Bu yıl Deparko Sanayi Sitesine taşınarak satış kapasitesini arttıran Baba Yapı, kaliteli ürün ve hizmet anlayışı ile müşterilerine fayda sağlamaya devam ediyor. İnşaat kalıplarından mobilya sektörüne kadar geniş bir sektöre hizmet veren markanın çalışmalarını, Baba Yapı Genel Müdürü Murat Mehmet Ekşi ile konuştuk. 

Baba Yapı, hangi sektörlere hangi ürünleriyle hizmet veriyor? 

Yaklaşık 10 yıldır inşaat sektöründe faaliyet göstermemin ardından kuzenlerimle birlikte plywood sektörüne girdim. Ardından Kontra Yapı’yı hayata geçirdik ve değerli arkadaşım Elçin Kılıç ile birlikte Baba Yapı’yı kurduk. Uzun yıllara dayanan tecrübemiz ile sektörde kısa zamanda önemli bir yere geldik. Baba Yapı olarak sektörde kaliteli ürünleri ile tanınan bir markayız. Çünkü firma olarak önceliğimiz standartları yüksek, sürdürülebilir ormanlarda yetişen ağaçlardan elde edilen kontrplak ve malzemeleri satmak. Dolayısıyla hem kaliteli ürün hem de müşteri memnuniyetine verdiğimiz önemle öne çıkıyoruz. Baba Yapı olarak bu ürünlerimizle birçok sektöre hizmet veriyoruz. Transport sektöründe tır dorselerinde ve hafif ticari araçlarda piyasada “tır tabanı” olarak isimlendirilen kısımda kullanılmak üzere plywood ürünlerimizle hizmet veriyoruz. İnşaat kalıpları en önemli kalemimizi oluşturuyor. Nitekim geçen yıl tüm ithalatımızın yüzde 50’sini inşaat kalıpları kapsadı. Bu sektörde kaliteli kontrplak ürünlerimizle yer alıyoruz. Ayrıca matbaa bıçaklarının dizildiği lazer kesimlerinin yer aldığı bölümler, parke, mobilya, iç dekorasyon, reklam panosu gibi farklı sektörde de ürünlerimiz kullanılıyor. Samsun, İzmir, Mersin, İstanbul limanları sayesinde tüm Türkiye’ye hizmet veriyoruz.

Hangi markalarla çalışıyorsunuz?

Türkiye’de yetişmeyen ağaçlardan üretilen kontrplakların ithalatını gerçekleştiriyoruz.  Sektöründe dünyanın en büyük üretim kapasitesine sahip olan Sveza ile Riga Latvijas Fınıeris markasının distribütörüyüz. Geçtiğimiz aylarda vergi prosedüründeki değişiklikler nedeniyle çalıştığımız bazı markalarla yollarımızı ayırmak zorunda kaldık. 

Aynı zamanda Kontra isimli kendi markanız bulunuyor. Bu markanız hakkında bilgi verir misiniz?

2018 yılı başı itibari ile yerli üreticiye de destek vermek istedik. Bu kapsamda hem kendi markamızı yaratmak hem de yurt dışından aldığımız ürünlerde kendi markamızı kullanmak amacıyla farklı sektörlere yönelik yeni markalarımızı belirledik. İnşaat kalıbında Kontraform, mobilya sektöründe Kontraplay, tır tabanlarında ise üzeri tırtıklı olması sebebiyle kaymaz özelliğine sahip olan Kontrotex markamızla pazarda yer alıyoruz. Yurt içinde ya da yurt dışındaki farklı fabrikalarda kendi markamız adında üretim gerçekleştiriyoruz. 

Baba Yapı yakın zamanda yeni depo alanına taşındı. Bu yeni yatırımınız hakkında bilgi verir misiniz?

Evet, bu yıl içerisinde İstanbul’da Deparko Sanayi Sitesine taşındık. Bu yatırımızla depo kapasitemiz yaklaşık 6 kat daha büyüdü. Yakında bulunan Keresteciler Sitesindeki müşterilerimizin talep ettikleri malzemeyi anında teslim edebiliyoruz. Aynı zamanda diğer firmalarımızda bu yeni binamızda yer alıyor, böylelikle tüm yönetim bir arada bulunuyor.

Mobilya sektörü için filmsiz kontrplakın önemi nedir?

