İthal edilen yapışkanlı koli bantlarını, bioryente polipropilen film tesisinde ürettiği yapıştırtıcı tutkal ile birlikte işleyerek Jumbo bobinlerde yapışkanlı şeffaf bant (scotch tape) üreten  BonaBant, istenilen boyda bobin ebatlama, tutkallı-tutkalsız BOPP film bobin (1.60 cm ve 1.28 cm) tedariki ile birlikte çeşitli ölçülerde renkli ve şeffaf koli bandı toptan ve perakende satış yapıyor. Yıllık 500 ton üretim kapasitesine sahip olan markanın gündemini ve yakın dönem yatırımlarını BonaBant Yönetim Kurulu Başkanı Nida Beyoğlu Arslan ile konuştuk.

Nida Hanım bize BonaBant’ın kurumsal yapılanmasını ve yakın dönem iş gündeminizi anlatmanızı rica ediyoruz. 

Mersin’de 2018 yılında Aykut Gıda ambalaj çatısı altında koli bandı sektöründe faaliyetlerine başlayan BonaBant, Türkiye’nin 1. akrilik üreticisi firması olarak üretimlerine ara vermeden devam ediyor. 3 milyon dolar yatırımla kurulan ve yönetim kurulu başkanlığını yürüttüğüm BonaBant markası olarak, pandemi döneminde de yoğun olarak faaliyetlerimize devam ediyoruz. Hizmetlerimizin arasında istenilen boyda bobin ebatlama, tutkallı-tutkalsız BOPP film bobin (1.60 cm ve 1.28 cm) tedariki ile birlikte çeşitli ölçülerde renkli ve şeffaf koli bandı toptan ve perakende satışlarımız bulunuyor. Yıllık 500 ton üretim kapasitesine sahibiz. Üretim birimimizde 45 personel istihdam ediyoruz.

Ürün gamımız arasında; koli bandı, akrilik bant, baskılı bant, hotmelt bant, streç, jumbo bobin bulunuyor. B2B ağırlıkta hizmet veren bir firma olmakla birlikte son kullanıcıya da e-ticaret siteleri üzerinden online satış ağırlıkta olarak satış yapıyoruz. Online satış kanalında ürünlerimiz Aliexpress, Amazon, Hepsiburada, N11 ve Trendyol’da sitelerinde yer alıyor.  

Markanız ülkemize alanında ne gibi ilkleri kazandırdı? 

Halihazırda ülkemize yurtdışından ithal edilmekte olan yapışkanlı koli bantları, bioryente polipropilen film tesisimizde ürettiğimiz yapıştırtıcı tutkal ile birlikte işleyerek Jumbo bobinlerde yapışkanlı şeffaf bant (scotch tape) üretilmektedir. 

Türkiye bant sektöründe maalesef ham maddeyi işlemede yetersiz kalan eski teknolojiler kullanıyor ve bu yüzden de ürünler daha pahalıya satılıyordu. O yüzden sektör olarak bir dışa bağımlılık durumu söz konusu. Biz bu konuda bir adım attık ve şöyle bir yol izlemeye başladık; öncelikle ürünü alıyoruz, üretim merkezimizde tutkallıyoruz ve insanların dışa bağımlılığını kesiyoruz. Yani ithalatın önünü kesiyoruz. Jumbo olarak 80’e yakın müşterimiz var. Hepsi de ithalat bağlantılıydı ve daha sonrasında bizi tercih etmeye başladılar. İlk olarak şeffaf renksiz bantla başladık, sonra pazarın talepleri ile birlikte çeşitli renklerde bant üretmeye başladık.

Aynı zamanda kısa bir süre içerisinde dış pazarda kendimize bir yer bulduk ve kendinden emin bir duruş sergiledik. Daha sonrasında tam otomatik bir makine aldık ve hem piyasa hem de ihracatı çoğaltma hedefimiz başladı. İthalatta sipariş verirken ürün ortalama 40 gün gibi bir sürede geliyor ve verdiğiniz siparişin çoğunu ödemek durumunda kalıyorsunuz. Mesela 10 konteyner ürün siparişi verdiniz ve yaklaşık 250 bin dolar gibi bir rakam tutuyor. Bunun yüzde 30’unu ödemek zorunda kalıyorsunuz. Yani para elinizde kalmıyor ve dışarıya sürekli ödeme yapıyorsunuz. Gümrük masrafı, vergi gibi durumlarda ekstra bir maliyetle karşılaşıyorsunuz. Bunun dışında ithalatta ürün sipariş ederken belirli bir hacmin üstünde sipariş vermeniz gerekiyor. Bizde ise stokla çalıştığımız için en geç 3 gün içerisinde ürün teslimatını gerçekleştiriyoruz. Herhangi bir sınırlama olmadan ürün siparişi alabiliyoruz. Bununla birlikte firmaları birçok ekstra maliyetten kurtarıyoruz. Bu da sektörde bizim tercih edilmemize neden oluyor. Bu anlayışla hareket ederek ithalatın önüne set çekmek istiyoruz.

İş gündeminizi ve hedeflerinizi öğrenebilir miyiz?

Biz çok genç ama çok deneyimli geçmişe sahip bir markayız. 2018 yılı markamızın kuruluş yılı olmasına rağmen 2019 yılında sektörde bilinirliğimiz iyice artmaya başladı. Ancak malum 2019 yılı sonunda ortaya çıkan KOVİD-19 pandemisi dünya genelinde bir çok sektörü olumsuz etkiledi. Ancak aynı şekilde bu pandemi bazı sektörler için de bazı fırsatlar ortaya çıkarttı. 

