ODE Yalıtım yaptığı yatırımlarla başarısını sürekli artıran markalar arasında. Geçen yıl tesislerinin modernizasyonu, kapasite artırımı, dijital dönüşüm ve Ar-Ge alanında yatırımlar gerçekleştiren firma, bu yıl da ismini yeniliklerle duyurmaya devam edecek. 100 milyon liralık dev bir yatırıma start veren ODE Yalıtım’ın ajandasındaki çalışmaları, Genel Müdür Yardımcısı Özgür Kaan Alioğlu ile konuştuk.     

ODE Yalıtım ve sektörünüz açısından 2020 yılını nasıl değerlendiriyorsunuz?

2020 yılında pandemi tüm sektörleri etkilediği gibi inşaat ve yalıtım sektörlerini de ciddi ölçüde etkiledi. Her ne kadar pandeminin ilk döneminin ardından sektörde bir miktar hareketlenme olsa da sonradan gelen dalgaların yarattığı belirsizlik ve ekonomik konjonktür, sektör oyuncularının yalnızca bu süreci en az hasarla atlatmaya odaklanmalarına neden oldu. ODE Yalıtım ise kuruluşundan itibaren bu tip zorlu dönemlerde dahi hedeflerinden uzaklaşmıyor. 2020 yılında da belirlenen hedeflerin yüzde 100’ü hayata geçirildi. Bu kapsamda membran tesislerimizin modernizasyon yatırımını yaptık, kauçuk üretiminde kapasite artırdık, kurduğumuz test laboratuvarı ile Ar-Ge yatırımlarımızı hızlandırdık. Yine bu süreçte şirketimizin dijital dönüşümü açısından çok önemli bir yatırım yapıp ERP sistemimizi yeniledik. Diğer taraftan global bir marka olma vizyonumuzla ihracata ağırlık vermeye devam ettik ve pazar ağımızı genişletirken, ülkemizde olduğu gibi dünyada da pek çok prestijli projenin tercihi olduk. Tüm bunların neticesinde su yalıtımında yüzde 30 büyüme yakalayarak, ülkemizin yüzde 100 yerli sermayeli en büyük yalıtım şirketi unvanımızı daha da pekiştirdik.

Bildiğimiz kadarıyla ODE Yalıtım, bu yıl 100 milyon liralık önemli bir yatırım yapacak. Bu yatırımın detaylarını öğrenebilir miyiz?

Eskişehir ve Çorlu’daki üç üretim kampüsümüzde, ekstrüde polistren esaslı ısı yalıtım malzemesi, bitümlü su yalıtım örtüleri, ısı-ses-yangın yalıtımında kullanılan cam yünü ürünleri ve elastomerik kauçuk köpüğü tesisat yalıtım malzemesi üretiyoruz. Bu ürün gamlarında dört binden fazla çeşidimiz bulunuyor. R-Flex elastomerik kauçuk köpüğü ısı yalıtım malzemesini bu zamana kadar yalnızca Tekirdağ-Çorlu’daki tesislerimizde üretiyorduk. Şimdi aynı malzemeyi Eskişehir’de de üretmek üzere 100 milyon TL’lik bir yatırım gerçekleştiriyoruz. Eskişehir’deki üretim kampüsümüzde 20 bin metrekare kapalı alanda kuracağımız yeni üretim tesisi ile birlikte elastomerik kauçuk köpüğü kapasitemizi dört kat artırarak, toplamda yıllık 18 bin tona çıkarıyoruz. Bu yatırım ile Türkiye elastomerik kauçuk köpüğü pazar büyüklüğünün iki katı kapasiteye ulaşarak, 1991 yılından günümüze bu ürün grubunda sürdürdüğümüz liderliğimizi daha da pekiştireceğiz. Aynı zamanda yine bu üründe, Çin ile Almanya arasındaki coğrafyada en büyük üretici konumuna geleceğiz. Bu yılın sonunda üretime başlamayı hedeflediğimiz tesisimizde 150 kişiye de istihdam sağlayacağız. 

