Kuzey Amerika pazarına özel olarak geliştirilen yeni Mercedes-Benz Tourrider, Türkiye'de Hoşdere Otobüs Fabrikası’nda üretilerek Kuzey Amerika'ya ihraç ediliyor.

"TÜRKİYE'DE TERZİ USULÜ ÜRETİP GÖNDERİYORUZ"

Tasarımından konforuna, güvenliğinden ekonomik özelliklerine kadar Kuzey Amerika otobüsleri için yeni bir kilometre taşı niteliğinde olan yeni Mercedes-Benz Tourrider, söz konusu pazara özel olarak "terzi usulü" siparişlerle bantlardan indirilip ihracatı yapılıyor.

Konuya ilişkin konuşan Mercedes-Benz Türk İcra Kurulu Başkanı Süer Sülün, dünyanın en modern otobüs üretim merkezlerinden biri haline gelen Hoşdere Otobüs Fabrikası'nda sadece Kuzey Amerika pazarında satılacak olan Mercedes-Benz Tourrider’ı üreterek birçok ilke imza attıklarını vurguluyor.

POLAT MAKİNA’DAN 1 MİLYON EURO’YU AŞKIN YATIRIM POLAT MAKİNA’DAN 1 MİLYON EURO’YU AŞKIN YATIRIM

"ÜRETİMİN YANINDA AR-GE'DE DE SORUMLULUKLAR ÜSTLENDİK"

Karoserisi paslanmaz çelik malzemeden üretilen araç için üretim tesislerinde yeni bir üretim binası inşa ettik kaydeden Sülün, "Yeni Tourrider ile birlikte; Türkiye fabrikamızda araca özel oluşturulan üretim bandı ile ilk defa paslanmaz çelikten bir otobüs üretiliyor. Sadece üretimle sınırlı kalmayıp söz konusu modelin Ar-Ge faaliyetlerinde de önemli sorumluluklar üstlendik. Daimler dünyasında Avrupa’da en fazla otobüs üreten ve aynı zamanda Ar-Ge faaliyetlerinde de kapsamlı yol testlerini gerçekleştiren fabrikamız, ülkemizde istikrarın sembollerinden biri oldu." diye konuştu.

Üretimin yanı sıra ürün geliştirme ve teknoloji alanlarına da önemli yatırımlar gerçekleştirerek birçok ilki hayata geçirdiklerini ve dünyaya mühendislik ihraç ettiklerini belirten Sülün, "Bugüne kadar aldığımız sorumlulukları başarıyla yerine getirerek hem yerel hem de küresel olarak yeni görevlerle yolculuğumuzu sürdürmeye devam ediyoruz." ifadelerini kullandı.

ARACA ÖZEL TÜRKİYE'YE YENİ YATIRIM YAPILDI

Yeni Mercedes-Benz Tourrider’ın karoseri paslanmaz çelik malzemeden üretilecek olup, Hoşdere Otobüs Fabrikası’nda bunun için yeni bir üretim binası inşa edildi. Yeni üretim tesisinde aracın karoseri, paslanmaz çelik malzemeden üretildikten sonra boyahanede boyanıyor. Bu anlamda yeni Tourrider ile birlikte; Mercedes-Benz Türk Hoşdere Otobüs Fabrikası’nda araca özel oluşturulan üretim bandı ile ilk defa paslanmaz çelikten bir otobüs üretiliyor.

BİRÇOK İLKE İMZA ATILDI

Araç ile birçok ilke imza atan firma, şu ana kadar ürettiği otobüsler arasındaki ilk cam tavan uygulaması, bu araca özel olarak geliştirilen darbe sönümleyici etkiye sahip dış tasarım çizgileri ile uyumlu ön ve arka tampon ve dışarı doğru açılabilir acil çıkış camları gibi donanımları hayata geçirdi. 

Ayrıca gene ilk kez bu araçta cam elyaflı kompozit malzemeden üretilmiş tavan kaplaması kullanıldı. Paslanmaz çelik gövde için özel olarak geliştirilen bir astar uygulaması ile de boya ve yapıştırıcı malzemenin karoser üzerinde istenilen tutunma kabiliyeti sağlanmış oldu. 

