Yaskawa Türkiye Genel Müdürü Turgay Halimler ve Yaskawa Türkiye Endüstri 4.0 uzmanları Can Ertaç ve Fatih Gündoğan ile WIN Fuarı kapsamında bir araya gelerek, Türkiye’de makina üreticileri ve fabrikalarla buluşturmaya hazırlandıkları “Yaskawa Cockpit” çözümünü ve fabrikaların verimliliğini artırma yolunda sağlayacakları avantajları konuştuk. 

TURGAY BEY, WIN FUARI’NDA HANGİ YENİ ÇÖZÜMLERİNİZİ SERGİLEDİNİZ?

Turgay Halimler: Bildiğiniz gibi Yaskawa olarak servo motor, servo sürücü, invertör, robot ve hareket kontrolcüleri gibi katmadeğeri olan tüm mekatronik komponentleri imal ediyor ve satışını yapıyoruz. Ancak bu sene fuara ana tema olarak Yaskawa Cockpit’i getirdik. Bildiğiniz gibi Avrupa’da dijitalleşme ya da Endüstri 4.0 olarak isimlendirilen bu dönüşümü, biz “i3 Mechatronics” olarak isimlendiriyoruz. Bunu Türkçe’ye “Entegre, Zeki, Yenilikçi Mekatronik” olarak çevirebiliriz.

Cockpit ürünümüz de bu vizyonla üretilen bir ürün. Gerek komponent bazında Yaskawa’nın tüm ürünlerinden veri alabiliyor, gerekse modüler yapısı ile makina ve fabrika seviyesinde ölçeklendirilebilecek veri saklama, görselleştirme ve analiz imkanı sunuyor. Biz zaten kendi ürünlerimizi ve ürünlerimizin içindeki IGBT, fan, şarj kapasitörleri gibi komponentleri çok iyi bildiğimiz için bunların ömür hesabını komponent bazında yapabiliyoruz, Cockpit bunlara alternatif olarak 3. parti ürünler için de çeşitli modeller sunuyor. Geçmiş ve mevcut verileri gösterirken gelecek veriler hakkında öngörüler üretebiliyor. Ayrıca fabrikadaki herhangi bir ürün arızalanmadan önce potansiyel arıza tarihleri hakkında bilgi vererek, online ürün sipariş vermenize de imkan sağlayacak şekilde uyarlanabiliyor. Cockpit ile hem makina imalatçıları, hem sistem entegratörleri hem de son kullanıcılar için değer yaratan bir iş modeli sunuyoruz.

YASKAWA, VERİ TOPLAMA SÜREÇLERİNİN DEVAMINDA HANGİ SÜREÇLERDE KENDİSİNİ KONUMLANDIRIYOR?

Turgay Halimler: Biz Cockpit’i ilk olarak iki yıl önce Hannover Fuarı’nda tanıtmıştık. Herkes Endüstri 4.0’ı teoride konuşuyordu ancak Cockpit ile tüm toplanan veriler, görsellerle elle tutulabilir bir ürüne dönüştürmüş oldu. Cockpit’i farklılaştıran özelliğe gelecek olursak; Yaskawa’nın bugün sahada yaklaşık 450 bin robotu, 25 milyon invertörü, 20 milyon servo seti çalışıyor ve bunlara her yıl 48 bin yeni robot, 2.1 milyon yeni servo motor ve 2.2 milyon yeni invertör ekleniyor. 

YASKAWA COCKPIT’İN GELİŞTİRİLMESİ SÜRECİNİ ANLATIR MISINIZ? 

Turgay Halimler: Cockpit’i partnerlerimizle birlikte geliştiriyoruz. Partnerlerimizin sorunlarını dinledik, bu sorunlara nasıl çözüm üretebiliriz diye düşündük ve bu çözümleri Cockpit’e uyarladık. Aslında Cockpit’in bundan sonra da nasıl gelişeceği tamamen partnerimize bağlı. Cockpit müşterilerin özel ihtiyaçlarına göre uyarlanabilir. 

“i3 MECHATRONICS”İN ŞU AN UYGULANDIĞI FABRİKALAR VAR MI? 

Turgay Halimler: Şu an Japonya’da 30’un üzerinde projede çalışılıyor. Verimliliği iki katına çıkarmak isteyen büyük şirketlerden birinde müşteri ihtiyaçlarına göre bir proje uyguladık. i3 Mechatronics’i oluşturan ‘integrated, intelligent ve innovative mekatronik’ kavramları çalışmalarımızın ana çerçevesini oluşturuyor. Müşterilerimizin süreç bilgileriyle bizim teknoloji ve ürün bilgilerimizi bir araya getiriyor ve üretimi nasıl daha iyi yapabileceğimizi analiz ederek yenilikçi sonuçlar üretiyoruz. Avrupa’da da bazı referanslarımız mevcut. 

