Türkiye'nin bayrağını mega projelerde sallıyor

Berdan Cıvata’nın Yönetim Kurulu Başkanı Hasan Şemsi, markalarını farklı kılanın üretebilme yeteneklerindeki fark olduğunu vurgulayarak entegre tesislerine ve Ar-Ge çalışmalarının gücüne işaret ediyor.

Türkiye'nin bayrağını mega projelerde sallıyor
Endüstrideara

Birçok zorluğun üstesinden gelerek bugün bir dünya markası olan Berdan Civata’nın başarı hikayesi nasıl başladı? Bu başarınızı neye borçlusunuz?

Her şey 30 Mayıs 1970’te İstanbul’a balayına gittiğimizde Denet Cıvata ile yolumuzun kesişmesiyle başladı. Üniversitede Makine Elemanları hocamız merhum Şefik Okday’ın isteği üzerine Denet Cıvata’ya merhum Nuri Mısırlıoğlu Bey’e gittim. Mühendis aradıklarını duyduğumu söyledim. “Çalıştın mı bu konuda” sorusuna hayır deyince “Kusura bakma, bana çalışmış mühendis lazım” dedi.  Öğrenirim deyince “65’e gelmiş yaşım nedeniyle öğretecek güçte değilim” dedi. Haklı olduğunu söyleyerek, aslında kesici takımlar konusunda uzmanlığımın olduğunu ve iki yıllık yedek subaylığım öncesi patronum olan hocam Ş. Okday’ın yıllık 9-10 bin dolarlık satışlarını, 1965-1968 yıllarında 250-380 bin dolara çıkarttığımı, bu müthiş başarılı satışı da 10 kişilik bir ekip ile değil Almanca mektuplarımı yazan Avusturyalı bir sekreter ve Türkçe mektuplarımı yazan İstanbullu bir kızın yarımşar günlük destekleriyle yaptığımı söyledim. O zamanlar tüm iletişim mektuplarla yapılırdı, fax, e-mail, cep telefonu vs. yoktu. Fabrika sahibi “O zaman sen Almanca biliyorsun” dedi. Evet, deyince bir kitap uzattı ve “Aç, herhangi bir sayfayı oku” dedi. Açtım, Türkçe okur gibi okuduğumu ve düzgün tercüme ettiğimi görünce “Sen bana yararsın” dedi.  İşletmede lisandan yana sıkıntı varmış, böylece cıvatacılığa adım atmış oldum. Tarsus’a yine otobüsle döndük. 15 günlük evimizi toparlayıp, İstanbul’a taşındık. Denet Cıvata Türkiye’nin en eskilerinden birisi idi, ama o günkü Türkiye’de en zengin cıvata çeşitlerini üretebilen bilgi birikimine sahip firmaydı. 6 yıl işletme müdürü olarak çalıştım. Avusturya’da stajda öğrendiğim sert metaller konusunu Yıldız Teknik Üniversitesi’nde ihtisas yaparken diploma vazifesi olarak almış ve konuyu derinlemesine öğrenmiştim. Bu öğrendiklerimle fabrikada cıvata kalıplarında devrim sayılabilecek birçok yenilikler yaptım.  Cıvata somun üretimini de iyice öğrendim. Dört yıl sonra 37 yaşımda iken İstanbul Üniversitesi’ne bağlı İşletme İktisadi Enstitüsü’nün gece bölümü açıldı. Giriş imtihanlarında geçerli notlar alarak gece bölümünde iki yıl işletmecilik eğitimi aldım. Daha sonra Adana’da Türkiye’nin sektörde en büyüğü olan STFA Cıvata’da altı yıl süreyle fabrika müdürlüğü yaparak 1982 yılında 45 yaşında STFA Cıvata’dan emekli olarak Tarsus’ta ağabeyimin 150 m2’de kurduğu ikinci el beş tezgahlı Berdan Torna Atölyesi’nde işe başladım. Burada 2000 yılına kadar zorlu çalışmalar sonrası atölye 400 m2’ye, çalışan sayısı 25’e çıktı.

Berdan Cıvata’nın bugünkü üretim gücü nedir? 

2000 yılında ikisi mühendis, 25 çalışanla Tarsus-Mersin OSB’ye 1500 m2’lik yeni fabrikasına taşınan Berdan Cıvata’nın bugün üretim gücü; Tarsus-Mersin OSB’de 5 parselde 40 bin m2 alandaki mevcut cıvata somun üretim tesisleri, yüzey kaplama tesisleri, ısıl işlem tesisleri ve ISO EN 17025’e göre Akredite Belgeli Mekanik Test Laboratuvarı ile tam entegre bir tesis oluşu yanında 40 kadarı çeşitli branşlarda mühendis olmak üzere 325 nitelikli çalışanından ve sektörde 50 yılı bulan bilgi birikimi ve tecrübeye sahip yöneticilerinden meydana gelmektedir.

“KITALARI BİRLEŞTİREN DÜNYANIN EN UZUN KÖPRÜLERİNİ GÜVENLE TAŞIYORUZ”

Asma köprü projelerine sağladığınız fayda nedir?

Asma köprülere çeşitli bağlantı elemanları üretmekteyiz. Bizim gibi bağlantı elemanları üreten yurtiçinde ve yurtdışında pek çok firma vardır. Ama Berdan Cıvata’yı onlardan farklı kılan üretebilme yeteneğimizdeki farktır. Avrupa’nın en uzunu olan Osman Gazi Köprüsü’nün dört ayağını bizim 10 m. boyda 780 kg. ağırlıktaki Ankeraj Cıvatalarımız taşımaktadır. Bu cıvatalara benzer şekilde 2023 metre bacak aralığı ile dünyanın en uzunu olan Çanakkale Köprüsü’nün 318 m. yükseklikteki olacak ayaklarını taşıyacak 10 m. boyda, yüksek mukavemetli ankeraj cıvatalarını yine Berdan Cıvata dışında Avrupa’dan teklif verebilen tek bir firmanın olmayışı, haklı olarak Berdan çalışanlarını ülkemizin cıvata sektörüne katkıları nedeniyle gururlandırmıştır. Osman Gazi Köprü İnşaatında olduğu gibi Çanakkale Köprüsü’nde de 10 m. boydaki taşıyıcı ayak cıvatalarının üretimi için daha güçlü yeni bir ovalama tezgâh yatırımı yapmak gereği duyduk. Çelik Asma Köprülerimiz büyürken veya uzarken Berdan Cıvata’da birlikte büyümektedir.  Çanakkale Köprüsü’nü taşıyacak dört ayağın bizim ankeraj cıvataları üzerinde 250 metre civarında bir boya ulaştığını bugünlerde TV’lerden görüyor ve gururla izliyoruz.
 

Güncelleme Tarihi: 09 Mayıs 2020, 20:28
YORUM EKLE

Aldağ

ECA

Dergiler

ST Endüstri Radyo Canlı Yayını