Dünyayı ve Türkiye’yi etkileyen Covid-19 pandemisi ile ilgili çeşitli anketlerle otomotiv tedarik sanayisinin nabzını tutan Taşıt Araçları Tedarik Sanayicileri Derneği (TAYSAD), dördüncüsünü gerçekleştirdiği “Koronavirüs Etki Araştırması”nın sonuçlarını kamuoyu ile paylaştı. 

Üye firmaların katılımıyla gerçekleştirilen anket doğrultusunda 1 Haziran’dan itibaren tedarik sanayinde ‘komple duruş’ eğilimi sona ererken, üyelerin yüzde 59’u 21 Haziran tarihine kadar kısmi çalışma düzenini sürdüreceğini belirtti. 

Sosyal mesafeli normal çalışma düzenin ise, haziran ayında yüzde 40’ın üzerine çıkması bekleniyor. 

ÜRETİM HACİMLERİNDE ARTIŞ OLACAK

Ankete göre, kısmi çalışma düzenine geçen tedarik sanayicilerinin üretim hacimlerinde hazirandan itibaren artış görüleceği, mayıs ayında yüzde 50 civarında olan üretim hacimlerinin, haziran ile birlikte yüzde 60’lardan fazla olacağı öngörülüyor.

YIL SONUNDA YÜZDE 25 CİRO KAYBI!

Ankette, tedarik sanayisinin ciro kaybı ve karlılık oranlarını ciddi oranda etkileyen pandemi sonucunda her iki TAYSAD üyesinden birinin nisanda yüzde 55’ten fazla ciro kaybı yaşadığı, tedarik sanayicilerin yarısının da yıl sonu itibarıyla yüzde 25’in üzerinde ciro kaybı yaşayacakları sonucu ortaya çıktı.

GENEL GİDERLER AZALTILDI, YATIRIMLAR ERTELENDİ

Ankete katılanların yüzde 91’i pandemi nedeniyle öncelikle genel giderleri azaltmaya odaklandığı, bunun yanı sıra yatırımların azaltılması veya ertelenmesi, personel giderlerinin düşürülmesi ile borç alınması gibi önlemler öne çıktı.

Ayrıca ankette, katılımcıların, pandemi nedeniyle işten çıkarmaya gidebilecekleri, yıl sonuna kadar mavi yakada yaklaşık yüzde 15 ve beyaz yakada yüzde 9 azalma yapabilecekleri de yer aldı.

“ÜLKE OLARAK BAŞARILI BİR SINAV VERDİK”

Pandemi sürecinde Türkiye’nin başarılı bir sınav verdiğini dile getiren TAYSAD Başkanı Alper Kanca, hükümetin aldığı kararlar, hızlı reaksiyonlar ve desteklerin yerinde ve önemli olduğunu ifade etti. 

Söz konusu dönemde otomotiv ve yan sanayinin sağlık sektörüne ve bu kapsamdaki seferberliğe desteklerde bulunduğunu kaydeden Kanca, ekonomiye odaklanılması ve Türkiye’nin itici güçlerinden ve stratejik sektörlerinden otomotiv sektörünün desteklenmesi adına planların hazırlanarak hızlı bir şekilde devreye alınması gerekliliğinin altını çizdi. 

“İÇ PAZARA VE YERLİ ÜRETİME ODAKLANILMALI”

Türkiye’nin ihracat pazarları arasında en büyük paya sahip Avrupa’da işlerin yeniden hareketlenmesinin zaman alacağını ve bu nedenle iç pazarın canlanması ve yerli üretime yoğunlaşılması gerektiğini vurgulayan Kanca, Avrupa ülkelerinin Uzakdoğu’dan ürün tedarikini riskli bulmasının, uzun zaman sonra yeni otomotiv yatırımlarının Türkiye’ye gelmesinin önünü açabileceğine dikkat çekti. 

“VERGİ DÜZENLEMESİ YAPILMALI, YERLİ ARAÇ SATIŞI DESTEKLENMELİ”

Kanca, sözlerini şöyle noktaladı: “Türkiye küresel araç satışı sıralamasında 2017’de 1 milyon adet ile 17. sırada iken, 2019’da 500 bin adedin altına düşerek 25. sıraya kadar geriledi. Mevcut durumun 2020’de daha riskli bir hal alacağını biliyoruz. Bu nedenle tehlike çanları çalan sektörümüzün, rakip ülkelere kıyasla konumunun güçlendirilmesi için acil önlemlerin uygulamaya alınması şart gözüküyor. TAYSAD olarak, hükümetin bir an önce açıklayacağı desteklerle, olası olumsuz senaryoların önüne geçileceğine inanıyoruz. Bu çerçevede iç pazarı hareketlendirecek vergi düzenlemelerinin yapılması ve kamu bankaları aracılığıyla yerli araç satışının desteklenmesi gerektiğini düşünüyoruz. Ek olarak, Kısa Çalışma Ödeneği sürecinin uzatılması da gerekmekte. Aksi takdirde, ankette görüldüğü üzere, hiç istemediğimiz halde özellikle istihdamda kayıplar yaşayabiliriz.”