Projenin adı: Kuzey Marmara Otoyolu Kurtköy-Akyazı Kesimi (İzmit Kavşağı-Akyazı K06 Anayol Köprüsü Kesim 6)
Yatırımcı : T.C. Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı, KGM
Ana Yüklenici: Kalyon - Kolin - Cengiz - Limak - RSY - Pak Yatırım
Alt Yüklenici: Kurular Nakliyat Taş. ve İnş. Ltd. Şti.
Yer: Sakarya
Köprünün Tamamlanması: 30 Mayıs 2020
Otoyol İnşaat Faaliyetleri: Aralık 2020

Kuzey Marmara Otoyolu projesi, ülkemizin en büyük sanayi bölgelerini barındıran Marmara Bölgesi’nin ulaşımını rahatlatacak olmasının yanı sıra dört şeritli tünelleri ile dünyanın en geniş tünelleri olma özelliğini taşımaktadır.

Asya ve Avrupa kıtasını birbirine bağlamakta olan Kuzey Marmara Otoyolu’nun, Türkiye’nin en büyük sanayi bölgelerini barındıran Marmara Bölgesi’nin ulaşımını rahatlatacak yüksek standartlı, güvenli, kaliteli ve kesintisiz bir ulaşım yatırımıdır. Kuzey Marmara Otoyolu'nun dört şeritli tünelleri ise dünyanın en geniş tünelleri olma özelliğini taşımaktadır. Tamamlandığında bağlantı yolları dahil toplam 400 kilometrelik yoldan oluşacak olan Kuzey Marmara Otoyolu’nun ana mühendislik yapıları, viyadük, tünel, üst geçitler, alt geçitler ve menfezlerdir. Buna göre; projenin Avrupa kesimlerinde toplamda 14 viyadük, 37 köprü, 3 tünel, 19 üst geçit, 43 alt geçit ve 118 adet menfez; Asya kesimlerinde ise toplam 16 viyadük, 106 köprü, 5 tünel, 54 üst geçit, 53 alt geçit ve 481 adet menfez yapılmaktadır.  Projenin tamamlanması ile; Kuzey Marmara Bölgesinde Doğu - Batı istikametindeki ana ulaşım arterleri civarında gelişerek büyüyen, kentleşme ve sanayileşmenin oluşturduğu bölgesel trafik ile bölgeden geçen şehirler arası ve uluslararası trafik birbirinden ayrıştırılarak ulaşımdaki hizmet kalitesinin ve güvenliğinin artırılması hedeflenmektedir.

Kuzey Marmara Otoyolu’nun tüm kısımlarının tamamlandığında Edirne-Kınalı-İstanbul-Ankara Otoyolu, İstanbul-İzmir Otoyolu ile birleşerek Marmara Bölgesini, Ege ve İç Anadolu Bölgesi'ne otoyol ağıyla bağlayacak; bu sayede İstanbul'dan Bursa'ya ulaşımın 1,5 saate, İstanbul'dan Eskişehir'e ulaşımın 2,5 saate, İstanbul’dan İzmir ve Ankara’ya ulaşımın 3,5 saate inmesi planlanmaktadır. 

Tekirdağ ve Sakarya arasındaki, Yavuz Sultan Selim Köprüsü ve İstanbul Havalimanı bağlantısı yolları ile birleşen otoyol güzergahımız, mevcut ulaşım ağları ve özellikle İstanbul Boğazı geçişlerinde kapasitenin üzerinde olan trafik yükünü önemli ölçüde azaltacaktır. Artan yakıt tüketimi, araç bakımı ve onarım giderleri gibi ekonomik kayıplar, trafik yoğunluğunun neden olduğu gürültü, çevre kirliliği ve emisyon salınımı en aza inecektir.

Kuzey Marmara Otoyolunun birçok kesiminde olduğu gibi K06 Anayol Köprüsünde de İntek Kalıp ve İskele sistemleri tercih edilmiştir.

Projede Kullanılmakta olan İntek Kalıp ve İskele’nin Sistemleri ve Miktarları şu şekildedir:

5 açıklıklı, toplam uzunluğu 285,42 metre olan K06 anayol köprüsü ard germeli yerinde dökme beton sistemi ile tasarlanmıştır. Kutu kesite sahip olan köprü döşemesinin betonu üç aşamada dökülmüştür. Birinci aşamada kutu kesitin alt tabliyesinin kalıbı ve iskelesi kurulmuş ve alt tabliyenin betonu dökülmüştür. Alt tabliye döküldükten bir gün sonra, priz almaya başlayan tabliyenin üzerinde çalışmaya başlanmış ve kutu kesitin kiriş yan kalıpları kurularak betonu dökülmüştür. İkinci beton döküm aşaması olarak adlandırılan bu kısımdan sonra üçüncü aşamada, alt tabliyenin üzerine kalıp ve iskeleler kurulmuş ve üst tabliyenin betonu dökülmüştür. 

Alt tabliye ve üst tabliye için tek seferde kurulan kalıp ve iskele miktarı, 2 açıklık ve ¼ açıklık olmak üzere toplam 142 metredir. Düşey kalıp olarak sınıflandırılan kiriş yan kalıplarının çevrim hızı, yatay kalıp olarak sınıflandırılan döşeme kalıplarına göre çok daha yüksektir. Düşey kalıplar, beton döküldükten sonra bir ya da iki gün içinde sökülebilirler. Yatay kalıplarda ise söküm süreleri çok daha uzundur. Bu nedenle 142 metrelik bölümde, en kesitten baktığımızda görmüş olduğumuz beş adet kiriş için sadece 1 takım kiriş yan kalıbı yapılmış ve kutu kesitin kirişleri beş aşamada dökülmüştür. Bu durum, düşey kalıplarda “yüksek çevrim hızları nedeni ile miktar açısından tasarruf sağlanması” ilkesine çok tipik bir örnektir.

Alt tabliye ve üst tabliyede HD 150 kalıp iskele sistemi, kutu kesitin kiriş yan kalıplarında ise İNTEVA ahşap kirişli perde kalıbı sistemi tercih edilmiştir.

Kurular İnşaat’ın bünyesindeki kalıp ve iskele stokları, işin süresi dikkate alınarak, bir takım çalışması ile en verimli şekilde bu projeye adapte edilmiştir, ilave ihtiyaçlar en aza indirilerek ciddi anlamda bir ekonomi sağlanmıştır. Ayrıca, gerek iş programında ara terminleri yakalayabilmek amacı ile gerekse ana ve alt yüklenicilerin tercihleri doğrultusunda ortaya çıkan kısa dönemli kalıp ihtiyaçları “kiralama” yöntemi ile karşılanmıştır.