Robot Yatırımları Zirvesi’nde otomotiv ve beyaz eşya sektörü ele alındı

Robot Yatırımları Zirvesi’nin son günü, Otomotiv/Beyaz Eşya Ana ve Yan Sanayi Sektörlerinde Robotlu Çözümler-3 isimli ilk panel ile başladı.

Robot Yatırımları Zirvesi’nde otomotiv ve beyaz eşya sektörü ele alındı
Endüstri Zirveleri

Robot Yatırımları Zirvesi ve Sergisi, farklı sektörde hayata geçen uygulama örnekleri ve fabrikalara sağladığı avantajları ile tüm paydaşları bir araya getirmeye devam ediyor. Zirve’nin üçüncü ve son gününün açılış panelinde otomotiv ve beyaz eşya sektöründeki robotlu uygulamalar ele alındı. 

Oturum Başkanlığı’nı İstanbul Gedik Üniversitesi Mekatronik Mühendisliği Bölümü’nden Dr. Öğretim Üyesi Haydar Şahin’in üstlendiği panel kapsamında birçok proje ve konu masaya yatırıldı. Panele; Universal Robots Türkiye Satış Geliştirme Yöneticisi Hüseyin Şahin, Fanuc Türkiye Teknik Müdürü Murat Kısa, Schunk Türkiye Otomasyon Satış Lideri/Mühendisi Egemen Zengin, Kawasaki-Günmak Proje Müdürü Mehmet Fatih Çakmak, Mitsubishi Electric Türkiye Fabrika Otomasyon Sistemleri OEM İş Geliştirme Kıdemli Müdürü Can Tolga Bizel ve Baca Makina Mühendislik Ar-Ge Müdürü Çağatay Cangüloğlu katıldı.

Universal Robots Türkiye Satış Geliştirme Yöneticisi Hüseyin Şahin, “Esnek Üretim, Esnek Otomasyon, Esnek İş Gücü” konusunda bilgiler paylaştı. Şahin şöyle konuştu: “Universal Robots’un partnerleriyle birlikte sunduğu avantajlarla uygulamalarda fark sunuyoruz. Hızlı kurulum kolaylığı, kolay programlama, mucidi olduğumuz kolaboratif robotların projeye uyarlaması ve kısa geri dönüş süresi sunduğumuz avantajlar arasında yer alıyor. Pazar taleplerinin hızlı bir şekilde değiştirmesiyle birlikte farklı farklı ürünleri aynı bant üzerinde üretilmesine olanak sağlıyoruz. 

Fanuc Türkiye Teknik Müdürü Murat Kısa, “Fanuc olarak fabrikaların A’dan Z’ye tüm hatlarıyla ilgili otomasyon sistemi kuruyoruz. Fanuc’un en büyük farkı tamamen kendi geliştirdiği ve kendi işletim sistemi ile sunduğu ürünlerle fabrikalara çözüm sunmasıdır. Entegre teknolojilerimizle birlikte beyaz eşya ve otomotiv için çözüm sunuyoruz. Son dönemde Renault fabrikası için zor bir proses için çözüm geliştirdik. Bunu bir Ar-Ge projesi olarak değerlendirdik ve her geçen gün bu prosesin geliştirilmesi için çalışmalarımıza devam ediyoruz. Ford Otosan’da üretim sayısını artırmaya yönelik bir projemiz daha oldu. Bu proje kapsamında sahanın ortasına kurduğumuz robotla en iyi operatörlerin getirilmesini istedik. Learning Vibration Control (LVC) dediğimiz teknolojiyle yüzde 7 oranında bir iyileştirme sağladık. Beyaz eşya sektörü içinse Arçelik fabrikası için görüntü işleme ve force control olmak üzere iki uygulama gerçekleştirdik. Dişli geçirme prosesi için gerçekleştirdiğimiz bu uygulama kapsamında yüzde 98 performansla bir verim elde edildi.” dedi.

Schunk Türkiye Otomasyon Satış Lideri/Mühendisi Egemen Zengin, gerçekleştirdiği panel konuşmasında, “Süspansiyon ark kaynağı uygulaması gerçekleştirdik. Pozisyonerlerde kaynak uygulaması yapılırken sensör sinyallerinin, clamp’lerin havasının değiştirilmesi gerekiyordu. Tool changer ile mekanik arasında bağlantıyı sağladık. Doğrudan mekanik bağlantı yaparken hava akımını ayarladık. Uygulama sonrasında verimlilik artışı sağladık ve setup sürelerini kısalttık. Birbaşka örnek olarak, otomotiv yan sanayi sektöründe gövde kaynak hattı uygulaması hayata geçirdik. Bunu tool changer ürünüyle gerçekleştirdik. Lineer bir hat olmamasından dolayı tek bir robotla multi fonksiyonel uygulama yaptık. Gripper ile robot tarafını eşleştirme imkanınız var. İki farklı ekipman ile tek bir robotla çözüm sağladık. Beş parmaklı el ürünümüzün otomotiv sektöründe, üniversite Ar-Ge merkezlerine tedariğini sağladık. Maliyeti dolayısıyla halihazırda pek yaygınlaşmadı. Yeni geliştireceğimiz versiyonunda beş serbestlik derecesi olacak. Bunu 2020 yılında piyasaya sürmeyi planlıyoruz.” şeklinde konuştu.

