Hyundai Assan Genel Müdürü Murat Berkel, geride kalan yılda üretim, ihracata ve iç piyasada hedeflerinin üzerinde bir performans gösterdiklerini vurguladı.

Bu yılki üretim hedeflerini 202 bin 500 adet olarak belirlediklerini, ihracatlarını ise 184 bine ulaştırmayı hedeflediklerini söyleyen Berkel, "Dolayısıyla 2021 ile mukayese ettiğimizde ciddi bir artış olacak. Bu aslında Türkiye ekonomisine de ciddi bir katkı sağlayacak." dedi.

"ÇİP KRİZİ TÜM MARKALARI OLUMSUZ ETKİLEDİ"

Kocaeli'de üretim yapan firmanın 2022 hedefleri, pazara sunacakları yeni modeller ve sektör ile ilgili soruları cevaplandıran Berkel, 2021'de pandemiden ötürü global anlamda ciddi sorunlar yaşandığını ve çip krizinin tüm markaları etkilediğini kaydetti.

Berkel, ancak marka olarak daha önceden aldıkları tedbirler sayesinde bilhassa üretim tarafında büyük sıkıntılarla karşı karşıya kalmadıklarını ifade etti.

"PAZAR PAYIMIZI YÜZDE 5,2'YE YÜKSELTTİK"

2021 yılına 28 bin satış planıyla başladıklarını ve planladıkları rakamın çok üstünde araç satışı gerçekleştirdiklerini belirten Berkel, "Geçen seneyi 38 bin 530 adet satışla kapattık. Bir önceki seneyle kıyasladığımız zaman satışımızı yüzde 35 artırdık. 2020’de yüzde 3,7 olan pazar payımızı, 2021’de yüzde 5,2'ye çıkardık." ifadelerini kullandı.

Geçtiğimiz sene 5 modelin lansmanını gerçekleştirdiklerini hatırlatan Berkel, yeni modellerin satışlara büyük katkı sunduğunu dile getirdi.

"240 BİN ADETLİK KAPASİTEYE DOĞRU GİDİYORUZ"

Berkel, geçen yıl Hyundai Assan'ın 162 bin 140 araç ürettiğini ifade ederek, "Bir önceki sene 137 bin 100 adet üretmiştik, üretimimiz yüzde 18 arttı. İhracat da 138 bin 235 oldu. Yani toplam ürettiğimiz aracın yüzde 85,2’sini yurt dışına gönderdik, yüzde 14,8’i de iç piyasada satıldı." şeklinde konuştu.

NAKAMURA- TOME’NİN YENİ CNC TEZGAHI TÜRKİYE’DE NAKAMURA- TOME’NİN YENİ CNC TEZGAHI TÜRKİYE’DE

Bu yılki üretim ve ihracat hedeflerine de değinen Berkel, "Bu yıl üretim hedefimizi 202 bin 500 adet olarak belirledik. İhracatımızı da 184 bine çıkarmayı hedefliyoruz. Yani bir önceki seneyle kıyasladığımız zaman ciddi bir artış olacak. Bu aslında Türkiye ekonomisine de ciddi bir katkı sağlayacak. İç piyasada ise geçen sene sattığımızın üzerinde araç satmayı hedefliyoruz. Hyundai Assan fabrikasının 240 bin adetlik üretim kapasitesi var, yavaş yavaş oraya doğru gidiyoruz." ifadelerini kullandı.

"YENİ ELEKTRİKLİ MODELLERİMİZİ SATIŞA SUNACAĞIZ"

Berkel, bu yıl elektrikli IONIQ 5, hafif ticari Staria ve i20 N modellerinin Türkiye'de satışa sunulacağı bilgisini paylaşarak, "IONIQ 5’i Türkiye’ye mayıs, haziran ayı gibi getirmeyi planlıyoruz. Gerçekten Avrupa'da çok ilgi gören bir araç oldu. IONIQ 5 tamamıyla elektrikli olarak üretilen ve çok da beğenilen bir araç. Avrupa’da yılın otomobili olmak için finale kaldı. Türkiye'de de iyi bir etki yaratacağımızı düşünüyoruz. Burada tabii ÖTV’nin de yeniden ayarlanmasını bekliyoruz. Devletin bu elektrikli araçların satışını desteklemesi gerektiğini düşünüyoruz. Dünyada bu noktada ciddi anlamda bir değişim yaşıyoruz. Biz de elektrikli araçlarımızı Türk tüketicisine sunmak için çalışmalarımızı sürdürüyoruz." biçiminde konuştu.

