banner736
x

AVRUPA BİRLİĞİ PROJESİNE HİBRİT RULMAN GELİŞTİRİYOR

NTN-SNR, AB tarafından finanse edilen ve toplam 4 milyar avroluk bütçeye sahip havacılık araştırma programı “Clean Sky 2” projesi kapsamında hibrit rulman geliştiriyor.

AVRUPA BİRLİĞİ PROJESİNE HİBRİT RULMAN GELİŞTİRİYOR
Dergi

NTN-SNR, AB ve Avrupa’daki bazı büyük kuruluşlar tarafından ortaklaşa olarak finanse edilen ve toplam 4 milyar avroluk bütçeye sahip olan, Avrupa'nın hem özel sektörü hem de kamu sektörünü kapsayan en büyük havacılık araştırma programı “Clean Sky 2”ye dahil oldu.

Dünyanın önde gelen havacılık şirketleriyle 50 yılı aşkın süredir iş birliği bulunan, sahip olduğu bilgi birikimi ve deneyimlerinden aldığı güç sayesinde bir kez daha program ortağı olarak tercih edilen firma, sektörün rekabet gücünü artırmak, inovasyonu desteklemek ve çevre üzerindeki olumsuz etkileri azaltmak amacıyla kod adı HEROe olan projeye katılım sağlıyor.

NTN-SNR'nin başvurduğu ve seçildiği ikinci Avrupa havacılık projesi High Efficiency ROller Bearing (Yüksek Verimli Makaralı Rulman), İtalyan havacılık şirketi GE Avio için geliştiriliyor. 

Bu inovasyonda NTN-SNR, acil servisler, hastaneler, sahil güvenlik, petrol platformları, şehirlerarası ulaşım gibi alanlarda kullanılmak üzere tasarlanmış olan Airbus Racer yüksek hızlı hava aracı için en iyi hibrit rulmanı belirleme ve tasarlama zorluğu ile karşı karşıya. 

Amaç ise, hava aracının çevre üzerindeki olumsuz etkilerini azaltırken performansını en üst düzeye çıkarmak.

PATENTLİ İNOVASYON

NTN-SNR İnovasyon Birimi Proje Lideri Guillaume Lefort, konuya ilişkin şunları söyledi: “NTN-SNR'nin geliştirdiği hibrid rulman, ana bileşenin (metal) yerini seramikle değiştirdiği konik makaralara sahip, bu da ona neden hibrit dediğimizi açıklamakta. Ürünün ağırlığını düşürme yarışında, malzemeyi değiştirmek söz konusu olduğunda çok titiz davranmak zorundayız; çünkü rulmanın toplam ağırlığını yüzde 15 civarında azaltarak merkezkaç kuvvetini düşürme ve güvenilirliği artırma potansiyeli mevcut.”

Teknoloji aynı zamanda, olası hasarlara karşı üstün mukavemeti (dolayısıyla minimum bakım), daha az güç kaybını ve yağlama olmadan çalışırken daha iyi özellikleri garanti ediyor. 

Yağlama sisteminde bir arıza meydana gelmesi durumunda, helikopterlerin güvenli bir şekilde iniş yapabilmek için uçmaya devam edebilmesi gerekiyor. 

Bu ihtiyaca cevap verebilmek amacıyla, rulmanların doğru bir şekilde çalıştığından emin olmak için bir saat süreli yağlama olmadan dayanıklılık testi yapılıyor. 

Racer’ın da dahil olduğu yeni projelerde ise test süresi dört saate çıkarılıyor. Bu, HEROe projesi kapsamında uyulması gereken şartlardan biri.

PLANLANAN TEST SÜRESİ: 20 BİN SAAT

HEROe Rulman projesi kapsamında, NTN-SNR tarafından gerçekleştirilmesi planlanan testlerin toplam süresinin 20 bin saat olduğu ifade edildi.

Racer sadece Avrupa'nın havacılık alanındaki yetkinliğinin bir göstergesi olmakla kalmayıp aynı zamanda hızlı ve güvenilir bir helikopter olacak. Hava taşımacılığının çevresel etkilerinin azaltılması açısından ACARE (Avrupa Havacılık Araştırmaları Danışma Konseyi) tarafından belirlenen hedefler çerçevesinde üretilecek.

Bu nedenle bu helikopterin aşağıdaki özellikleri taşıması gerekiyor:

  • İhityaç duyulduğu noktaya olabildiğince yakın olabilmek için dikey kalkış ve iniş yapabilme
  • Bir saatte kat edilen mesafenin iki katına çıkarılması (şu anki ortalama olan 250 km yerine 400 km), dolayısıyla hava aracı/hub sayısı ve çevre üzerindeki etkisi azalmış olacak
  • Gaz emisyonlarının, gürültü kirliliğinin ve yakıt tüketiminin düşürülmesi.

MART 2018'DEN BERİ 20 KİŞİLİK EKİP ÇALIŞIYOR

Bu hedeflere ulaşmak için, NTN-SNR’nin Fransa'nın Haute Savoie bölgesindeki Annecy ve Argonay fabrikalarında görev yapan ve operatör, mühendis, teknisyen ve doktorlardan oluşan yaklaşık 20 kişilik ekibi, Mart 2018'den bu yana Clean Sky 2 programı üzerinde çalışıyor.

Tasarladıkları hibrit konik makaralı rulman, pervanelerin arkasındaki yan dişli kutularına monte edilecek. 

Guillaume Lefort, “Bu rulman helikopterin performansını ve güvenilirliğini arttırmakla kalmaz, aynı zamanda ağırlığını ve yakıt tüketimini de azaltır.” dedi.

855 BİN AVRO PROJEYE TAHSİS EDİLDİ

Avrupa Clean Sky 2 programı için toplam 4 milyar avro bütçe ayrıldı ve bunun yaklaşık 855 bin avroluk kısmı HEROe projesine tahsis edildi.

Bu tutarın yüzde 70'i AB tarafından finanse edilirken, kalan yüzde 30'u ise NTN-SNR tarafından karşılanıyor.

BUNLARI BİLİYOR MUYDUNUZ?

NTN-SNR’nin açık rotorlu hava aracı motorları için tasarladığı pervane kanadı rulmanları, 2016 yılında “Avrupa Clean Sky 1 Programı”na katılarak 500 proje arasından ilk 10 arasına girerek finale kaldı.

Güncelleme Tarihi: 22 Ağustos 2020, 12:37
YORUM EKLE

ST Endüstri Radyo

Markaküpü

Dergiler
Partnerler