Satınalma Profesyonelleri ve Yöneticileri Derneği (TÜSAYDER) Başkanı Murat Altun’un oturum başkanlığında gerçekleşen sanayide Satın alma 4.0 Uygulamaları ve Dijital Satın Alma Avantajları isimli panelde stratejik satın alma, maliyet düşürme yöntemleri, satın alma 4.0 ve dijital satın alma, tedarikçi geliştirme yöntemleri konu başlıklarına değinildi. 
Operasyon süreçlerinde satın alma sorumlularının karşılaştığı sorunlara değinen TÜSAYDER Başkanı Murat Altun, Endüstri 4.0’ın bu süreçte satın almacılara çok fazla kolaylık sağladığını aktardı. Altun, eskiden fakslar ile teklifler toplanırken, excel üzerinde karşılaştırma yapılmaya başlanıldığını şu anda ise Endüstri 4.0 ile işlerin çok daha kolay yürütüldüğünün altını çizdi.
Tedarikçi geliştirme stratejilerinin önemine dikkat çeken Altun, strateji geliştirildiği takdirde kurgu yapmaya zaman kalacağını vurguladı. Altun, Endüstri 4.0 ‘ın maliyet ve zaman avantajına işaret etti.

Dünyanın veri üzerine kurulduğunu artık firmaların kısıtlı kaynaklarla çalışmalarını sürdürdüğünü dile getiren TÜSAYDER Genel Sekreteri Dr. Sevgi Yılmaz, “Verisi olmayan bir strateji doğru bir strateji değil. Beş yıl önceki hammaddenizin fiyatını bilmiyorsanız bugün bir strateji geliştiremiyorsunuz.” dedi.
Alırken kazanmak zorunda olunduğunu ve de süreçlerin ne olduğu, maliyetlerin hangi aşamada olduğunun bilmenin önem kazandığını belirten Yılmaz, Türkiye’den Endüstri 4.0 konusunda umutlu olduğunu açıkladı. 
Tedraikçi geliştirme stratejilerinin önemine vurgu yapan Yılmaz, “Stratejik satın almada tedarikçi sizin partneriniz rolünde. Tedarikçinin size sunduğu farklı alternatifler söz konusu olabiliyor. Öyle ürünler geliyor ki siz bunu Ar-Ge’ye sunuyorsunuz. Şuan Türkiye’de yapılamayacak ürün yok gibi. Yeter ki ortak bir inovasyon ile tedarikçiyi bu noktaya taşıyabilelim. Bu konu maliyetlerimizi direkt etkilediği için daha düşük fiyatla nasıl iş çıkartmaya odaklanmalıyız. Bu nedenle tedarikçilerle ilgili proses belirlenmesi gerekiliyor. Rafdaki ürünü alma değil rafdaki ürünü farklılaştırmak, daha düşük bir maliyetle öne çıkarmak gerekiyor.” Dedi.

“ENDÜSTRİ 4.0 RUTİN İŞLERİN KENDİLİĞİNDEN YÜRÜMESİNİ SAĞLIYOR”

Dijital dönüşüm denildiğinde bunun içine daha fazla akıl nasıl katılabileceğine odaklandıklarını belirten TÜSAYDER Başkan Yardımcısı Ufuk Bendeş,  dijital dönüşümün bilgiyi ne yaptığınızla ilgili olmasına işaret etti.  
Özellikle endüstri alanında şartnamelere bağlı yapılan ürünlerde, tedarikçinin şartnamelere uygun hareket etmesinin önemli olduğunu belirten Bendeş, tedarikçi geliştirme stratejilerinin önemine dikkat çekti. Bu konuda en önemli unsurun tedarikçi geliştirmek olduğunu dile getiren Bendeş, “Kalite gibi önemli konularda birtakım kaygıların yaşanmaması için satın almacıların tedarikçileri iyi tanıması gerektiğinin altını çizdi. Endüstri 4.0 rutin işlerin kendiliğinden yürümesini sağladığını vurgulayan Bendeş, bu teknolojinin pazarda rekabet sağlamaya başlandığında fiyatları aşağıya çektiğini, operasyon yüklerini azalttığını belirtti.Konuşmacılar, panelde dijital dönüşüm için nasıl bir yol izlenmesi gerektiği sorusuna cevap vererek, dijitalleşemeye bir kez daha dikkat çekti.  

“ENDÜSTRİ 4.0 İMKANSIZ DEĞİL!”

Dijitalleşme ile gerçekleşen iyileşme sonucunda operasyon maliyetlerde yüzde 40 oranında düşüş yaşandığını aktaran Yılmaz, satın alma için Endüstri 4.0’ın imkansız olmadığını, önemli olanın bu sürecin talepten en son aşamaya kadar planlanması gerekildiğini aktardı. 

Satın alma ve lojistiğin ayrı yönetilmesi gerekildiğini dile getiren Bendeş, şirket karlılığının satışları arttırmaktan ibaret olmadığını, maliyetin yüzde 5 düşürüldüğünde karlılığın yüzde 4 arttığını aktardı.  
Satın almacıların rolünün değişeceğini açıklayan Bendeş, tedarikçilerle daha fazla vakit geçireceklerini, artık iki ayağının da dışarıda olacağını söylüyor. Bendeş, “Satın almacıların kendisini eğitmesi gerektiği konular var. Hiç daha önce almadığı bir ürünün şirketine sağlayacağı faydanın ne olacağını bilmesi gerekiyor. Nitekim artık satın almacılar inovasyon satın alamaya başlayacaklar. Bu nedenle bilgi birikimlerini arttırmaları gerekiyor. Firmalarındaki çalışanları örneğin mühendisi, o ürünün alınması gerektiği konusunda ikna etmesi gerekiyor. Dolayısıyla daha girişimci olmalılar.
İşletme, finans konusunda uzmanlaşanların CEO olarak karşımıza çıkarken gelecekte CEO’ların satın almacı olacağını öne süren Yılmaz, “Çünkü dünya piyasası daraldı. İnovatif satın alma kolay olmasa da ihtiyaç olacak. En çok karlılık amacı güden satın almacılar” dedi. 

e- satın almanın faydasına değinen Yılmaz, ihale sisteminde rekabet görülebildiği için uyguladığınız fiyatların burada düşebildiğine işaret etti. Şartnamenin ve datanın doğruluğunun burada oldukça önemli olduğunu dile getiren Yılmaz, stratejik satın almaya geçildiğini, ürünün gerçek maliyetini öğrenerek satın almaya karar verileceğini aktardı.