Yeni Staria'nın senenin ilk çeyreğinin sonuna doğru Türkiye'de satışa sunulacağı bilgisini veren Berkel, Türkiye'de üretilen i20 modelinin yüksek motor performansına sahip i20 N versiyonunun da mart ayında Türkiye pazarındaki yerini alacağını belirtti.

"FİYAT LİSTEMİZ DEĞİŞMEDİ, ZAM YAPMADIK"

Son alınan ekonomik aksiyonlar sonrasında kurun eskiye göre yine de yüksek olmasına karşın biraz daha makul seviyelere geldiğine ve volatilitenin biraz daha azaldığına dikkati çeken Berkel, kurun stabil olarak, uzun soluklu devam etmesinin fiyatlama yapmaları ve ürün siparişi verebilmeleri açısından çok önemli olduğunu ifade etti.

Araç fiyatlarındaki artış yapıp yapmayacakları ile ilgili de konuşan Berkel, "Biz 1 Aralık'taki fiyat listemizin aynısını tutuyoruz, zam yapmadık. Sadece MTV’de, bandrolde değişiklikler oldu onları güncelledik. Kurlar bu seviyede giderse fiyatlarımızı bu şekilde tutmayı düşünüyoruz. Ama kur yukarı doğru giderse, yani yine tahminlerin üzerinde bir artış olursa o zaman biz de fiyat artışına mecbur kalıyoruz." yorumunda bulundu.

"EVRAKLAR VE GÜMRÜKTEN ÇEKTİĞİMİZ FİYATLAR ORTADA"

Murat Berkel, kur düştüğünde fiyatları yaklaşık yüzde 30’a yakın geri çektiklerini aktararak, "İthal getirdiğimiz aracın bizde fiyatı değişmiyor. Çünkü yurt dışından avro bazlı alıyoruz. Gümrükten çektiğimizde o anki kur neyse fiyatlar ona göre belirleniyor ve vergiler hesaplanıyor. Biz o fiyatın üzerine mecburen giderlerimizi ve küçük bir oranda karımızı eklemeye çalışıyoruz ve aracı satıyoruz. Evraklar belli, gümrükten çektiğimiz fiyatlar belli." dedi.

Yerli üretim araçlarda ise artan ham madde maliyetlerinin fiyatlara etki ettiğini kaydeden Berkel, enerji maliyetlerinin de fiyatları artırdığını söyledi.

"ARAÇ BULUNURLUĞUNDA BİR SORUN YAŞAMIYORUZ"

Araç bulunurluğu konusundan da bahseden Berkel, "Araç bulunurluğu noktasında şu anda bir sorunumuz yok. Biz halen 2021 modelleri satıyoruz. 2022 modellerimiz üretiliyor, özellikle yerli tarafta yakında araçlarımızı alacağız. Şu aşamada iyi gidiyoruz. Ama tedarik konusu iki ay, üç ay sonra bizi etkiler mi etkilemez mi, buna da gerçekten bir şey diyemiyoruz. Yani çok eskiden yıllık plan yapardık. Şimdi planlarımız aylığa döndü. Çünkü parçan varsa üretiyorsun." diye konuştu.

"FİYATLARIN YÜKSELMESİ SON ÇEYREKTE PAZARI ETKİLEDİ"

Pazarın geçen yılın ilk altı ayında iyi bir performans gösterdiğine işaret eden Berkel, "Ama ikinci altı ayda çip krizini çok ağır hissetti tüm markalar. Bu da ister istemez ikinci yarıda satışları olumsuz etkiledi. Bunun beraberinde kurlarda yaşadığımız dalgalanma ve fiyatların bir anda ciddi anlamda yükselmesi de yılın ikinci yarısında, özellikle son çeyrekte pazarı biraz olumsuz etkiledi." dedi.

Hyundai Assan Genel Müdürü Berkel, son olarak 2022 yılına yönelik Türkiye otomotiv pazarı öngörülerini paylaştı:

"Bu yıl otomotiv pazarının yaklaşık 750 bin bandında kapanacağını öngörüyoruz. Geçen sene 737 binle kapandı. Çok ufak bir artış olabilir diyoruz ama yine çip krizinin devam edeceğini düşünüyoruz globalde ve Türkiye'de. Markaların dönemsel sıkıntı yaşayabileceğini düşünüyoruz özellikle ilk altı ayda. Bunun sonuncunda da yıl genelinde bulunurluk anlamında sıkıntı yaşayacağız ve bu da adetlere yansıyacak. O yüzden daha temkinli gidiyoruz. Kurlar da önemli. İstikrarın olması pazarın gidişatını etkiliyor. Biz de mevcut şartlar doğrultusunda mutlaka pazar payımızı korumayı ve üstüne çıkmayı hedefliyoruz." (AA)