9-11 Ekim tarihlerinde Ankara’da gerçekleşen 4. Uluslararası Karayolları, Köprüler ve Tüneller İhtisas Fuarı’nda Doka 150 yıllık tecrübesini katılımcılar ile paylaştı. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı himayelerinde gerçekleşen Fuar kapsamında Doka, köprü ve viyadüklerdeki uzmanlığını fuara katılan kamu kuruluşları, müteahhit şirketler, alt yüklenici şirketler, üniversiteler ve sivil toplum kuruluşlarının ilgi odağı oldu.
 
Doka Kalıp İskele Genel Müdürü Ender Özatay “Köprü, tünel ve yol yapımları önemli tecrübeler ve ihtisaslar gerektiren hassas bir konu. Doka’nın 150 yıllık uluslararası bilgi birikimi, ekibimizin uzmanlığı ile ülkemizin önemli ve örnek projelerinde yer almaktan gurur duyuyoruz. Özel sektörün yanı sıra kamu kuruluşlarıyla da işbirliğinde önemli projeler gerçekleştiriyoruz. 

“Tünel ve karayolları projelerinin de farklı zorluk ve uzmanlık gerektiren özellikleri bulunmakta. Doka olarak müşterilerimizi dinlemekte, onların ihtiyacı olan en güvenli çözümü en hızlı şekilde üretmekte ve bir çözüm ortağı gibi çalışmaktayız.
 
KÖMÜRHAN KÖPRÜSÜ TÜRKIYE’DE BİR İLK

Özellikli yapısıyla dünyada 4., Türkiye’de ise ilk olmaya hazırlanan Kömürhan Köprüsü, Doğu Anadolu Bölgesi'nin batı ve güneydeki illere ulaşımı açısından stratejik bir konuma sahip. Yeni Kömürhan Köprüsü, Bağlantı Tüneli ve Yolu’nun yapımı Doka’nın kalıp ve iskele sistemleri ile en hızlı ve güvenli şekilde sürdürülüyor. Karayolları Genel Müdürlüğü’nce ve Doğuş-Gülsan Kömürhan Adi Ortaklığı’yla 6 Ocak 2014'te yapımına başlanan Yeni Kömürhan Köprüsü, Bağlantı Tüneli ve Yolu Yapım Projesi"nin 2019 yılı sonu itibarıyla tamamlanması planlanıyor.
Stratejik bir konuma sahip, özellikli yapısıyla Türkiye’de bir ilk olan Gergin Eğik Askılı Kömürhan Köprüsü, 42 adet eğik ve gergin kabloları 168,5 m yüksekliğinde tek bir pilona bağlanacak. Bu özelliği ile Türkiye'de bir ilk olacak ve 168,5 m yüksekliğindeki tek pilon uygulaması ile zorlu mühendislik çözümü gerektiren projeye, en güvenli ve en hızlı çözüm yine Doka mühendisleri ve sistemleri ile sunuluyor.
Köprünün 2 aksında bulunan 168,5 metrelik pilon için Doka Top 50 geniş yüzeyli kalıp sistemi ve Doka SKE 50 hidrolik kalıp tırmanma sistemi kullanılıyor. Bu kalıp ile, yüksek bina çekirdeği, endüstriyel yapı, köprü ayakları ve pilonların yanı sıra binaların cephelerinin de beton dökümü uygun maliyet ve yüksek verimle gerçekleştirilebilir.
 
ÖNCE GÜVENLİK

Doka Kalıp İskele Genel Müdürü Ender Özatay “Her projede iş güvenliğine maksimum önem veriyoruz. Firmalara sunduğumuz tüm sistemler maksimum iş güvenliği sağlamakta ve böylelikle iş verimliliğini arttırmaktadır. Ürün ve hizmetlerimizle inşaat sektöründe maksimum güvenlikte bir çalışma ortamı yaratmak ana hedeflerimizden biri. İnşaat sektöründe özellikle yüksekte çalışmanın getirdiği tehlikeler, kalitesiz ve herhangi bir kalite normuna uymayan sistemsiz kalıp malzeme tercihleri, mühendislik hizmeti eksik ya da hiç olmayan uygulamalar, istenmeyen iş kazalarına sebep olmaktadır. Bu durum kalıp iskele sektörünün ne kadar önemli olduğunu gözler önüne sermektedir. 

Doka, sadece Türkiye’nin değil, dünyanın da sayılı projelerine sunduğu özel çözümlerle bu ihtiyaçlara yanıt veriyor. Dünya’da Mississipi Nehri köprüsü, Belgrad’da bulunan Sava Nehri Köprüsü, Almanya’da Froschgrundsee Vadi köprüsü gibi projelerin inşasında da yer almıştır.Türkiye de ise Osmangazi Köprüsü, Çanakkale Köprüsü , Kuzey Marmara Otoyolu Ihsaniye ve Çayırköy köprüleri yine Doka kalıp sistemlerini tercih etmişlerdir. 3. Havalimanının bağlantı köprülerinde de yine Doka tercih edilmiştir.
 
BİLGİDEN TECRÜBEYE KÖPRÜ

Özatay, Doka’nın köprüler ile ilgili tecrübeleriyle ilgili olarak “Yeteneklerimiz çok geniş kapsamlıdır. Kalıp mühendisliği ile ilgili zorluklara, henüz tasarım aşamasında doğrudan odaklanıyoruz. Bu erken aşamada dahi, çalışmaların hızlı, verimli ve ekonomik bir şekilde yürütülebilmesi için bilgilerimize katkıda bulunuyoruz” dedi.
 
