Proses Zirvesi’nin son gününde yine önemli bir konu mercek altına alınarak, ‘Endüstriyel Kazanların Periyodik Bakım ve Muayenesi’ alanında öne çıkan çözümler ve uygulamalar paylaşıldı. Oturum Başkanlığını Akkaya ISI A.Ş Genel Müdürü  A.Cevat Akkaya’nın üstlendiği panelde Mimsan A.Ş Genel Koordinatörü H. Ahmet İlhan, Erensan A.Ş Müşteri Hizmetleri ve Servis Müdürü Cevat İşlik, Termo Isı Sistemleri Satış Sonrası Hizmetler Müdürü Perihan Çetinkaya Sarı panelist olarak yer aldı.      

Kazan ve Basınçlı Kap Sanayicileri Birliği Başkanı A.Cevat Akkaya, “İşletmeler için kritik öneme sahip makinaların ve kazanların sağlıklı çalışmaları için  periyodik bakım çok önemli” diyerek ilk olarak sözü Mimsan A.Ş Genel Koordinatörü H. Ahmet İlhan’a verdi.

“ENDÜSTRİYEL KAZAN DAİRELERİNDE YÜZDE 30 ENERJİ TASARRUF İMKANI VAR”

Mimsan A.Ş Genel Koordinatörü H. Ahmet İlhan;  “Ülkemizin kazan dairelerinde 25 milyar dolarlık enerjisi tüketiliyor. Bu enerjinin yarıdan azı yani 12 milyar doları ısınma amaçlı kazan dairelerinde, diğerleri endüstriyel kazan dairelerinde tüketiliyor. Yüzde 30 gibi tasarruf edilebilir bir alan var. Çöpten enerji santralimiz Malatya’da şehir çöplerinde enerji üretiyor. Enerji kazanımlarımızdan biri de bu. Neden periyodik bakım konusuna gelirsek, 4 madde halinde inceleyebiliriz. Bunlar; güvenli işletim ile iş kazası risklerinin azalması, yüksek verimli işletim ile işletme maliyetlilerinin azalması, arızaların azalıp emre amadelik oranın yükselmesi ve emisyon kalitesinin iyileşmesidir. Ayrıca  periyodik bakım sonucunda işletilme ile kaliteli bir referans ilişkisi ortaya çıkacaktır. Kullanıcılar ile yakın olmanın getirdiği inovasyon imkanları oluşacaktır” şeklinde konuştu.  

“YILDA BİR MUTLAKA PERİYODİK BAKIMLAR YAPILMALI”

Erensan A.Ş Müşteri Hizmetleri ve Servis Müdürü Cevat İşlik, kazan ve yakma sistemlerinin periyodik bakımlarında, güvenli ve verimli işletme şartlarının sağlanması için yapılması gerekenleri anlattı. Yılda bir mutlaka periyodik bakımların yapılması gerektiğini söyleyen İşlik, müeyyide konusu açık olmadığından ne yazık ki gerekli özenin gösterilmediğini açıkladı. Kazanların kullanımından sorumlu personelin mutlaka akredite kurumlardan ya da üretici firmadan gerekli eğitimi alması gerektiğini vurguladı. Cevat İşlik “Sistemin çalışmasında önemli olan armatür ve tesisat elemanlarının isimleri ve fonksiyonlarını gösteren basit etiketler üzerlerine takılmalıdır. Gaz yakıtlı sistemlerde olası kaçakları algılayacak, ana girişten otomatik olarak yakıtı kesecek donanım tesis edilmelidir. Sistem; deprem, duman ve yangın sensörü de eklenerek daha emniyetli hale getirilmelidir.” dedi. İşlik sunumunun devamında günlük bakım için yapılması gerekenleri anlattı.

“DENETİM MEKANİZMASININ KURULMASI ŞART”

Termo Isı Sistemleri Satış Sonrası Hizmetler Müdürü Perihan Çetinkaya Sarı, “Periyodik bakım yapılmayan sistemlerde can ve mal güvenliği ve verimlilik gibi konular ciddi risk altında olur.  Sadece brülör bakımı da yeteri değildir. Sistemin tamamının bakımı yapılmalıdır. Baca gazı analizi ile yakıt sarfiyatını kontrol altına almak mümkündür” diyerek yaşanmış kazan patlaması olaylarıyla ilgili örnekler verdi. Sarı, periyodik bakım kapsamında aşama aşama verdikleri hizmetleri anlattı.  Tüm çabalarına ve çalışmalarına rağmen eğitim eksikliği, denetimlerim olmaması, sistemlerin bilgili kişilere teslim edilmemesi gibi nedenlerden dolayı başarı oranının ne yazık ki yüzde 2 ile sınırlı kaldığını kaydetti. Bakımların mutlaka mesleki yeterlilik belgesi olan servis ve kişilere yapılması gerektiğini kaydeden Perihan Çetinkaya Sarı, denetim konusuna vurgu yaparak bu konuda mutlaka tetikleyici bir unsur olan denetim mekanizmasının kurulması gerektiğini söyledi.