Can Ertaç: Yaskawa Cockpit ile hedef kitlelerimizin başında fabrikalar ve makina üreticileri geliyor. Makinacıların kullandığı servo motor, invertör ve PLC hardware ürünlerimiz zaten veriyi neredeyse gerçek zamanlı olarak bir üst kademeye aktarabiliyor. Artık birbiriyle konuşabilen cihazlardan elde edilen veriyi bir üst sistemde toplayıp cloud’da ya da local server’da kullanabilirsiniz. Birçok cloud servisle de anlaşmamız var. Yaskawa Cockpit, ister makinanızın ya da ister fabrika(ları)nızın hepsini birden kontrol edebileceğiniz, kestirimci bakım çözümlerini uygulayabileceğiniz ya da yapay zekayla konuşturabileceğiniz bir sistem. 

Fatih Gündoğan: Yaskawa olarak üretimde katmadeğer yaratan mekatronik ürün gamının neredeyse tamamının üreticisiyiz ve bu ürünleri bir çok sektörle buluşturuyoruz. Servo motor, sürücü, invertör, hareket kontrolcüsü gibi komponentlerin lider üreticisi olduğumuz için bu cihazları ve kullanıldığı sektörleri çok iyi biliyoruz. Dolayısıyla, tüm bu ürünlerde bulunan komponentlerin analitik modellerine de sahibiz. Matematiğine hakim olduğumuz kendi cihazlarımızın kestirimci bakım datalarını da doğal olarak üretebiliyoruz burada genel olarak analitik modeller işimizi görüyor. Ancak Cockpit ile üçüncü parti cihazlar için bulut teknolojilerini ve yapay zeka modellerini kullanabileceğiniz bir altyapı sunuyoruz. Fabrika temelinde ölçeklenebilir bir yapıda sunulan Cockpit ürünümüz, komponent seviyesinden makinaya, makinadan hücreye, hücreden fabrikaya ve birden fazla fabrikadan oluşan bir üretim ekosisteminin tamamına kadar kendi cihazlarımızdan aldığımız verileri görselleştirebiliyor. Ayrıca üçüncü parti cihazları entegre edecek fonksiyonel bir framework ve farklı yazılımlara entegre olabilmek için API‘ler veriyoruz. Bu sayede çeşitli yazılımlara entegre olabilecek bir sistem sunuyor Cockpit.

TÜRKİYE’DE ÖZELLİKLE YASKAWA COCKPIT İLE İLGİLİ HEDEFLERİNİZ NELER? 

Turgay Halimler: Ben artık Endüstri 4.0’ı bir şans olarak görüyorum. 2-3 sene önce de bu konuyu konuşmuştuk. Birçok üreticide Türkiye’de zemin hazır değildi ve ilk önce planlama yapılması ve proseslerin oturtulması gerektiğini, sonra da dijitalleştirme sonucunda raporlamaya geçilmesinin doğru olacağını aktarmıştık. Daha önce “yalın üretim” diyorduk ama kimseye derdimizi anlatamıyorduk, “Endüstri 4.0” deyince herkesin algısı açıldı, bence çok sevindirici bir gelişme oldu. 

Fatih Gündoğan: Endüstri 4.0, son kullanıcı ve makina imalatçılarının ciddi yatırım yapmasını gerektirecek bir süreç. Biz kimsenin bu dönüşümün büyüsüne kapılarak gereksiz masraf yapmalarını istemiyoruz. Diğer bir deyişle, eğer uygulanacak çözüm müşteri için bir değer yaratmıyorsa, müşterilerimizin bu noktalarda kaynak israfı yapmasını istemiyoruz. Son kullanıcı ve makina imalatçılarının kendi süreçlerinde değer oluşturacak noktaları belirleyip, dönüşüm ve iş modellerini düzgün kurgulamaları büyük önem taşıyor. Yaskawa olarak, gerek Japonya’da gerek Avrupa’da elde ettiğimiz tecrübelerle gereksiz yatırımları engelleyecek birikime sahibiz. Cockpiti Haziran ayından sonra ürün olarak satmaya başlayacağız ve şirketlere değer kazandıracak çözümler sunacağız.    

YASKAWA, YAKIN COĞRAFYADA, SON DÖNEMDE HANGİ YATIRIMLARA İMZA ATTI?  

Turgay Halimler: Yaskawa son senelerde Avrupa’da büyük yatırımlar yaptı. Bazı Avrupalı üreticiler Asya`da fabrika kurarken, Yaskawa ise Avrupa`da üretime yöneliyor. Slovenya’da ilk robot fabrikamızı kuruyoruz. 8 Nisan 2019’da açılışımız olacak ve şu ana kadar Avrupa’da robot fabrikası kuran ilk Japon markası olacağız. Peşinden aynı ülkede bir servo fabrikası da kurmayı düşünüyoruz. Sonuçta robottaki her bir eksen için bir adet, toplamda altı adet servo motoru gerekiyor. Bir invertör fabrikası kurma ihtimali olsa da buna henüz tam karar verilmiş değil. Ayrıca Yaskawa Türkiye olarak Fatih Bey’in de katkılarıyla dünya genelinde tüm Yaskawa organizasyonları tarafından kullanılacak bazı yazılımların Türkiye’de geliştirmesi hedefimiz var diyelim, şimdilik!

Çok teşekkürler...