YELİZ YİRMİBEŞ LALE - Sektörünün en köklü firmalarından Doka Kalıp İskele, 2018’den bu yana yaptığı e-ticaret ve dijitalleşme yatırımlarının olumlu geri dönüşlerini, pandemi döneminde almaya başladı. Yıl bazında ciroda e-ticaretin payını yüzde 7’ye çıkartan Doka, iskele ve kalıp sektöründe ulusal ve uluslararası firmalar arasında online satış yapan ilk firma olarak bu alanda büyümeye devam ediyor. Pandemi döneminde uyum sağlayamayan şirketlerin ayakta kalmakta zorlanacağı, uyum sağlayan ve değişime ayak uyduranların devam edeceği bir dönem yaşandığının altını çizen Doka Kalıp İskele Genel Müdürü Ender Özatay, “Elbette planlarımız değişti. Hatta artık uzun vadeli planlar geliştirmiyoruz. Çünkü salgın hastalığın etkilerinin ne olacağını kimse bilmiyor. Dolayısıyla daha kısa vadeli, daha öngörülen planlar yapıyoruz” dedi. 

“SEKTÖRDE MAYIS AYI’NDAN SONRA DÜZELME BAŞLADI”

İnşaat sektörünün durumunu çimento tüketiminin belirlediğini anlatan Özatay, “Çimento tüketiminde geçen seneye oranla yüzde 5’lik bir düşüş var. Dolayısıyla bu, bütün sektör paydaşlarını etkiledi, tüketimdeki düşüş yeni inşaat yapımlarına da aynen yansıdı. Fakat bu yansıma Mayıs ayından sonra düzelmeye başladı. Mayıs, Haziran ve Temmuz düzenli olarak satışların arttığı bir dönem oldu. Bu artış şu anda da sürüyor. Özellikle Haziran, Temmuz ve Ağustos ayları çok iyi geçti. Burada biz diğer firmalardan dijitale yaptığımız yatırımların geri dönüşleri ve yer aldığımız büyük projelerle pozitif anlamda ayrıştık” değerlendirmesinde bulundu. 
Dijitalleşmenin sektörün geleceği olduğunu düşünerek iki yıl önce bütün kaynaklarını buraya yönlendirdiklerini belirten Özatay, öncelikle üç boyutlu yazıcı konusunda büyük bir yatırım yaptıklarını, daha sonra Uzaktan Kalıp Eğitmeni, Doka Contact şantiye verimlilik programı kullanılması, Concremote adı verilen beton kürleşmesini dijital olarak ölçebilen bir yazılım satın alınması ve online mağazacılığa geçilmesi gibi önemli adımlar attıkları bilgisini verdi.

“E-TİCARET HACMİMİZ HER GEÇEN GÜN ARTIYOR”

İnşaat sektöründe verimlilik oranının yüzde 40 civarında kaldığı bilgisini veren Özatay, 
“Bunun en önemli sebebi, şu an dünya genelinde dijitalleşmenin en düşük olduğu alanın inşaat sektörü olması” dedi. Verimliliğin öneminin pandemi döneminde daha da belirginleştiğine, çünkü kar marjlarının düştüğüne işaret eden Özatay, sözlerini şöyle sürdürdü: “Kar marjları düşünce, verimi artırmak için ne yapabiliriz? sorusu daha da önemli hale geldi. Bu noktada da hızlı bir şekilde dijital alanlara önceden yatırım yapmış ya da yatırım yapmaya devam eden firmalar ön plana çıkmaya başladı. Bizim için pozitif ayrışma kaynaklarından biri de dijitalleşme oldu. Toplamında da e-ticaret oranımız yüzde 7 olarak gerçekleşti. Orana baktığımızda her geçen gün artan bir e-ticaret hacmi var. Geçen sene e-ticarete çok ciddi yatırım yaptık. Kendi portallarımızı oluşturarak, müşterilerimizi bu kanala yönlendirmeye başlamıştık. Pandemi süresince insanlar, e-ticaret aracılığıyla satış temsilcisinin ziyareti olmadan, ürünlere kendileri ulaşarak stoklarımızdan sipariş verebildiler. Doka Türkiye olarak, dünya çapında Doka’nın en yüksek e-ticaret satışının gerçekleştirildiği 4. ülke olduk” diye konuştu.

