Teknolojiyi yakından takip eden, her geçen gün dijitalleşme yolunda yeni adımlar atan Mercedes-Benz Türk, Aksaray Kamyon Fabrikası üretimine, otomasyonunu karoseri hattında da yüzde100 oranında genişleterek, verimliliğini aynı oranda artırdı. 690.000 m²’lik bir arazi üzerine kurulu Mercedes-Benz Türk Aksaray Kamyon Fabrikası, 1.800’den fazla çalışanıyla, dünya standartlarında kamyon ve çekici üreterek Türkiye’nin hizmetine sunuyor. Türkiye kamyon pazarında uzun yıllardır liderliğini koruyan Mercedes-Benz Türk’ün güncel ürün portföyünde Mercedes-Benz Actros ve Arocs tipi araçlar bulunuyor. Mercedes-Benz Türk, Kamyon Üretimden Sorumlu İcra Kurulu Üyesi Dr. Andreas Bachhofer, sorularımızı yanıtladı.

Fabrikanızdaki robot uygulamaları hakkında bilgi verir misiniz? Üretimin hangi hattında robot kullanıyorsunuz?

Aksaray Kamyon Fabrikası’nda karoseri punta kaynağı, boyahane ve cam yapıştırma süreçlerinde robotlu üretim yapılıyor. Özellikle bu süreçlerde hassasiyetin yüksek olması fabrikamızı bu yatırıma yöneltmiştir.  

Ne zaman robotlu üretime geçtiniz?

Mercedes-Benz Türk’ün kamyon fabrikasında 2000 yılında başlatılan büyük yatırım hamlesi ile birlikte ilk olarak karoseri hattında robot kullanımına geçildi. Karoseri hattındaki ilk robot, araçların tavanını punto kaynak ile birleştiren robottur. Hatta çalışanlar robotu gölge oyununa benzetip ona “Hacivat & Karagöz ismini taktılar. Devam eden yatırımlarla fabrikada robot sayısı sürekli arttı.   

Robot yatırımı ihtiyacı nasıl doğdu?

30 yılı aşkın süredir kamyon üretimi faaliyetlerini sürdüren fabrikamızda eğitim ve kalite her zaman çok önemli oldu. Ancak insan güçü ve ergonominin yetmediği, stabil kalite çıktısının sağlanmasının önemli olduğu durumlarda robot yatırımı yapmaya karar verildi. 

Robot yatırımları size ne gibi bir katkı sağladı?

Öncelikle iş güvenliği konusunda büyük rahatlık ve güvence sağladı. Buna ilave olarak robotlarla daha çevreci, daha verimli bir üretim mümkün oldu. Hem daha kaliteli hem daha hızlı üretimi özenle seçtiğimiz en uygun robotlarla elde ettik. 

İleriki dönemlerde hangi alanlarda robot yatırımı yapmayı düşünüyorsunuz?

Aksaray Kamyon Fabrikası 2018 yılına kadar devam edecek bir yatırım planı açıkladı. Bu yatırımlar çerçevesinde, yani fabrikanın kapasitesini artırmaya yönelik projemiz kapsamında ilave 18 robotu devreye almayı planlıyoruz. Bunun dışında uzun vadede ihtiyaç doğrultusunda mutlaka ilave yatırımlar söz konusu olacaktır. 
 
Yatırım öncesi entegratörünüzden/robot firmanızdan ne şekilde bir fizibilite çalışması aldınız? 

Fizibilite çalışmalarını Mercedes Benz kendi bünyesinde yapmaktadır.

Türk üreticisinin insan-makina işbirlikçi (collaborative) robotlara bakış açısı nedir? Üretimden biri olarak neler gözlemliyorsunuz; sizce piyasada böyle bir talep var mı?

Piyasada ve üretim hatlarında kesinlikle kullanım alanı bulacağına inanıyoruz. Henüz geliştirilmekte olan bir teknoloji dolayısıyla maliyetler istenen seviyelere inmesi için vakte ihtiyacı vardır.

