TOYOTA OTOMOTİV SANAYİ TÜRKİYE'DE ROBOTİK YÜKSELİŞ TOYOTA OTOMOTİV SANAYİ TÜRKİYE'DE ROBOTİK YÜKSELİŞ

Konuyla ilgili ST Endüstri Medya'nın sorularını yanıtlayan Genel Müdür Talat Avcı, "Robotik veya makina imalatçı firmaların ihtiyaç duyduğu kablolama konusu var. Modüllere ve güç kaynaklarına taktıkları kabloları da artık Almanya’dan ya da Çin’den getirmek yerine Türkiye’den sağlıyoruz. Bursa’daki yerimizde montaj ekibimiz ile ihtiyaçlarını karşılıyoruz." dedi.

Bunun kendileri açısından devamlı büyüyen bir sektör olduğunu vurgulayan Avcı, "Daha önce müşterilerimiz bir kabloyu yaklaşık 6-10 hafta beklerken, bu sayede bu süreyi 1-2 güne kadar indirdik. Bu da müşteri açısından işin maliyetinden bile çok daha önemli" açıklamasında bulundu.

“GEREKİRSE NUMUNE GÖNDERİYORUZ”

Yaylı yönlendirme sistemlerinin montajlarını, müşterilerinin talep ve ihtiyaçları doğrultusunda Bursa’da gerçekleştirdiklerini aktaran Avcı, “Her firmanın, her robotun kendine göre bir özelliği; büyüklüğü, boyutu vb. var. Bu nedenle müşterimizin isteğine göre hazırlayıp, gerekirse numune gönderiyoruz ve eğer uygunsa devamını getiriyoruz. Bursa’daki firmamız bu konuda çalışıyor.” diye konuştu.

“GENİŞ BİR EKİBE, ZENGİN STOK GÜCÜNE SAHİBİZ”

Kablo setlerini hazırlayarak yurt dışında bir makina firmasına ve Almanya'daki Murr Elektronik'in genel merkezine gönderdiklerini belirten Avcı, merkezin ağırlıklı makina imalatçıları olmak üzere kendi müşterilerine satışını yaptığını bildirdi.

Ekiplerinin büyük ve stoklarının geniş olduğuna dikkati çeken Avcı, "Biz setleri hazırlayıp gönderiyoruz. Bu konuda ekibimiz büyük, yerimiz geniş ve stoklarımızda kablolarımız da mevcut. Dolayısıyla her şeyi ayarladık diyebiliriz. Müşteri portföyümüzün bir yıllık ihtiyacını stokladık." dedi.

ANAHTAR TESLİM HORTUM PAKETLERİ SUNUYOR

Avcı, hortum paketlerini de robotik firmalarına tamamlanmış olarak eksiksiz bir şekilde sunduklarını aktaran Avcı, “5 eksen çalıştırabilen hortum paketleri, bunların kanallarını hazırlıyoruz ve firmalara bitmiş olarak teslim ediyoruz.”

Bu konuda şirketlerin kanallarla ilgili içindeki bütün kablolama ve hava kablolarını içinde olması gibi birtakım taleplerinin olduğunu ve bu kapsamda bir firma ile çalışmaya başladıklarını, gelecekte bunu tüm robot ve makina üreticisi firmalara yaygınlaştırmayı amaçladıklarını söyledi.

Söz konusu sürecin çok meşakkatli olduğuna değinen Avcı, ancak bunu yapabildikleri takdirde ciddi bir aşama kaydedeceklerinin de altını çizdi.

YENİ NESİL KABLOSUZ PANOLAR İLE DAHA AZ İŞÇİLİK İMKANI

Geçmişte bir makinadaki panoların büyük boyutlarda olduğunu, günümüzde bu panoların kompakt hale geldiğini söyleyen Avcı, kablosuz sisteme geçildiği anlattı:

“Önemli gelişmelerden biri de eskiden bir makinada 3-4 metre boyutunda panolar olurdu. Bu panolar artık çok çok küçüldü. Çünkü kablosuz sisteme geçildi. Önceden kablo döşüyordunuz, üzerinden araba geçiyordu veya eziliyordu. Bu da makinanın durmasına neden oluyordu. Ancak bugün kablosuz sistem sayesinde hem işçilikten tasarruf sağladık hem de kablo ezilmesinin önüne geçmiş olduk.”

EKLEMELİ MODÜLLER SAYESİNDE TEK BAŞINA SUNULUYOR

Murr Elektronik Türkiye Genel Müdürü Avcı ayrıca, modüllerin de yıllar içerisinde değişim gösterdiğini ve günümüzde birbirine eklemeli hale geldiğini aktardı.

Geçmişte port sayısının değiştiğini, sabit ve birbirine eklenemediğini, bugün ise iki port alıp üzerine dört port eklenebildiğini ve bunun da kullanıcılara önemli imkanlar sağladığını kaydeden Avcı, şöyle devam etti:

“Geçmişte bazı güç kaynaklarıyla trafolar ayrı ayrıydı. Şimdi Murr Elektronik tarafından yapılan sistemlerde bunlar birleştirildi ve tek bir malzeme olarak sunulmaya başlandı. Bununla ilgili geliştirme çalışmalarına devam ediliyor. Gelecekte güç kaynağı ya da trafonun tek parça bir modül olarak satın alınması hedefleniyor.” 

“ESKİDEN LÜKSTÜ, BUGÜN İHTİYAÇ HALİNE GELDİ”

Robotlar ve ilgili komponentlerin önemi hakkında da konuşan Talat Avcı, geçmişte lüks olarak değerlendirilen robot ve komponentlerin bugün ihtiyaç haline geldiğini belirtti:

“Kabloların ömürleri, hortum paketleri sayesinde daha da uzuyor ve yedek parçaya ihtiyaç duyulmuyor. 2-3 yılda bir değiştirilmesine gerek kalmıyor. Ancak insan kaynaklı hatalardan, yanlış hesaplamadan dolayı olmayacak bir sıkıştırmayla aşınma daha hız kazanıyor. Biz bunu önlemeye çalışıyoruz. Ayrıca bunun kontrolünü yapan personeller azaldı. Bugün robotlar sayesinde dört tane makinayı sadece bir kişi kontrol ediyor. Robotlar, düzgün çalıştırıldığı takdirde, 24 saat bütün hataları söyleyebiliyorlar. Dolayısıyla insan kaynaklı hataların önüne geçmek için de robotların önemli faydaları oldu. Robotlara ve komponentlerine daha önce lüks olarak bakılırken, bugün ihtiyaç olarak bakılıyor.

“ZİRVE İLE ROBOTLARLA NELER YAPABİLECEKLERİNİ GÖRDÜLER”

Son olarak bu yıl, 4-6 Ekim 2022 tarihlerinde geçen yıl olduğu gibi İstanbul Tuzla’daki Viaport Marina Expo Center’da gerçekleştirilecek 7. Robot Yatırımları Zirvesi ve Sergisi’ne de değinen Avcı, şunları söyledi:

“Burada sizi de tebrik etmek gerekiyor. Robot Yatırımları Zirvesi’ni işin daha en başında düşündünüz ve uyguladınız. Böyle bir fuarın uygulanması bizim açımızdan da iyi oldu. Müşteriler, robotların önemini ve orada onların neler yapabileceklerini daha iyi görme şansına sahip oldular.”