AR-GE'SİNDE TÜRK MÜHENDİSLERİN İMZASI VAR

Hoşdere Otobüs Fabrikası, aracın Ar-Ge faaliyetlerinde de önemli sorumluluklar üstlendi. Kuzey Amerika pazarındaki talepler doğrultusunda oluşturulan yeni otobüs projesinde hammadde olarak paslanmaz çelik seçildi. Böylece korozyon dayanımında pazarın beklentilerini karşılayan bir konsept sunuldu.

Otobüs karoserisinde dayanım, üretim tekniği gibi birçok açıdan yeni bir dünya olan paslanmaz çelik; yeni parametrelere göre analiz ve testleri yapılarak, imalat süreçlerine uygun olarak geliştirildi. Henüz zorunlu olmadığı halde şimdiden geleceğe hazır olmak adına Amerikan devrilme standardı FMVSS 227’yi sağlayabilmek için belirli bölgelerde yüksek mukavemetli paslanmaz çelik kullanıldı ve bu çözümler simülasyon ve analizlerle doğrulandı. FMVSS 227 regülasyonunun tam olarak sağlanabilmesi için çalışmaların sürdüğü öğrenildi.

DEĞİŞİKLİK VE DESTEK TALEPERİ DE TÜRKİYE'DEN KARŞILANACAK

Tamamen Türk mühendislerin geliştirdiği paslanmaz çelik gövdenin prototipleri, üretimi ve montaj testleri Türkiye'de gerçekleştirildi. Geliştirme aşamasında kaynak noktalarındaki istenilen dayanımı sağlamak için birçok test yapılarak kullanılan paslanmaz çelik malzemeye uygun kaynak teli ve parametreler belirlendi.

Otobüslerin üretimde devreye alınması için gerekli uygulamalar ve satış sonrasında Amerika’daki servislerde bakım ve onarımlarının yapılabilmesi için gerekli uygulamalar otobüs Ar-Ge diyagnoz ekibi tarafından otobüslere özel olarak geliştirildi. Bu uygulamalar prototipler üzerinde test edilerek doğrulandı. Gelecekte bu uygulamalar ile ilgili oluşabilecek değişiklik ve destek taleplerinin de yine Mercedes-Benz Türk Otobüs Ar-Ge Diyagnoz Ekibi tarafından karşılanması planlanıyor.   

PATENTLERİ ALINAN ÇÖZÜMLER UYGULANDI

Paslanmaz çelikten üretilen ilk otobüs için ihtiyaç duyulan yeni hammadde arayışı, yeni patentlerin alınması ile sonuçlandı. Otobüsün yan duvarındaki sütunlar, aracın en temel taşıyıcı parçaları arasında yer alıyor. Otobüslerin bir kaza anında yan yatması durumunda, yolcu güvenliği açısından, yaşam alanı olarak tanımlanan hacmin korunabilmesi için Türkiye'deki Ar-Ge merkezi, bu alana özel bir çalışma da gerçekleştirdi. İlk defa bu otobüslere özel olarak geliştirilen, otobüslerin yan kısımları için tasarlanan ve patenti alınan “Pipe in Pipe” uygulaması (İç İçe Geçmiş Profiller) sayesinde kalın ve yüksek mukavemetli malzemeler kullanıldı. Bu özelliklere uygun paslanmaz boru malzemeler için yeni ve yüksek mukavemetli hammaddeler kullanıldı.

Benzer şekilde söz konusu araca özel, çok yüksek enerjileri sönümleme özelliği olan bir tampon geliştirildi. Bu sayede belli bir hıza kadar çarpmalarda aracın ön yüzeyindeki parçalar korunarak aracın yola devam etmesi sağlandı. Tamamıyla Türk mühendisler tarafından yapılan geliştirme çalışmalarında özellikle aracın dış çizgileri ile uyum sağlanırken aynı zamanda yapının bu kadar yüksek enerjiyi sönümlemesine rağmen kendisinin mümkün olduğunca hafif olması da dikkate alındı. Yapılan çalışmalar neticesinde Türk Patent Kurumu’ndan alınan patentlerin yanı sıra Amerika’da da patent başvurusu ile ilgili değerlendirmeler sürüyor.