarları (kuvvet ve tork sensörleri vb.), modüler montaj teknolojisi ve modüler robotik ürünler mevcut. Takım tutucu ve iş parçası bağlama sistemlerinde; takım tutucular, torna aynaları, ayna çeneleri, sabit iş parçası bağlama sistemleri (mengene vb.), çabuk palet değiştirme sistemleri (zero-point vb.), manyetik tablalar, manyetik kaldıraçlar ve özel hidrolik genleşme teknolojisi (hidrolik malafa vb.) ürünleri yer alıyor. Şirket olarak teknolojik gelişmeleri çok yakından takip ediyor, ürün ve hizmetlerimizi dünyaya uygun bir şekilde hızla dijitalleştiriyoruz. Hizmet verdiğimiz tüm sektörlerin ihtiyaç ve talepleri doğrultusunda ürün ve çözümler geliştirmeye odaklanıyoruz diyebiliriz. Bu noktada; kullanıcılarımızın ürün uygulamalarını geliştirmek ve ürün testleri yapmak için CoLab’ı (6 eksenli artiküle robotlar, kolaboratif robotlar, mobil robotlar (AMR’s) vb.) ve üreticilerin bir kamera sistemi vasıtasıyla merkeze bağlanarak talaşlı imalattaki işleme proseslerini izleyip bilgi alabilecekleri Technical Center’ı (Teknik Merkez) kurduk. Ek olarak, ‘Dijital Uygulama Merkezi’ aracılığıyla müşterilerimize benzer uygulamaları gösterebiliyor ve böylece diğer uygulamalardan haberdar olmalarını sağlıyoruz. Düzenli olarak eğitimler gerçekleştiriyor, müşterilerimizi yeniliklerimizle ilgili sürekli bilgilendiriyoruz. Çünkü günümüzde büyük bir çeşitlilik gösteren otomasyon olanaklarının sınırları, güncel teknolojilerle birlikte her geçen gün daha da genişliyor. Belirsizlikler ise proses otomasyonunun karşılaştığı ve potansiyellerin keşfedilmesinin önündeki önemli engellerden biri olarak dikkat çekiyor. Planlanan bir cobot uygulaması teknik açıdan işe yarar bir çözüm mü? “Arzu edilen çalışma sürelerine ulaşılabilecek mi?” gibi birçok soru üreticilerin zihinlerini meşgul edebiliyor. Biz de Schunk olarak sunduğumuz hizmetlerle bu ve benzeri sorulara yanıt vermeyi hedefliyor; sadece ürün satan şirketten ziyade 360 derece çözüm sunan bir iş ortağı olmak için çalışıyoruz. 

Tutucu sektöründeki gelişimi ve ilerlemeyi nasıl değerlendiriyorsunuz? Özellikle pandemi döneminde robotlaşma ve dijital teknolojilerin artmasıyla birlikte sektörü gelecekte neler bekliyor? 

Pandemi süreci, insanın geleceği için yapay zeka ve dijital dönüşümün ne kadar kritik düzeyde öneme sahip olduğunu gösterdi. Dijital dünyaya daha fazla adapte olduk, ekonomiden eğitime, sağlıktan sosyal ve iş hayatına kadar birçok sistem köklü bir şekilde değişti ve değişmeye de devam ediyor. Evden çalışıyor, eğitim görüyor, hobilerimizi ekran başından takip ediyor, dünyanın bir ucundaki müzeleri geziyor, sanatçıları dinliyoruz. Böylesi bir dönemde üretimin de dijitalleşmesi elbette kaçınılmaz… Sanayiciler, üretim hatlarının duruşlarını en aza indirebilmek için hayata geçirmek istedikleri çalışmalarla, otomasyon sistemine uygunluk sağlayan ve yüksek hassasiyette üretimlerini sorunsuz şekilde devam ettirecekleri ürün gruplarına daha sıcak bakmaya başladılar. Bu bağlamda pandeminin teknoloji yatırımlarını hızlandırdığını söyleyebiliriz. Ayrıca dijitalleşmeye yapılacak yatırımların pandemiyle sınırlı kalmayıp, gelecekte de hızla devam edeceği öngörülüyor. Schunk olarak biz de robotla entegre olarak çalışabilen sistemlerin önümüzdeki yıllarda daha fazla tercih edileceği öngörüsüyle bu alanda çalışmaya devam edeceğiz. Sektör değerlendirmesi yapacak olursak; Türkiye olarak uzun yıllar dünyada geliştirilen teknolojilerin takipçisi rolündeydik. Son yıllarda hem yerli firmaların atılımları ve bizim gibi uluslararası firmaların bakış açıları hem de devlet tarafından ortaya konan vizyon sayesinde, artık Türkiye’de üretilen, dünyada da öncülük eden teknolojileri insanların ya da endüstrinin kullanımına sunuyoruz. Bu noktada, ülkemizin büyük bir güce sahip olduğunu unutmamalı ve ekonomimize katkı sağlamak için çalışmaya ve üretmeye devam etmeliyiz.

Firmanızın 2021 yılının ikinci yarısındaki hedef ve beklentilerini öğrenebilir miyiz?

Son 5 yıldır ortalama yüzde 30 büyüme sağlıyoruz ve gösterdiğimiz bu başarıdan dolayı Schunk global tarafından 2015 yılında Orta Doğu’nun merkez üssü seçildik. 2021 yılının ikinci yarısında da sektördeki lider konumumuzu güçlendirmeyi ve yüzde 30’luk büyüme başarımızı bu yıl daha da artırarak başarılı çalışmalarımızı sürdürmeyi amaçlıyoruz. Türkiye genelinde yayılımımızı artırmakla birlikte yeni bayi ağlarımız aracılığıyla Türkiye genelinde müşterilerimize yakın hizmet sunmaya devam ederken Birleşik Arap Emirlikleri ve Suudi Arabistan başta olmak üzere Körfez ülkelerinde de faaliyetlerimizi yoğunlaştırıyoruz. Önümüzdeki dönemde, Türkiye organizasyonumuzu daha da büyüterek çok daha fazla şirkete inovatif ürün ve çözümlerimizle katma değer sunmayı amaçlıyoruz. Schunk Türkiye olarak, Schunk global içerisindeki payımızı daha da artırarak uzun vadede Türkiye'de üretim yapan bir şirket konumuna gelmeyi hedefliyoruz.