Markaküpü

Otomotivde 'Sanal Gerçeklik' dönemi

Hakan Ömer Gider

Mercedes-Benz Türk Aksaray fabrikasında mühendisler, Sanal Gerçeklik & Mixed-Reality uygulamaları ile üretilen parçanın genel konsepte uygunluğunun onayını veriyor. Mercedes-Benz Türk Ar-Ge Direktörü Mustafa Üstertuna, bu teknolojiler sayesinde numune üretimi ile çalışma maliyetlerinden ve zamandan ciddi bir tasarruf sağladıklarının altını çiziyor.

Türkiye’de 50 yılı aşkın süredir üretim yapan Mercedes-Benz Türk, Aksaray Kamyon Fabrikası ve Hoşdere Otobüs Fabrikası ile Türkiye'den dünyaya mühendislik ihraç ediyor. Yatırımlarıyla ülke ekonomisine ve istihdamına önemli katkılarda bulunan markanın yakın dönem projeleri ve kullanılan Endüstri 4.0 uygulamaları hakkında bilgi veren Mercedes-Benz Türk Ar-Ge Direktörü Mustafa Üstertuna; "Daimler Global ağı içerisinde dünyanın dört bir yanında görev yapmakta olan mühendisler, Sanal Gerçeklik & Mixed-Reality adları verilen teknolojiler sayesinde sanal bir ortamda aynı parça üzerinde aynı anda parçayı 3 boyutlu şekilde gerçeğe en yakın haliyle görerek bilgi alışverişinde bulunabiliyorlar. Belirli bir parçanın ürünün genel konseptine uygunluğunu kontrol ediyor ve parçayı onaylıyorlar" dedi.Mustafa Üstertuna yakın dönem yatırımlarını ve fabrikalarında kullanılan teknolojileri paylaştı.

Mustafa Bey merhaba. Bize Mercedes-Benz Türk'ün yapılanmasını ve yakın dönem iş gündeminizi anlatmanızı rica ediyoruz. 

Mercedes-Benz Türk olarak 50 yılı aşkın süredir Türkiye’deyiz ve Aksaray Kamyon Fabrikası ile Hoşdere Otobüs Fabrikası olmak üzere iki fabrikamız mevcut. Şu an 3.500’ü aşkın kişinin görev aldığı Hoşdere Otobüs Fabrikamız bünyesinde 2009 yılında kurduğumuz bir Ar-Ge Merkezimiz ve Anadolu’nun bağrında, 2.000’i aşkın kişinin görev aldığı Aksaray Kamyon Fabrikamız bünyesinde ise bu yıl inşaatı tamamlanan ikinci bir Ar-Ge Merkezimiz bulunuyor. Mercedes-Benz Türk olarak ürün odaklı bakıldığında sahibi olduğumuz öncü konumumuzu Ar-Ge ve inovasyon çalışmalarımızla koruyoruz. Günümüzde de hem sektörümüzdeki hem de dünyadaki gelişmeleri yakından takip ederek, bu alanlardaki çalışmalarımıza hız kesmeden devam ediyoruz. Türkiye’de mevcut durumda hem kamyon ve otobüs üretiyoruz; hem de tüm dünyaya mühendislik ihraç ediyoruz.

Yeni üretim hattı, Ar-Ge, tesis ya da teknoloji yatırımı kararı nasıl veriliyor? Yakın dönemde ne tür bir yatırıma imza attınız ya da atacaksınız?

Mercedes-Benz Türk Aksaray Kamyon Fabrikamızda 1986 yılından bu yana 250.000’den fazla kamyon ürettik ve 70’den fazla ülkeye 45.000 adedi aşkın ihracata imza attık. Her geçen yıl kendi rekorlarımızı kırıyor ve bununla gurur duyuyoruz. 2017 yılında 13.339 adet kamyon ürettik ve bu sayede Türkiye’de 30 yılı aşkın süredir en fazla kamyon ve çekici üreten tesis olma unvanına sahip olduk. Yine 2017 yılında gerçekleştirdiğimiz 6.469 adetlik kamyon ihracatı ile ihracat hacmimizi 2016 yılına oranla yüzde 38 artırarak, tarihimizin en yüksek ihracat rakamına ulaştık. Başarılarla dolu bir geçmişe sahip olan fabrikamıza 1984 yılından bugüne kadar 470,1 milyon Avro yatırım yaptık ve yatırımlarımıza devam ediyoruz.
2016-2018 yılları arasında Aksaray Kamyon Fabrikamıza 113 milyon Avro’luk bir yatırım gerçekleştirdik. Bu kapsamdaki 10 milyon Avro’luk yatırımımız ile mevcut arazimize 140.000 metrekare ilave ederek fabrika sahamızı 700.000 metrekare’ye çıkarttık. Geçtiğimiz Mayıs ayında o dönemde 1.800 kişinin görev aldığı Aksaray Kamyon Fabrikamızın üretim kapasitesini de iki katına çıkarmak adına çok önemli bir adım attık. Haziran ayı itibariyle üretimin çeşitli pozisyonlarında görevlendirmek üzere 200 ek kişilik istihdam yarattık ve ülkemizin istihdam seferberliğine katkı sağladık. Ayrıca, 8,4 milyon Avro yatırımımız ile kamyon fabrikamız arazisi içerisindeki ikinci Ar-Ge Merkezimizin inşaatını tamamladık. Daimler dünyası içinde de ayrı bir öneme sahip olan bu yeni Ar-Ge Merkezi, Mercedes-Benz Türk’ün ana şirketi Daimler AG’nin Almanya, ABD, Brezilya, Çin, Hindistan ve Japonya’da bulunan Ar-Ge merkezleriyle birlikte küresel “Yetkinlik Merkezleri”nden biri konumunda. Ayrıca, tüm dünyaya Mercedes-Benz uzun yol kamyonlarının yol testleri ve mühendislik hizmeti sunan “Tek Merkez” olma özelliğine de sahip.