DİJİTALLEŞME VE YURT DIŞINDAKİ BÜYÜK PROJELERLE ÇİFT HANELİ BÜYÜME YAKALADI

Yatırımlarının olumlu geri dönüşlerini, dünyayı hazırlıksız yakalayan pandemi döneminde almaya başladıklarını kaydeden Ender Özatay, dijitalleşme çalışmaları ve Kazakistan, Özbekistan, Irak ve Azerbaycan’da gerçekleştirdikleri büyük projelerin de etkisiyle bu sene Euro bazında çift haneli büyüme yakaladıklarını bildirdi. Özatay, “Salgın sürecini planlamadan attığımız adımlar, pandemide bize avantaj olarak döndü. Mesela uzaktan kalıp eğitmeni programımız vardı. Ofis ortamında sanal gerçeklik gözlükleriyle, şantiyede sanal gerçeklik gözlüğü takan çalışanların gördüğünü görüyor ve onları yönlendirebiliyorsunuz. Bu teknoloji, Eyiste Viyadüğü’nün yapımında kullanıldı. İlk kurulum sırasında pandemi nedeniyle şantiyeye gitme şansımız yoktu. Çalışanlar, proje sahasına iletilen sanal gerçeklik gözlüğünü taktılar, biz buradan onlara tarif ettik, onlar da kalıbı kurdular. Bunu pandemiyi planlayarak yapmamıştık, ama pandemi sürecinde bize avantaj olarak döndü. Son üç yıldır fuarlarda ürünlerimizi, sanal gerçeklik gözlükleri ile anlatıyorduk. Diğer bir yatırımımız olan üç boyutlu tasarımların BIM (Building Information Modeling) ortamına taşınması da yine pandemi döneminde bizim için avantaja döndü. Bir diğer yatırımımız olan MY Doka platformunun da olumlu etkilerini gördük. Müşteriler bu platforma girerek stoklarımıza ulaşabildiler; yeni siparişlerini oradan vererek, irsaliyelerini, faturalarını takip edebildiler. Yani tamamen kendileri için yaratılmış bir ortamda Doka ile ilişkilerini sürdürdüler” diye konuştu.

ŞANTİYENİN VERİMLİLİĞİ DOKA CONTACT İLE ÖLÇÜMLENİYOR

Ar-Ge çalışmalarında dijitalleşmeye odaklandıklarını vurgulayan Özatay, iş yapış şekillerini değiştirerek ürün Ar-Ge’si değil de iş yapış şekli Ar-Ge’si yaptıklarını, 2021 - 2022 yılları için yeni iş bir iş modelinin de hazırlığı içinde olduklarını anlattı. Dijitalleşme çalışmaları hakkında bilgi veren Özatay, “Kalıpların üzerine taktığımız Doka Contact sensörlerimiz de bu çalışmalardan bir diğeri. Bu ürünümüz, şantiyedeki verimliliği artırmak için çalışıyor. Her bir kalıp parçasının üzerinde bir sensör bulunuyor. Bu sensörler; kalıbın ne zaman hareket ettiğinin, nereden nereye taşındığının, kaç metre yükseldiğinin, ne zaman kurulduğunun ve söküldüğünün bilgisini veriyor. Bu da kalıbının verimliliğini değil, o kalıbı kullanan ekibin ne verimlilikte çalıştığının bilgisini veriyor aslında. Sahada yeterince işçiniz var mı, kalıp çok mu yatıyor yoksa çok fazla mı kullanılıyor, daha fazla işçiye mi ihtiyacınız var, yoksa az işçi ile mi çalışıyorsunuz, ekipleriniz saat 8.00’de ilk kalıbı kurmaya başladılar mı yoksa kalıba 8.30’da mı dokundular vb. şekilde dataları topluyorsunuz” diye konuştu.