Dijitalde de önemli yatırımlar gerçekleştirdiniz, bu alandaki çalışmalarınızı öğrenebilir miyiz?

Dijital dönüşüme uzun yıllardır yatırım gerçekleştiriyoruz. Pandemi ile birlikte bu yatırımların bir lüks değil zorunluluk olduğunun çok daha iyi anlaşıldığına inanıyoruz. Biz geçen yılın başında, yani pandemi henüz ülkemize uzakken K’si Kurum İçi Girişimcilik, O’su Operasyonel Mükemmellik, D’si ise Dijital Dönüşüm’ü temsil eden KOD2020 stratejimizi açıklamıştık. Bu yıl da müşteri deneyimine odaklandığımız yeni stratejimiz CX ODE’ye ek olarak KOD2020’ye devam ediyoruz. Bu kapsamda geçen yıl belirlediğimiz 16 dijitalleşme konusunu uygulamaya almak üzere çalışmalarımızı sürdürüyoruz. Dijital dönüşümü gerçekleştirirken daha çevik, yalın ve verimli süreçler tasarlamayı hedefliyoruz. Küresel yolculuğumuzda en önemli gücümüzü Ar-Ge ve inovasyona verdiğimiz önem ile bu alandaki yatırımlarımız oluşturuyor. Bu bakış açısıyla Eskişehir fabrikamızda kurduğumuz Ar-Ge biriminde çok güçlü bir mühendis kadromuz ve dünya standartlarında test ünitelerimiz bulunuyor. Bu yıl itibarıyla uygulamaya aldığımız beş yıllık stratejik planımız çerçevesinde de her zaman olduğu gibi Ar-Ge ve inovasyonu önceliğimize aldık. Ar-Ge&İnovasyon yol haritamızı ve beş yıllık dijital dönüşüm aksiyon planımızı da devreye soktuk. Önümüzdeki üç yıl içinde ciromuzun yüzde 3’ünü Ar-Ge ve dijitalleşmeye ayıracak, Ar-Ge ekibimizi de üç kat büyüteceğiz. 2023 yılına kadar da kapasite artışı, dijital dönüşüm ve Ar-Ge için 125 milyon TL yatırım hedefliyoruz. Bu yatırımlarla birlikte ilklere imza atmaya ve yalıtım sektörünün öncülerinden biri olmaya devam edeceğiz. Şimdiye kadar olduğu gibi bundan sonra da paydaşlarımız, sektörümüz ve ülkemiz için değer yaratmayı sürdüreceğiz.  

ODE Yalıtım ısı yalıtım ürünlerinin enerji verimliliğine ve sürdürülebilirliğe katkısı nedir?

Ülkemizde tüketilen toplam enerjinin yüzde 35’i binalarda, yüzde 35’i sanayide, yüzde 20’si ulaşımda, yüzde 5’i tarımda, geri kalanı ise diğer alanlarda kullanılıyor. Bu süreçte en önemli konulardan biri hangi alanda ne kadar verimlilik sağlanabileceği. Sanayide yüzde 20-25 verimlik sağlanabilirken, bu oran binalarda yüzde 50’ye kadar çıkabiliyor. Dolayısıyla binalarda enerji verimliliğinin sağlanması son derece önemli bir konu. Çünkü Türkiye’de yaklaşık 10 milyon civarında bina var. Bu binaların yalıtımı yok veya çok kötü yalıtım uygulamaları var. Bu binaların yalıtımlarının yapılmasıyla hem geleceğimizi koruyabilir hem de dışa bağımlı enerji tüketimimizi azaltarak cari açığın düşürülmesine katkı sağlayabiliriz. Biz de ODE olarak tüm üretim süreçlerimizde sürdürülebilirliği, çevre bilincini ve ülkemize katkı sağlamayı odağımıza alıyor, yalıtım bilincinin gelişmesi için çeşitli çalışmalar yürütüyoruz. Ürünlerinin tümünün çevresel ürün beyanı (EPD) olan tek yalıtım şirketiyiz. Özellikle son yıllarda bu konuda ciddi çalışmalar yapıyoruz. Geçen yıl R-Flex elastomerik kauçuk köpüğünde 40 mm kalınlıkta boru üretimi gerçekleştirdik. Bu ürünle kısa bir süre önce sektörümüzün en prestijli organizasyonlarından Yalıtım Sektörü Başarı Ödülleri’nde “Yılın Isı Yalıtımı Ürünü” ödülünü kazandık. 

