Türkiye’nin en büyük kapasiteli konteyner limanı ASYAPORT, SICK markasının Visionary B sistemini kullanarak 'Boş ve Dolu' konteynır makinalarının geri manevraları sırasında yaşanabilecek kazaların önüne geçti. Gerçekleştirilen proje hakkında bilgiler aldığımız ASYAPORT Teknik Müdürü Yusuf Emre İnan, "Bunun için, binek araçlardaki gibi park sensörü-geri görüş kamerası kiti montajı yaparak çeşitli testler gerçekleştirdik. Sonuç olarak, SICK'in bu projemiz için uygun olan Visionary B sistemini kurduk ve başarıyla çalıştırdık" dedi. 

Merhaba Yusuf Bey, ASYAPORT Türkiye'de hangi ilklere sahip anlatır mısınız? 

ASYAPORT, Türkiye’nin ilk transit limanı olmasının yanında, en büyük konteyner limanı olarak projelendirilen ve bugün itibariyle en büyük kapasiteli konteyner limanıdır. 
Limanımız, Mediterranean Shipping Company (MSC) grubunun liman yatırımları yapan şirketi Global Terminal Limited (GTL) ile Soyuer ailesinin münhasıran konteyner limanı işletmesi amacı ile Tekirdağ/Barbarros’da kurulmuş ve  8 Temmuz 2015 tarihinde hizmete girmiştir. Yeni kurulan bir liman olmasına rağmen, genç, dinamik ve de hep daha iyiyi hedefleyen bir ekibiz. Yeni teknolojileri takip eden ve limanımıza uygulayarak, sektörde  hep öncü olma hedefimiz var. Bunu yaparken yönetimimiz de hep bizi destekleyici oldu. Mesela, liman sahamızın tamamında LED aydınlatma kullanılması, liman sahasında bina çatılarında kurulan güneş panelleri, Türkiye’de ilk defa, bir limanda LNG li terminal çekiciler kullanılması gibi pek çok yenilikleri limanımızda başarıyla uyguladık. 

Bize ASYAPORT ile yollarınız nasıl kesişti, anlatır mısınız? 

Benim hikayem 2003 yılında Borusan-Mannesman Halkalı Fabrikası'nda Elektrik Bakım Departmanında başladı. Sonrasında Esa Endüstriyel tesislerde 5 yıl boyunca otomasyon proje mühendisi olarak  farklı sektörlerde, farklı projeler devreye alıp tamamladım. Bu firmada Şişecam’ın Türkiye ve Rusya’daki fabrikalarının PLC ve SCADA projelerinin yazılım ve devreye alma işlerini yaptım. Sonrasında  2010'da Marport Liman İşletmeleri birlikte liman sektörüne girdim. Limancılık, başlangıçta zor ve stresli görünse de zamanla severek çalıştığım bir sektör haline geldi. Belki de denizi çok sevmem, bu sektöre olan sevgimi arttırıyor. Marport’ta RTG'lerin dizelden elektriğe dönüşümünde saha sorumlusu olarak görev aldım. Pek çok ekipmanda farklı yeni projeleri ekibimle birlikte yaptık. 2013 yılında da arıza yöneticisi pozisyonuna terfi ettim.  ASYAPORT ile yollarım 15.06.2015 tarihinde kesişti. Halen ASYAPORT’ta Teknik Müdür olarak 90 kişilik ekibimle çalışmaktayım.

SICK ile çalışmaya başlama süreciniz nasıl gerçekleşti?

SICK ile tanışmam, 2003 yılında otomasyon projeleri üzerinde çalışmaya başlamam ile oldu. Otomasyon, robotik uygulamaları, kontrol sistemleri benim özellikle ilgilendiğim konulardır. İlk iş hayatıma başladığımda PLC ve kontrol sistemleri üzerinde pek çok araştırma yaptım. İlk işe başladığım fabrikada çalışan makinaların hareketlerini izleyip, boş zamanlarımda, evde bu makinaların PLC programını yazarak, simülasyon programları üzerinden çalıştırdım. Hatta kendi evim için “Akıllı Bina Sistemleri” olarak tanımlanan, bazı otomasyon uygulamaları tasarladım. Yıllar içinde, gerek bireysel, gerekse de çalıştığım işletmelerde, farklı firmaların pek çok ürünlerini farklı proje ve uygulamalarda kullandım. Ancak hem kalite, hem farklı sektör uygulamaları için farklı çözümler sunabilmesi ve hem de güvenirlik açısından SICK firmasının ürünleri hep tercih sebebim oldu.

SICK ile gerçekleştirmiş olduğunuz proje hangi ihtiyaçlarınızdan doğdu? Hangi projeleri birlikte yürütüyorsunuz?

Liman sektöründe araştırma-geliştirme amaçlı projeler yürütürken, STS'lerde BOOM çarpışma önleme sistemi(Boom Anti-colision), Reach Steacker(Dolu Makinası), Empty Container Handler(Boş Makinası) Geri Görüş Sistemi üzerinde yoğun çalışmalar yaptım. Sonuçta STS'lere LMS511 ile Boom Anti-colision sistemini kurup, gerekli PLC yazılım değişikliğini yaparak başarıyla çalıştırdık.  Özellikle limanlardaki 'Boş ve Dolu' konteynır makinalarının geri manevraları sırasında herhangi bir kazaya sebebiyet vermemesi için bir proje yapmaya karar verdik. Bunun için, binek araçlardaki gibi park sensörü-geri görüş kamerası kiti montajı yaparak çeşitli testler gerçekleştirdik. Sonuç olarak, SICK'in bu projemiz için uygun olan Visionary B sistemini kurduk ve başarıyla çalıştırdık. Ayrıca, Rubber Tyred Gantry(RTG) vinçlerde konteyner tahliyesi sırasında, konteyner kilitlerinden biri açılmadığında, konteyner ile birlikte çekici tırı da kaldırmak suretiyle kazalar yaşanabileceğini düşünerek SICK ile birlikte Anti-Truck Lifting Sistemi'ni kurduk. Şu an testlerimiz devam ediyor.  

SICK’in bu alanda sunmuş olduğu hizmetlerden memnun musunuz?

Yapacağınız bir revizyon işinde ya da yaşadığınız herhangi bir sorunda çözüm için uğraşırken, danışacağınız ve size farklı çözüm önerebilecek partner bir firmanın olması her zaman güven vericidir. Benim için, SICK firması da hep bu doğrultuda oldu. Bu nedenle SICK, ürün ve teknolojilerinden gayet memnun olduğumu belirtmek isterim. 

Gelecek dönem planlarınızı bizimle paylaşır mısınız?

Gelecekte limanımız,  kapasite olarak büyüyecek. Ekipman parkurumuz da iş hacmiyle orantılı olarak büyüyecek. Yakın zamanda mevcut STS(Ship to Shore) vinç sayımız 11‘e, RTG sayımız 33’e çıkacak. Bu durum, hem  iş istihdamı olarak, hem de ülke ekonomisine sağladığı katkı açısından önemli. Ayrıca, limanımıza kuracağımız 154KV'luk trafo şalt tesisi ile çok daha güçlü bir altyapıya sahip olacağız. Kardeş kuruluşumuz olan Medlog tarafında da yapılacak yatırımlar ile de ülkemize hizmet etmeye devam edeceğiz.