KALIBIN NE ZAMAN SÖKÜLECEĞİNİ “CONCREMOTE” SÖYLÜYOR

Dijitalleşme yatırımlarından birinin de “Concremote” olduğunu belirten Özatay, Concremote yazılımları ve cihazlarının uzaktan hizmet vermelerini sağladığını ifade etti. Özatay, şöyle devam etti:
“Concremote yazılımımız, betonda kalıp söküm sürelerinin belli aralıklara bağlı olarak değil, canlı ve dijital ölçümlerle belirlenmesi yoluyla şantiyelerde işin hızlandırılmasını sağlıyor. Betonun yüzeyine bırakılan sensörler sunucuya (Server) sinyal gönderiyor. Sunucu, gelen veriyi işliyor ve betonun ulaşması gereken dayanıma ulaşıp ulaşmadığını gözlemliyor. Beton istenilen dayanıma ulaştığı anda da kalıbın sökülebileceğine dair cep telefonuna SMS veya tablet bilgisayarlara e-mail yolu ile sinyal gönderiliyor. Akıllı telefonlar için sistemin aplikasyonu da bulunuyor. Bugüne kadar sadece grafiklerle yapılan işlemler, ilk defa dijital üzerinden uygulanıyor. Müşterinin işlerini hızlandırabiliyor.”

YURT İÇİNDE VE YURT DIŞINDA BÜYÜK YATIRIM PROJELERİNİN ÇÖZÜM ORTAĞI…

Pandemi sürecinde sektörü canlı tutabilmek için kamu projelerinin devam ettirilerek piyasada nakit akışının sağlanması yönünde bir karar alındığını hatırlatan Özatay, bu nedenle yurt içinde görev aldıkları kamu projelerine devam ettiklerini kaydetti. Yurt içinde ve yurtdışında çeşitli projelerde çözüm ortağı olduklarını aktaran Özatay, “Şu an Kuzey Marmara Otoyolu’nun eksik kısımları tamamlanıyor, 1915 Çanakkale Köprüsü ve Otoyolu ve Akkuyu Nükleer Santrali projelerinin çalışmaları sürüyor. Yeni hastane yatırımları da tamamlandı. Kazakistan’da 6 pandemi hastanesinin yapımına başlanacak. Irak’ta Merkez Bankası Projesi, konut ve Bağdat Mall AVM projesi var. Özgüven İnşaat tarafından yapımına devam edilen, tamamlandığında tüm Orta Asya’nın en yüksek binası olan Özbekistan’daki Nest One Tower projesinde, otomatik tırmanır kalıp sistemimiz ile yer alıyoruz. Azerbaycan’daki Port Bakü projesinin yapımı da yine otomatik tırmanır kalp sistemimizle devam ediyor. Türkiye’de ise büyük köprü ve altyapı projeleri başlamak üzere” diye konuştu. İstanbul Finans Merkezi de en yoğun çalıştığımız alanlarda birisi. Vakıfbank ve Ziraat Bankası binaları otomatik tırmanır kalıp sistemlerimizle devam ediyor. Özatay, geleceğe dönük hedeflerini, “Şu anda olduğu gibi bütün imza projelerde yer almaya devam etmek” şeklinde açıklayarak, ”Bu, aslında hem bizi hem de ekibimizi motive ediyor. Müşterilerin de Doka’ya yönelik motivasyonunu artırıyor. Bu birinci hedefimiz. İkincisi, ekibimiz bizim için çok önemli. Onların sağlığını korumak adına her şeyi yapıyoruz” dedi.