Türkiye’de ilk kez -30 derece soğukta bükülme dayanımına sahip versiyonları bünyesinde barındıran Epikon adında bir membran serimiz de bulunuyor. TÜBİTAK ile birlikte geliştirdiğimiz ürünler de mevcut; Beyaz Taş Kaplı Membran ürünümüz, sıcak bölgelerde, bina içerisine giren ısıyı düşürerek soğutma amaçlı kullanılan enerjiden tasarruf sağlıyor. 

Diğer yandan 2016 yılında sektörün ilk Kurumsal Sosyal Sorumluluk raporunu yayımlayarak bu alanda sektörümüze öncülük ettik, geçen yıl yayımladığımız ikinci raporla da bu alandaki kararlılığımızı sürdürdük. Dünyada ve ülkemizde enerjinin yerini ve önemini güncel veriler ışığında paylaştığımız, ısı yalıtımı alanındaki uygulama ve örnekleri de kapsamlı bir şekilde ele aldığımız Isı Yalıtımı kitabımızı da kısa bir süre içerisinde çıkaracağız. Şirketimizin mottosu, “Geleceği Yalıtır”. İyi bir gelecek için iyi yalıtım yapıyor, geleceği yalıtıyoruz. 

Türkiye’nin bir deprem ülkesi olduğunu göz önünde bulundurursak su yalıtımının önemi nedir? ODE Yalıtım su yalıtımında nasıl bir fayda sağlıyor?

Deprem kuşağındaki ülkemizde, yapılarda deprem güvenliği hayati önem taşıyor. Her ne kadar bu konu genellikle yapıların inşasına kadar olan süreçte dikkate alınan bir alan olsa da aslında ekonomik ömürleri boyunca yapıları depreme karşı korumamız şart. Bunun yolu da yapıların yükünü taşıyan ve depremde büyük öneme sahip olan taşıyıcı iskeletin gücünü ve sağlamlığını sürekli olarak korumamızdan geçiyor. Özellikle toprak altında kalan temel ve perdeler topraktan emilen yağmur suları ve yer altı sularına devamlı maruz kalırsa taşıyıcı donatı korozyondan dolayı kesit kaybına uğrayarak binayı zayıflatıyor ve bina depreme dayanıksız hale geliyor. İşte su yalıtımı bu anlamda yapıların depreme dayanıklılığının sürdürülebilirliği için kritik önem taşıyor. 