Kawasaki – Günmak Proje Müdürü Mehmet Fatih Çakmak, “Toyota Otomotiv – Dolly Robotik Yıkama” projesi hakkında detaylı bilgiler verdi: “Yaklaşık 20 yıldır manuel gerçekleştirilen bir prosesti. Prosesin insanla zor şartlarda yapılıyor olması ve öncü olmaması. Aracında altındaki taşıma arabası boyanın belli kalınlık yaratması, kirlilik gibi sorunlar oluşuyor. Taşıma arabalarını başka binaya çekerek operatöre yıkatıyor. Operatörün angarya iş yapıyordu. Basınçlı pompa (1.850 bar) ile çalışan su tabancası ile yıkama yapılıyordu. Taşıma arabasının yakınında kuvvetle zor şartla yıkıyordu. 1,5 saat boyunca koruma kıyafetinin içinde yıkama yapıyordu. Bir kişi de dışarıdan bunu gözlemliyordu. Sürekli yorulan operatör. Kıyafet değiştirme, iş devri seansları var. Proseste 3 vardiyadan 6 kişi çalışıyordu. Bu uygulamayı robota adapte ettik. Maliyet açısından tek robot kullanmak istedik. Toyota standartlarına göre yazılım ve uygulama yaptık. Uygulama sonucunda prosesin çevrim süresi 90 dakikadan 40 dakikaya düştü. Daha standart, daha kaliteli bir yıkama sunduk. Proseste görev alan 2 kişiyi yerine 1 operatör çalışmaya başladı ve fabrikanın 3 vardiya çalışmasına da gerek kalmadı.”    

Mitsubishi Electric Türkiye Fabrika Otomasyon Sistemleri OEM İş Geliştirme Kıdemli Müdürü Can Tolga Bizel, “Bin Picking Uygulaması ve Ölçüm Kontrolleri” konulu konuşmasında önemli noktalara değindi. Bizel; “Yerli otomotiv sektörünün özellikle yan sanayi tarafı Türkiye için oldukça önemli. Biz son dönemde otomotiv sektöründe moda olan LED aydınlatma üniteleri üzerinde bir çalışma gerçekleştirdik. Bu uygulama birçok robot tarafından yapılabilirdi. Bizim için enteresan olan tarafı ise robotun hassas hareket yörüngelerine sahip olmasıydı. Mitsubishi Electric özellikle robot yörünge hassasiyetlerinin çok başarılı çalışmalara imza atıyor. Bu alanda otomotivin yanı sıra beyaz eşya konusunda önemli bir fabrikanın kalite kontrol departmanı için bir uygulama gerçekleştirerek başarılı bir projeyi hayata geçirdik. Global tarafta ise Mitsubishi Electric, otomotiv alanında kalite kontrol tarafında önemli bir rol üstleniyor. Uzun yıllardır Mercedes Benz için çalışmalar gerçekleştiriyoruz. Özellikle yeni modellerindeki geniş ekran uygulamalarını biz yapıyoruz.” şeklinde konuştu.

Baca Makina Mühendislik Ar-Ge Müdürü Çağatay Cangüloğlu ise, “Çoklu Robot Polisaj Uygulamasında Yapay Zeka Kullanımı” konulu konuşması ile panelde yer aldı. Cangüloğlu; “Baca Makine olarak son dönemde polisaj uygulamalarının üzerine yoğunlaştık ve özel bir sistem geliştirdik. Bu alanda geliştirdiğimiz özel ürünümüzü bu yıl yurt dışında tanıtacağız. Polisaj uygulamalarına bakıldığı zaman görsel ve ergonomik dizaynı ön plana çıkarmak istendiği zaman tercih edilen bir üründür. Konum hassasiyetleri machining işlemlerinden daha düşüktür ancak vibrasyonun etkileri çok daha fazladır.  Geçmişte manuel sistemler vardı ve makina yapan makinalara LC programı yükledik. Daha sonra CNC sistemler devreye girdi. Bu sayede makina ile insanın arasındaki etkileşim arttı. Ancak CNC makina operatörü ihtiyacı ve bu uzmanlığa göre değişen operatöre ihtiyacı da beraberinde arttı. Şimdi sahayı incelediğiniz zaman binlerce robot atıl bir şekilde yattığını görüyoruz. Çünkü prosesin programlanabilir altyapısının yavaş olmaması ve operatörlerin yeni proses entegre edilmemesi robotlardan verimli bir şekilde faydalanmamıza mani oluyor. Ben geleceği elle öğretme/yönlendirme (hand guiding) teknolojisinde görüyorum. Dolayısıyla robot ve insanın birlikte çalışarak verimliliği artıracağını düşünüyorum.” dedi.
 

Güncelleme Tarihi: 07 Ekim 2019, 17:00
YORUM EKLE

Novexx

Markaküpü

Dergiler
Partnerler