Yine yatırımlarımız kapsamında fabrikamızda çalışmakta olan robot sayımızı 2 katına, yani 46 adede çıkarttık. Fabrikamızdaki AGV sayısını ise 22 adede çıkarttık. Robotlarımız yoğun olarak karoseri hattında punta kaynak ve kabin boyama işlemlerinde aktif görev alıyor. AGV’lerimiz ise; iç süsleme, aks transferi, motor ön montaj, karoseri ve şasi perçin hatlarında üretime büyük katkı sağlıyor. AGV'ler tüm gün çalışarak ortalama 170 km yol yapıp, 3.000 kg’a kadar kaldırabilme kapasiteleri sayesinde mevcut çalışanlarımızı ağır yükler kaldırmak zorunda olmaktan kurtarıyorlar. Bugüne kadar 1 milyar Avro’yu aşkın yatırım gerçekleştirdiğimiz Hoşdere Otobüs Fabrikamız ise Daimler global ağındaki “en büyük entegre otobüs üretim tesisi” olma özelliğine sahip. Yatırımlarımızı aralıksız devam ettirdiğimiz Hoşdere Otobüs Fabrikamız, 1967 yılından bu yana 85.000’i aşkın otobüs üretimi ile ise lider konumda. Lider konumumuzu her alanda korumak adına; hem markamızın, hem de ülkemiz ve gençlerimizin geleceğine yaptığımız yatırımlarımızı sürdürüyoruz.

Hangi üretim süreçlerinizde robot kullanıyorsunuz? Robot yatırımının getirdiği avantajlar nelerdir?

Yakın dönem yatırımlarımız kapsamında robot sayımızı 2 katına, yani 46 adede çıkarttık. Fabrikamızdaki AGV sayısını ise 22 adede çıkarttık. Robotlarımız yoğun olarak karoseri hattında punta kaynak ve kabin boyama işlemlerinde aktif görev alıyor. AGV’lerimiz ise; iç süsleme, aks transferi, motor ön montaj, karoseri ve şasi perçin hatlarında üretime büyük katkı sağlıyor. AGV'ler tüm gün çalışarak ortalama 170 km yol yapıp, 3.000 kg’a kadar kaldırabilme kapasiteleri sayesinde mevcut çalışanlarımızı ağır yükler kaldırmak zorunda olmaktan kurtarıyorlar.

Hali hazırda Aksaray fabrikamızda kullandığımız farklı teknolojilerden bahsetmek gerekirse; Daimler Global ağı içerisinde dünyanın dört bir yanında görev yapmakta olan mühendisler, Sanal Gerçeklik & Mixed-Reality adları verilen teknolojiler sayesinde sanal bir ortamda aynı parça üzerinde aynı anda parçayı 3 boyutlu şekilde gerçeğe en yakın haliyle görerek bilgi alışverişinde bulunabiliyorlar. Belirli bir parçanın ürünün genel konseptine uygunluğunu kontrol ediyor ve parçayı onaylıyorlar. Fabrikalarımızda üretilen ürün gamımız tüm dünyada Daimler'in müşterilerine sunduğu ürünlerin aynıları olduğu için Aksaray veya Hoşdere fabrikalarımızda onay verdiğimiz parçalar tüm dünyada onaylanmış oluyor ve kullanılıyor. Aksaray Kamyon Fabrikamızda bulunan İş Hazırlama Birimi’nde kullandığımız bu teknolojiler sayesinde numune üretimi ile çalışma maliyetlerimizden ve zamandan ciddi bir tasarruf sağladık.

Bu vesile ile son dönemde gerçekleştirdiğimiz ve oldukça gurur duyduğumuz bir başarıya da değinmek isteriz. Mercedes-Benz Türk mühendisleri tarafından geliştirilen Apple CarPlay adını verdiğimiz dokunmatik ekranlı multimedya sistemi ile Apple’dan ticari araç uygulamaları için sertifika almayı hak eden ilk şirket olduk. Kamyon ürün grubu için geliştirdiğimiz bu uygulama şu anda tüm dünyada Mercedes-Benz yıldızı taşıyan kamyonlarda kullanılıyor. “Türkiye’den tüm dünyaya mühendislik ihracatı gerçekleştiriyoruz” söylemimizi bu ve bunun gibi daha pek çok yenilik ve başarı ile perçinlemeyi hedefliyoruz.

Endüstri 4.0
YORUM EKLE
İlişkili Haberler
SEKTÖREL BÜLTENE ABONE OL
Dergiler
Partnerler