Endüstri 4.0 ile birlikte üreticiler tesislerinde modernizasyona gidiyor. Buna istinaden “Yalın Üretim” alanında bir çalışmanız var mı? Size böyle talepler geliyor mu? Sizce üretici bu konuda bilinçli mi?
Özellikle yüksek otomasyon kullandığımız tesislerde, Endüstriye yönelik düşük bütçelerle yüksek uygulama potansiyeli olan çalışmalara 2017 yılı içerisinde başlandı. Önümüzdeki dönemlerde daha geniş çalışmalar yapılacaktır.

Robotlaşmada Yüzde 100 Artış Sağlandı 

Daimler AG’nin en önemli kamyon üretim üslerinden biri olan Aksaray Kamyon Fabrikası, kurulduğu günden bu yana 230 bin’den fazla ürettiği kamyon ve gerçekleştirdiği yatırımlarıyla kendini yenilemeye ve geliştirmeye devam ediyor. 2018 yılına kadar sürecek olan 113 milyon Avro’luk yatırımı ile kapasitesini ikiye katlamayı planlayan Aksaray Kamyon Fabrikası, 2016 yılında müşteri beklentileri, pazar gereksinimi ve gelişen teknolojiyle birlikte ürün gamını tamamen yeniledi. 

Sürekli yenilenen fabrikada bugün modern kaynak robotları ile donatılmış karoser hattı, üretilen araçlarda paslanmaya karşı etkin koruma sağlayan katoforez ve boya tesisi, en güncel cihazlarla donatılmış malzeme ve ölçüm laboratuvarlarını barındıran Kalite Merkezi ile ürün kalitesi güvence altına alınıyor. Kamyonların milimetrik montajını mümkün kılan lazer markalama tesisi, enine işleyen şasi bandı, elektrikli sıkıcıların kullanıldığı montaj hakkı ile montajda sıfır hata prensibi ve ergonomik çalışma koşulları sağlanıyor. Montajı tamamlanan kamyonlar gerçek yol şartlarında simule edilerek son kez test edilip Müşteri Merkezi’ne teslim ediliyor.

Üretim kapasitesini ikiye katlamaya hazırlanan Aksaray Kamyon Fabrikası dijitalleşen fabrikaya dönüşümünde önemli adımlar atıyor. Endüstri 4.0’ın getirilerinden olan robotlu otomasyon sistemleri, Mercedes-Benz Aksaray Kamyon Fabrikası’nda boyahane, karoser ve iç süsleme hatlarında kullanılıyor. 2016-2017 yılları arasında robotlaşmayı yüzde100 oranında artıran fabrika yeniden bir hamle başlatarak yeni projelere start verdi. 

Otomatik Güdümlü Araçlar (Automatic Guided Vehicle = AGV) iç lojistik süreçlerine destek sağlıyor. Fabrikada robotlar, özellikle kalite, iş sağlığı ve güvenliği ve ergonomi alanlarında sahneye çıkıyor. Bu noktada, dijitalleşme ile Mercedes-Benz Türk, hız ve zaman kavramlarını iyileştiren robotları, yeni nesil aracın gerekliliklerini karşılamak ve yüksek kalite standartlarında üretim yapabilmek adına özellikle karoser hattında kullanılıyor. 

Kamyon Fabrikası, kalitede stabiliteyi sağlayan robotlar sayesinde, kabin boyahanesinde araç başına düşen boya tüketimini manuel uygulamaya kıyasla yüzde 40 oranında düşürmeyi başardı. Akıllı fabrika sistemlerinin oluşmasına ön ayak olan Endüstri 4.0 ilkelerini benimseyen Mercedes-Benz Türk Kamyon Fabrikası, yatırımlarını bu ilkeler doğrultusunda yapıyor.