Madeni yağ üreticisi Castrol tarafından yapılan “Elektrikli Geleceğe Bağlanın” araştırmasına göre, Türkiye'deki tüketicilerin yüzde 58’i ortalamada 2025 yılında elektrikli araç almaya olumlu bakıyor.

Yaygınlaşma için tüketiciler açısından en önemli faktörler; fiyat, araç marka ve modeli, altyapı, menzil ve şarj süresi olarak öne çıkıyor.

BU KAPSAMDA TÜRKİYE'DE İLK KEZ GERÇEKLEŞTİRİLDİ

Elektrikli araçların, mobilitenin yakın gelecekteki dönüşümünde ve ulaşımdan kaynaklı karbon salımının azaltılmasında kilit bir rol oynaması bekleniyor.

Castrol, geleceğin mobilitesinde önemli pay sahibi olacak elektrifikasyona ilişkin çalışmalarını; ulusal ve uluslararası araştırmalara dayandırarak yürütüyor.

Bu kapsamda marka 2020'de sekiz ülkede yaptığı global araştırmasına, Türkiye’yi de dahil etti ve Türkiye’de elektrikli araçların yaygınlaşmasını etkileyen faktörleri araştırdı.

Tüketicilere, filo yöneticilerine ve sektör profesyonellerine, elektrikli araçların yaygınlaşmasında hangi faktörlerin önemli olduğu soruldu.

ODD, OYDER VE TOKKDER İLE İŞ BİRLİĞİ YAPTI

Firma, araştırmanın diğer önemli bir kısmı olan filo ve otomotiv sektörü profesyonellerinin görüşleri için de Otomotiv Distribütörleri Derneği (ODD), Otomotiv Yetkili Satıcıları Derneği (OYDER) ve Tüm Oto Kiralama Kuruluşları Derneği (TOKKDER) ile iş birliği gerçekleştirdi.

Marka, söz konusu araştırmayı paylaşarak, sektöre ve elektrifikasyon sürecinde sektör paydaşlarının yol haritalarına da destek vermeyi hedefliyor.

YÜZDE 68'İ 5 YIL İÇİNDE SATIN ALMAYI DÜŞÜNÜYOR

Araştırmaya göre, Türkiye’deki tüketiciler ortalamada; benzinli bir araca kıyasla elektrikli bir araca ortalama yüzde 19 daha fazla ödeyebileceklerini söylüyor.

Aynı zamanda ortalama şarj süresi beklentilerini 28 dakika ve ortalama menzil beklentilerinin 406 kilometre olduğunu ifade ediyorlar. Sekiz ülkede 3 yapılan araştırmada ise, tüketiciler için şarj süresi beklentisi 31 dakika ve 469 kilometre menzil olarak ifade edilmişti. 

Castrol’ün global araştırmasında önemli teknolojik gelişmelere rağmen, tüketiciler; elektrikli araçların pahalı olduğuna, şarj edilmesinin uzun sürdüğüne ve kısa menzile sahip olduğuna inanıyor.

Buna rağmen Türkiye’de tüketicilerin yüzde 58’i ortalamada 2025 yılında elektrikli araç almaya olumlu bakıyor. Bu tüketicilerin yüzde 68’i ise elektrikli araçları önümüzdeki 5 yıl içinde alabileceklerini düşünüyor.

EN ÇOK ARACIN FİYATINA BAKILIYOR

Tüketicilerin elektrikli araca geçişinde ilk sıradaki önemli kriter aracın fiyatı olurken, ikinci sırada aracın marka ve modeli geliyor.

Tüketicilerde araç fiyatı kritik faktör sıralamasında yüzde 31 iken, filo yöneticilerinde yüzde 48 ile ilk sırada ve otomotiv sektörü profesyonellerinde yüzde 27 oranıyla ikinci sırada yer alıyor.

Araç fiyatı global araştırmada da tüketiciler için yüzde 38 ile ilk sırada yer alırken, global tüketiciler için aracın marka ve modeli sadece yüzde 4'lük bir orana sahip.

Sektör profesyonelleri için ilk kritik faktör yüzde 31 oranıyla menzil olarak dikkat çekiyor.

ŞARJ ALTYAPISI ÖNEM TAŞIYOR

Türkiye'de tüketicilerin yüzde 68'i, AVM'ler, benzin istasyonları, bakım ve onarım servisleri gibi alanlarda sürüş alışkanlıklarını destekleyen uygun şarj altyapısından emin oldukları takdirde elektrikli araç satın almayı düşünebileceklerini dile getiriyor.

Türkiye’deki sektör profesyonelleri ve filo yöneticileri de şarj altyapısının yaygınlaşmayı etkileyen ilk üç sıradaki faktörlerden olduğunu ifade ediyor.  

Filo yöneticilerinin yarısı, yüzde 30 civarında teşvik veya vergi muafiyeti olması durumunda filosuna söz konusu araçları dahil edebileceğini belirtiyor.
 


“Castrol Elektrikli Geleceğe Bağlanın” Araştırması Detayları
1 Yöntem Araştırma Danışmanlık Ltd. Tarafından Aralık 2020 ve Ocak 2021 tarihlerinde gerçekleştirilmiştir. ESOMAR ve Türkiye Araştırmacılar Derneği meslek kurallarına tabiidir.
2 Elektrikli araç sahipliğine olumlu bakan %58 tüketici, ortalamada 2025’te elektrikli araç alabileceğini söylemektedir. 
3 Çin, A.B.D., İngiltere, Japonya, Norveç, Almanya, Hindistan, Fransa 
4 En çok satış yapan 20 orijinal araç üreticisinin LMCA 2019 datasına göre. Araç üreticilerinin fabrika dolumunda kullanılmıştır.