OMRON'un çözüm ortağı Dimalog tarafından hayata geçirilen otonom mobil robot, Finlandiya'da alışveriş merkezinden yakınlardaki Majakka adlı kule rezidansındaki evlere yemek teslimatı yapmaya başladı.

ÖZEL GEREKSİNİMLERİ KARŞILAMASI İÇİN DÜZENLENDİ

Ülkenin başkenti Helsinki'de  "Evlere Servis" adı verilen ve bir ay süren bir aylık otomatik kurye hizmeti denemesi, kentin kalkınma Forum Virium ile inşaat şirketi SRV tarafından planladı. Projede yer alan diğer kuruluşlar arasında asansör şirketi Kone, REDI alışveriş merkezindeki K-Supermarket, dijital konut hizmeti platformu Asumi ve tasarım stüdyosu Muotohiomo yer aldı.

Deneme amaçlı OMRON'un otonom mobil robotu, alışveriş merkezinden yakınlardaki Majakka adlı kule rezidansındaki evlere yemek teslimatı yapabilecek şekilde programlandı. OMRON, Dimalog ve Muotohiomo yakın iş birliği içerisinde çalışarak robotun işleyiş ve tasarımını, projenin özel gereksinimlerini karşılaması adına düzenledi.

Çünkü robotun başarılı şekilde hareket etmesi için hem süpermarketin ve kule rezidansının koridorlarında dolaşabilmesi hem de asansörleri ve servis tünellerini kullanabilmesi gerekiyordu.

FİNCE KONUŞABİLİYOR, ISLIK ÇALABİLİYOR

Alışveriş merkezini ve Majakka kule rezidansını inşasını yapan SRV'nin Konut Hizmetleri Geliştirme Müdürü Lotta Toivonen, konuşma sentezleyici kullanarak Fince konuşabilen ve ıslık çalabilen robotun ona insanca davranılmasına neden olduğunu dile getirdi.

Forum Virium yetkilisi Kaisa Spilling ise, insanların robotu görünce insan olduğunu düşünmelerini bir hayli eğlenceli olduğunu ifade ederek, "Asansörde; 'Pardon, burada inmem gerekiyor' ya da 'Aa, asansör doluymuş, başka bir asansör kullanmalıyım' gibi şeyler söyleyebiliyor." diye konuştu.

"YOĞUN BİR TALEP ALDIK, ÇOK DOLUYDUK"

Söz konusu süreçte her teslimat, Asumi platformu üzerinden müşterilerden online sipariş alınmasıyla başladı. AVM'deki küçük işletmeler de doğrudan süpermarketten sipariş verebildi.

Ağırlıklı olarak yemeklerden oluşan ürünler önce süpermarketteki çalışan personel tarafından toplanıp robot yüklendi ve ardından da robot sipariş gitmesi gereken iş yerine veya eve teslim etti. Ürün teslim edildiğinde de müşteriye otomatik bildirim gönderildi.

Spilling, pandemi döneminde özellikle öğlen vakitlerinde büyük bir talep aldıklarını ve dolu olduklarını, robotun evden çalışan insanların öğle yemeklerini teslim ettiğini söyledi.

KENDİ KENDİNİ YÖNLENDİRİYOR, KISA SÜREDE ÇALIŞIR HALE GELİYOR

Deneme sürecinde robot asansör çağırabilmesine rağmen yangın güvenliği düzenlemeleri sebebiyle kapalı tutulması gereken kapıları üniversitede hizmet tasarımı öğrencisi olan refakatçi açarak, karşılaştığı sorunları raporladı ve insanlarla etkileşimini gözlemledi.

Deneme aşamasında, kendi kendini yönlendiren bir otonom mobil robot (AMR) olan OMRON LD modeli tercih edildi. AGV'lerin aksine firmanın mobil robotları hiçbir pahalı değişiklik (zemin mıknatısları veya navigasyon ışıkları gibi) yapılmasına ihtiyaç duymuyor.

Dar geçitler gibi zorlu ortamların yanı sıra insanların dolaştığı yerlerde de malzeme taşıyabilecek şekilde tasarlanan AMR'ler, tesislerin mevcut yapısı içinde hareket edebiliyor. Ayrıca firmanın yazılımı da şirketlerin diğer sistemleriyle entegre edilebiliyor ve böylece robotlar en kısa sürede çalışabilir hale geliyor.

"LOJİSTİK OPERASYONLARIN VERİMLİLİĞİNİ ARTIRIYOR"

Konuya ilişkin görüşlerini paylaşan firmanın Finlandiya Bölge Satış Müdürü Esa Korhonen, mobil robotlarının lojistik operasyonlarının verimliliğini önemli ölçüde artırabileceğini vurgulayarak, "Verimli şekilde gezinebilir ve insan işçilere paha biçilmez bir destek sağlayabilirler. Bu sayede çalışanlar da karmaşık insan becerileri gerektiren diğer görevlere odaklanabilir." şeklinde konuştu.

"ROBOTİK, SORUNSUZ BİR GÜNLÜK HAYAT İLE DOĞRUDAN İLGİLİ"

Kentte yeni ve çevik lojistik çözümler aradıklarını kaydeden Kaisa Spilling de, geleceğin inşasında günlük hayatın akışının sorunsuz devam edebilmesi amacıyla robotiğin önemine dikkat çekti.