Hatırlarsınız pandeminin ilk ortaya çıktığı dönemde başta marketler olmak üzere insanlar yoğun şekilde alışveriş yapmaya ve marketlerden ürün stoklamaya başlamışlardı. Artan tüketim ihtiyacına yönelik olarak firmalarda da yoğun bir üretim ve paketleme ihtiyacı ortaya çıktı. Biz de firma olarak bu dönemde gelen yoğun talebi karşılayacak şekilde 3 vardiya olarak çalışmalarımızı sürdürdük. 

Bu nedenle 2020 yılı firmamız için büyüme ivmesi gösterdiğimiz bir yıl olmakla birlikte yine dünya genelinde yaşanan ve hemen her sektörü etkileyen hammadde ihtiyacından kaynaklı bazı aksaklıklarla karşılaştık. Burada aksaklık derken aslında hammadde fiyatlarına gelen neredeyse yüzde yüz’e varan zamlarla karşılaştık. Ancak biz planlı stratejilerimiz doğrultusunda hiçbir markamızı mağdur etmeden zamanında teslimatlar sağladık.

2020 yılı içerisinde İngiltere, Almanya, Azerbaycan, Amerika, Irak, Tunus ve İran’a ihracat yaptık, 2021 yılında bu ülkelerdeki pazar payımızı korurken, aynı zamanda kendimize yeni pazarlar oluşturmak istiyoruz. Bu anlamda en çok önem verdiğimiz bölge Avrupa pazarı. Avrupa’da ihracat yaptığımız ülke sayısını daha yukarılara çekmek ve hacmimizi arttırmak hedefindeyiz. Birçok ülke ile temas halindeyiz ve bu ülkelerin pazarlarına girebilecek kalitede ürün ve alt yapıya sahibiz. Sektörde dışa bağımlılığın önüne geçmek isterken, bir taraftan da ihracatçı üretici pozisyonumuzu da korumak için çalışacağız.

Yeni üretim hattı, Ar-Ge, tesis ya da teknoloji yatırımı kararı nasıl veriliyor? Yakın dönemde ne tür bir yatırıma imza attınız?

Belirttiğimiz gibi hizmetlerimizin arasında istenilen boyda bobin ebatlama, tutkallı-tutkalsız BOPP film bobin (1.60 cm ve 1.28 cm) tedariki ile birlikte çeşitli ölçülerde renkli ve şeffaf koli bandı toptan ve perakende satışlarımız bulunuyor. Bu nedenle Ar-Ge çalışmalarımızda özellikle müşterilerilerimizden gelen talepler doğrultusunda çalışmalar yürütüyoruz. Bu doğrultuda piyasada üretilmeyen,  uzun vadede kazançlı ve karlı yatırım planları ile araştırma ve geliştirme olarak yurt dışı fabrika ve fuar gezilerine de katılım sağlayarak karar veriliyor. Akrilik tesisimiz Ar-Ge çalışmalarımız sonucunda ortaya çıkmıştır. 

Fabrikanızda; hammadde girişinden, tasarım ve Ar-Ge çalışmalarına, oradan sevkine kadar olan üretim süreçlerini anlatır mısınız?

Fabrikamıza hammadde yurt dışı ve yurt içi olmak üzere, gelen yurt dışı hammaddelerinin analiz raporları ile birlikte kontrolü ve analizleri kalite ekibimiz tarafından sağlandıktan sonra üretim kısmına kademeli olarak gönderiliyor. Ham madde filmlerin mikron ayrımı yapıldıktan sonra üretimde tutkallanıp, ürünleri dinlenme evresine geçiriyoruz. 24 saatlik sürenin ardından gerekli kilo ve mikron ölçümleri yapıldıktan sonra ürünler sevkiyata hazırlanıyor. Ürünlerimiz hassas olduğundan dolayı nakliye ile gönderimlerde ekstra kontrolleri sağlanır ve müşterilerimize teslim edilir. 

Sıfır duruş ve sıfır hata ile kaliteli üretim adına ne tür metod ve sistemler kullanılıyor? 

Sıfır hata ve kalite olarak İtalyan full otomatik dilimleme hattını aldık. Hem ürünlerimiz çok kaliteli hem de fire oranlarımızı sıfırlamış olduk.

Depolarınızda operasyon süreçlerini hızlandırmak ve doğru sevkiyatı sağlamak adına ne tür donanım ve yazılımlardan yararlanıyorsunuz?  

Depolama ve üretim sahamız yetersiz kaldığından 2 bin 500 metre kapalı alanı bünyemize dahil ederek hata payını ortadan kaldıracak şekilde barkod sistemine geçiyoruz.

Üretim süreçlerinizde robot kullanıyor musunuz? Kullanıyorsanız robot yatırımının getirdiği   avantajlar nelerdir?  

Tesisimiz otomatik makinalardan oluştuğu için kişilerin müdahalesi olmadan üretim yapılabiliyor. Jumbo kısmında ise personel paketlemesi yaparken, bant kısmında gramaj ve kalite sınıflandırması için boksör hattımız mevcut. Kalite kontrol aşamasındayken bu sayede hatalı veya eksik gramajlı ürünlerimiz ayrım yapılacak şekilde paketlememiz yapılmaktadır.