FARKLI KÖPRÜ YAPIM YÖNTEMLERINDE DOKA FARKI
 PİLONLAR VE KÖPRÜ AYAKLARI

Köprü ayakları, kenar ayakları arasındaki üst yapı destek merkezlerinin mesafesini azaltır ve böylece daha düşük bir toplam köprü kesit yüksekliğine izin verir. Bunlar çoğunlukla tekli veya ikili olarak yerleştirilirler. Kablolu veya asma köprülerde merkezi destek, askıya alınmaları için kullanıldığı köprü yüklerini taşır. Bu bir pilon olarak anılır. Bunlar temel olarak kendinden destekli pilonlar, A veya H  pilonları veya portal  pilonlar şeklindedir. Doka, kapsamlı planlama uzmanlığıyla, yüksek performanslı vinçle tırmanır ve otomatik tırmanır kalıp sistemleri sayesinde, geometri, yükseklik ile boyutlamadan bağımsız olarak köprü ayakları ve pilon kalıp tasarımında çok fazla değişkenliğe yanıt verebilmektedir. 

DESTEK KULELERİ

Beton köprünün üst yapısı zeminden çok yüksekte değilse, modüler iskele kullanarak maliyet etkin ve verimli bir şekilde inşa edilebilir. Modüler iskele, özellikle beton köprü yapımı alanında yapı malzemelerini ve sistemleri  esteklemek için kullanılan yardımcı bir yapıdır. Çok geçişli köprülerde üst yapı, tek bölümlük bir modüler yapı kullanılarak birer bölüm halinde yapılır. Doka, köprü üst yapılarından yüksek yüklerin güvenli ve ekonomik bir şekilde taşınması için, malzemeleri optimize edilmiş destek iskelelerinde uygun maliyetli planlama ve zamanında teslimat yapar.

DENGELİ KONSOL KÖPRÜLER

Köprü bölümleri, bir  köprü ayağından ( başlık kirişi) dışarıya doğru çalışan ve kalıp, inşaat demiri ve taze betonun ağırlığını taşıyan bir çift hareketli köprü konsol kalıbı ile birbiri ardına dökülür. Çoğu zaman bu durum,  köprü ayağının her iki tarafına göre az ya da çok simetrik olarak gerçekleşir. Döküm bölümlerinin uzunluğu genellikle 3 ile 5 m arasındadır. Doka'nın kiralanabilir hepsi bir arada sistemiyle olağanüstü maliyet verimliliği ve hızlı ekipman kullanılabilirliği mümkün olmaktadır. Ayrıca, Doka'dan kapsamlı proje desteği sayesinde planlama ve yürütme konusundaki yüksek kesinlik, ayrıntılı planlamadan üst yapı tasarımcısı ile koordinasyona, Konsol Yapı  Uzmanlık Merkezi tarafından yerinde desteğe kadar her şey bir arada.

KOMPOZİT KÖPRÜLER

Basitleştirilmiş terimlerle, köprünün uzunlamasına çelik kirişleri  'kompozit' yük taşıyıcı etki elde etmek için çaprazlama konektör saplamaları vasıtasıyla  yerinde döküm beton  döşemesine bağlanır. Uzunlamasına köprü kirişlerinin prefabrik yapılması, inşaat süresinin önemli ölçüde azalmasına yol açacaktır. Kompozit tekniği, küçük üst geçitlerden büyük viyadüklere kadar yapı aralıkları için düşük maliyetli, dayanıklı ve bakım gerektirmeyen köprü döşeme çözümleri sunar. 

İLERLEMELİ KİRİŞ EKİPMANI

İlerlemeli kiriş ekipmanı kullanılarak inşa edilen köprü üst yapıları, köprü  ayakları arasında orta aralık desteği olmaksızın köprünün uzunlamasına yönü boyunca yer değiştirebilen servis kirişleri üzerinde genellikle her seferde bir aralık olmak üzere inşa edilir. İlerlemeli kiriş yöntemi, derin vadilerde gereken 7'den fazla aralıklı çok geçişli köprüler için ve doğa rezervleri, göller ve nehirler gibi engellerin zorladığı yerlerde veya mevcut trafiği engellemeden köprü yapmak için en uygun yöntemdir. Doka, projeye özel planlama ve yüksek performanslı kalıp sistemlerinin ön montajı ve uzman kiriş ekipmanı tedarikçileri ile uzun süredir devam eden işbirliği sayesinde geliştirilmiş, düzgün, verimli inşaat ilerlemesini sağlar.

İTME SÜRME

Kesintisiz üst yapı, "döküm sahası" olarak adlandırılan yerinde imalat alanında bir dayanağın arkasında bir seferde bir bölüm halinde dökülür. Burada dökülen her bölüm (yani her "döngü"), bir sonraki dökülecek bölüme yer açmak için önceden dökülen bölümlerle birlikte  köprü ayakları üzerinde "kaydırılır". Bu yöntem çoğunlukla düz veya bombeli zemin planı olan ve ön kesitinde tekdüze tepe noktaları veya düşük büküm yarıçapları bulunan daha uzun köprüler üzerinde kullanılır. Doka ile zaman ve maliyet açısından optimize edilmiş iş akışları için pratik kalıp kapatma/açma mantığı ile döküm sahalı inşaat için ayarlanabilir kalıp sistemlerinin projeye özel planlanması ve ön montajı mümkün.

KEMERLİ KÖPRÜLER

Kemerli köprü kuşkusuz, görsel açıdan en  etkileyici köprü tasarımıdır. Özellikle derin vadileri geçerken, kemerli köprüler tercih edilen tasarımdır. En yaygın inşaat yöntemleri, konsollu ve konvansiyonel  iskeledir. Doka, kapsamlı planlama hizmetleri ve her bir üst yapının statiklerine özel olarak uyarlanabilen, optimize edilmiş yük transferlerini ve projenin planlamaya göre devam etmesini sağlayan kiralanabilir kalıp çözümleri sunar.