İnsanlar artık yaşam alanlarında doğal malzeme kullanmak istiyor. Ağacın sıcaklığını hissetmek istiyor. Ayrıca kullanılan tutkalların insan ve çevre sağlığına zarar vermemesi gerekir.  Sağlığa bir zararı olmaması, daha doğal olması nedeniyle kontrplak kullanımı mobilya sektöründe her geçen gün artıyor. Baba Yapı olarak mobilya sektöründe kullanılmak üzere farklı kontrplak ihtiyaçlarını karşılayabiliyoruz. Örneğin farklı ölçülerde çözüm sunabiliyoruz. Çok özel projelerde kesintisiz 4 metrelik ürünler kullanılması gerekebiliyor.  Bu gibi özel ihtiyaçlara çözüm sunabiliyoruz.

İskele kalıp sektörüne nasıl bir fayda sağlıyorsunuz? 

İskele kalıp sektöründe iki önemli materyal var; demir ve plywood. Bu sektöre Sveza ile Riga Latvijas Fınıeris markalarımızın kontrplakları ile hizmet veriyoruz. Müşterilerimiz talep ederlerse kendi renk ve logoları ile plywood üretebiliyoruz. Ayrıca istedikleri ölçüde plywoodları kesebiliyoruz. Ürünlerimiz standartlara uygun olması, Avrupa’da test edilip onaylanmış ve belgelere sahip olması nedeniyle de müşterilerimize ihracat yapabilmeleri konusunda da avantaj sunuyor. 

Çatı ve cephe sektörüne hangi markanızla hizmet veriyorsunuz?

 Kontraroof markamızla bu sektörde faaliyet gösteriyoruz. Maliyetlerinin daha düşük olması nedeniyle bu kontrplaklar Kavak ağacından yapılıyor. OSB muadili bir ürün olan Kontraroof ile ağırlıkla 9 milimetre 122x244 OSB ölçülerinde çatıda kontrplağı sağlıyoruz. Ağırlıkla 9 milimetre olmak üzere talebe göre diğer ağırlıklardaki ölçülerde de kontrplak sunabiliyoruz. Cephede ise ağırlıklı olarak huş kontrplağı kullanıyoruz. 

Sosyal projeleriniz hakkında bilgi verir misiniz?

Baba Yapı olarak bazı sosyal sorumluluk projeleri içerisinde yer alıyoruz. Örneğin Boğaziçi Üniversitesi Yapı bölümünde bu yıl birtakım çalışmalarımız oldu. Üniversitenin yelken bölümünde kullanılan kanoların ve barınağının ihtiyaçlarına yönelik çözüm sunduk. Ayrıca üyesi olduğumuz Türkiye Orman Ürünleri Sanayicileri ve İş Adamları Derneği ile birtakım sosyal çalışmalar yapıyoruz. Ağacın yapılarda daha çok kullanılması, ağacın korunması, yetişmesi ve gerektiğinde ekonomiye kazandırılması konusunda çalışmalarımız oluyor. Ayrıca Elazığ’da bir ilk okulun tamamen ahşaptan yapılmasına yönelik bir çalışmamız var. İnşaatı hızla ilerleyen proje tamamlandığında ahşabın hem teknik hem de tasarım avantajını örnekleyen güzel bir eğitim yapısı olacak. Amacımız ahşabı sevdirmek ve kullanımını arttırmak. Günümüzde daha çok betonarme yapılar inşa ediliyor. Halbuki ahşap çok daha sağlıklı… Son olarak Tarid ormanına 500 fidan ile katıldık.

Bir diğer hizmet verdiğiniz alan depolama. Bu sektöre yönelik çalışmalarınız neler? 

Depolama ve lojistik sektöründe raflarda plywood kullanılıyor. Ayrıca soğuk oda depolarının zeminlerinde plywood kullanılıyor. Burada kullanılan malzemelerin insan sağlığına zararlı olmaması gerekiyor. Baba Yapı olarak müşterilerimize sunduğumuz ürünler E1 standardında. Formaldehit emisyonu daha düşük olan kontrplaklar Türkiye’ye gelmeye başlayacak.  Bunlardan bahsetmemizin nedeni farkındalığı arttırmak. İnsanlar satın alacakları ürünün fiyatından daha çok kalitesini, sağlığa olan etkisini göz önünde bulundurmalı.