Biz de ODE Yalıtım olarak su yalıtım alanında, pazarın değişen ihtiyaçları ve teknolojik gelişmeler doğrultusunda Ar-Ge birimimizin çalışmalarıyla yeni nesil ürünler üretmeye ve sektörün liderliğini üstlenmeye devam ediyoruz. Bu kapsamda Epikon Membran ürün grubumuz altında, taze betona yapışabilen Proof membranlar üretiyoruz. Bu ürünler temel ve perdelerde sonradan olabilecek su kaçaklarının beton yüzeyi boyunca ilerleyip tüm taşıyıcı sistemi sarmasını ve zayıflatmasını engelleyerek, yapının taşıyıcı gücünü koruyor.  Yine yoğun su çıkışının olduğu zeminler veya olası bir depremden etkilenmesi muhtemel hareketli zeminlerde sağlam kalabilecek esneklik ve yapışma kalitesinde özel reçetelere sahip Aflame ve Eternal gibi performans ürünlerimiz de bulunuyor. Epikon Aflame ile Yalıtım Sektörü Başarı Ödülleri’nde “Yılın Su Yalıtım Ürünü” ödülü aldığımızı da belirtmek isterim. Bu serideki Epikon Cool, TÜBİTAK onaylı, Türkiye’nin ilk patentli “Cool Roof” bitümlü membranı olma özelliğini taşıyor. Epikon Stick-it ise perde duvarlarda mükemmel yapışma sağlarken cross-lamine teknolojisiyle üretilmiş polietilen kaplamasıyla yırtılma ve delinmelere karşı yüksek dayanım gösteriyor. Epikon ürünlerimizde 15 yıllık garanti sunduğumuz SAFEZONE sistemi ile de Türkiye’de bir ilke imza attık. Özetle su yalıtımı konusunda yapının işini kesinlikle şansa bırakmamak gerekiyor, biz de tüm ürün ve hizmetlerimizi bu bakış açısıyla geliştirip sunuyoruz. 

2021 yılında yurt içi ve yurt dışı pazarında neyi hedefliyorsunuz?

Krizlerden çıkış yolunun nitelikli insan kaynağı ile yüksek teknolojiyi kullanıp, markalı ve katma değerli üretim yapıp ihraç etmek olduğuna inanıyoruz. Tüm yatırım ve yapılanmamızı da yeni ve mevcut pazarların ihtiyaçlarını karşılayabilmek üzerine kurguluyoruz. Geçen yıl olduğu gibi bu yıl da aynı şekilde planlarımız doğrultusunda ilerlerken, esnek ve çevik yapımız sayesinde hızlı aksiyon alıyor, koşullara adapte oluyoruz. Söz gelimi pandemi süreci ülkemizde ve dünya genelinde tedarik zincirinde aksamalara neden oluyor. Biz de ODE olarak bu dönemde önceliğimizi, üretimde ve ürün arzında sürdürülebilirliği sağlamak olarak belirledik. Tüm tedarik, üretim ve dağıtım stratejimizi bu doğrultuda planladık.

Diğer taraftan tüketici dinamiklerinde son yıllarda teknolojinin gelişmesiyle başlayan ve pandemi ile birlikte hız kazanan değişim, müşteri deneyimini tüm şirketler için öncelikli bir konu haline getirdi. Günümüz tüketicileri yaşadıkları deneyime her zamankinden daha fazla önem veriyor. Tüketicilere pozitif, teşvik edici ve marka algısı ile uyumlu deneyimler sunan şirketler bir adım öne geçiyor. Biz de yeni dönem stratejimiz CX ODE ile müşterilerimiz için daha fazla değer yaratmayı, talep ve beklentilerini en iyi şekilde karşılamayı hedefliyoruz. Bu doğrultuda ilk etapta yeni CRM sistemimiz ve bayi portalımız üzerine çalışmalara başladık. 

Geride bıraktığımız yıl, ihracat pazarlarında özellikle pandeminin yoğun yaşandığı ve bu çerçevede ciddi kısıtlamalar uygulayan ülkelerde bir daralma söz konusu oldu. Buna rağmen Benin, Moğolistan, Etiyopya, Malta ve Vietnam’ı da pazar ağımıza ekleyerek ihracat yaptığımız ülke sayısını 75’in üzerine taşıdık. 2020 yılında ayrıca, Finlandiya, Birleşik Arap Emirlikleri, Cezayir, Azerbaycan ve Benin’deki önemli projelerde yer aldık. Aynı zamanda en yaygın yurt dışı bayi ağına sahip yalıtım şirketiyiz. Bu yıl da yeni pazarlara ulaşarak ihracat odaklı büyümeye ve tedarik zincirindeki zorluklara rağmen mevcut pazarların ihtiyacını karşılayarak, her zamanki gibi değer yaratmaya devam edeceğiz.