Türkiye'de otomotiv ve ticari araç pazarında, yedek parça ve satış sonrası sektöründe 52 yıldır faaliyet göstermekte olan MOTOR AŞİN, yeni yılın ilk günlerinde sürdürülebilirlik ve geri dönüşüme dikkatleri çekti. 

İçten yanmalı motorlar ile donatılan araçlar, şehir içi karbondioksit oranında ortalama yüzde 24 pay sahibi olurken, araç üretimi için gereken enerji, araç başına 41,8 MJ/kg seviyesinde gerçekleşmekte. Madencilik ve malzeme üretim süreçlerinin ise araç üretiminde toplam tüketimin yüzde 68’ini oluşturduğu görülüyor.

Plastik, çelik, alüminyum, madeni yağ gibi maddelerin geri dönüşümü sayesinde sürdürülebilirliğin yakalanacağını ifade eden MOTOR AŞİN CEO’su Saim Aşçı, enerji ve ham madde krizleriyle boğuşan otomotiv sektörünün, paydaşlar olarak sorumluluğunun bilincinde olduğunu ve şirket olarak kendilerini bu değişimin bir parçası gördüklerini, 2023 yılını sürdürülebilirlik yılı ilan ederek buna dikkat çekmeyi ve bu konuda bir farkındalık oluşturmayı hedeflediklerini söyledi.

İHRACATIN METALİK YILDIZI ADÖKSAN CEO’SU AJDA ŞENER OLDU İHRACATIN METALİK YILDIZI ADÖKSAN CEO’SU AJDA ŞENER OLDU

MOTOR AŞİN 2023'Ü SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK YILI İLAN ETTİ

Üretim süreçlerinde yaşanan zorlu bir yılı geride bırakan yedek parça ve tedarik sanayinde, enerji üretiminde ve ham maddeye ulaşımda yaşanan problemlerin, e-mobilite ve sürdürülebilirliğin önemini tekrar ortaya çıkardığını ileten MOTOR AŞİN CEO’su Saim Aşçı, yeni yılı şirket olarak sürdürülebilirlik yılı ilan ettiklerini dile getirdi.

Aşçı, yaptığı açıklamada, sürdürülebilirliğin insanlık için önemli bir döngü ve dönüşümü ifade ettiğini, kaynaklarımız kısıtlıyken ihtiyaçlarımızın sınırsız olduğunu ve sürdürülebilirliğin bizlere bu iki arasında dengeyi sağlamayı öğreterek, kendi kendine yeten, süreklilik kazanan bir döngüyü işaret ettiğini söyledi. Kendilerini bu değişimin bir parçası olarak gördüklerini ve ekosistemin bir paydaşı olarak sorumluluklarını bildiklerini söyleyen Aşçı, 2023 yılını sürdürülebilirlik yılı ilan ederek buna dikkat çekmeyi ve bu konuda bir farkındalık oluşturmayı hedeflediklerini söyledi. Hedeflerinin 2023 yılında; toplum üzerinde olumlu bir etki yapmak ve sürdürülebilirlik bilincini tüm sosyal çevrelerine yaymak olduğunu söyleyen Aşçı, tüm sektöre ilham kaynağı olmak istediklerini dile getirdi.

OTOMOBİL KOMPONENTLERİ GERİ DÖNÜŞTÜRÜLÜYOR

MOTOR AŞİN’in araştırma raporuna göre bir otomobilin üretiminde kullanılmakta olan binlerce parça geri dönüştürüldüğünde, otomotiv dahil olmak üzere birçok endüstride tekrar kullanılarak üretimden kaynaklı enerji tüketimini düşürürken çevre kirliliğini de önlüyor. 

Akü: En çok geri dönüştürülen otomobil komponentlerinden birisi olan aküler, geri dönüşüm şirketleri tarafından kurşunu akülerden ayırıyor ve akülerin içindeki asidi nötralize ediyorlar. Üreticiler, bitmiş akülerden çıkarılan geri dönüştürülmüş malzemelerden yeni aküler üretilmesini sağlıyorlar.

Araç lastikleri: Ömrünü tamamlayan araç lastikleri, kaldırım ve yollarda kullanılmak üzere asfalta dönüştürülüyor. 

Yağ filtreleri: Kullanılmış yağ filtreleri de kirlenmiş atık ürünlerinden birisi. Bu yağ filtreleri uygun şekilde geri dönüştürüldüğünde teneke kutulara, inşaat malzemelerine aktarılabiliyor ve yeni otomobil imalatında kullanılabiliyorlar. 

Otomotiv paspasları ve halıları: Halılar ve paspaslar biyolojik olarak parçalanamadıklarından, atıkları çevresel sürdürülebilirlik için kötüdür. Ancak geri dönüştürülebilmektedirler ve birçok yardımcı unsurları vardır.

Alternatörler ve marş motorları: Bu parçalar pahalı otomotiv parçalarıdır ve geri dönüştürülerek yeniden kullanım için yenilenirler. 

Otomobil camları: Camlar plastikler arasına sabitlendikleri için, camların ve ön camların geri dönüştürülmesi zordur. Yanı sıra otomobil üreticileri, otomotiv camlarının fiberglas yalıtım, cam şişeler ve diğer birçok cam ürüne geri dönüştürülmesini kolaylaştıran gelişmiş araç tasarımlarına sahiptirler.

Plastikler: Modern araçların birçoğu plastik bileşen kullanılarak üretilmektedir. Plastik bileşenler, mekanik parçalama ve yıkama işlemleriyle geri dönüştürülebildikleri gibi, daha sonra yeni ürünler de oluşturulabilir. 

Motor yağı: Motor yağının tekrar kullanılamayacağı yaygın bir kanı olsa da durum böyle değildir. Kullanılmış yağ tekrar kullanılmak üzere geri dönüştürülebilmekte ve aynı zamanda petrol endüstrisi için bir hammadde görevi görmektedir.