Özyurtlar Holding’in gündeminde hangi çalışmalar var? 

Bugüne kadar 32 proje ve toplamda 65 bin kişiyi konut ve iş yeri sahibi yaptık. İmzamızı taşıyan projelerin inşaat süreci hızla ilerlerken, tamamlanan projelerimizin de satışları aynı hızla ilerliyor. İnşaatı ve satışı süren beş projemiz bulunuyor. Tüm projelerimizin birbirinden bağımsız, kendine özel hikâyesi var. Kısaca bahsetmek gerekirse; Bahaş Holding ortaklığıyla yürüttüğümüz Meydan Ardıçlı projemiz, bin 681 konut ve 125 ticari ünite ile alışveriş ve eğlence imkânı sunan sokak ve caddelerden oluşuyor. Kısa katlı yatay mimarisi, Bahçeşehir’in yanı başındaki konumuyla da yabancı yatırımcıların yanı sıra yerli yatırımcılardan da ciddi talep görüyor. Projemizde ilk etabın teslimlerini tamamlayarak 2’nci etap teslimlerine kısa süre sonra başlayacağız. Çalışmalarımızın devam ettiği diğer projelerimiz üzerinden gitmek gerekirse;

Ncadde Hayat projemiz, 208 konuttan oluşan butik ve donanımlı bir proje. Teslimatına başladık ve banka kredisine uygun durumda. Nlogo İstanbul projemiz 2850 konut 173 ticari üniteden oluşan ve Bahçeşehir-Tem otoyolunun yanı başında konumlanıyor. 1.etapının teslimatını tamamladığımız projemizin 2.etap teslimlerine başlamış bulunmaktayız. Ayrıca projemizin altında bulunan oldukça büyük çarşı AVM bölümümüz tamamıyla dolmak üzere.
Ncadde Ottoman projemiz, ticari tapulu ofis ve otel bloğundan oluşan bir proje. Tam anlamıyla Osmanlı mimarisiyle tasarlanan projemizde toplam 1000 bağımsız bölüm mevcut. Projemizi yılsonu teslim etmeyi planlıyoruz. Ncadde Ateş Corner projemiz, Esenyurt Üniversitesi’nin yanı başında konumlanıyor. Öğrenci evi konseptiyle geliştirdiğimiz projede tüm dairelerimizin satışını tamamladık. Projemizi yılsonu teslim etmeyi planlıyoruz. Ödül İstanbul projemiz, Beylikdüzü’nde, 2800 adet konut ve iş yerinden oluşuyor. Kaba inşaatını yüzde 90 seviyelerine ulaştığımız projemizi, 15 ay sonra teslim etmeyi planlıyoruz.  

Corona virisü ile dijitalleşmenin önemi arttı. Bu süreçte satışlarınızı nasıl yönettiniz?

Tüm dünyayı etkisi altına alan coronavirüse karşı hızla hareket ederek, sektörümüzde “online satış dönemi” başlattık. Yerli yatırımcılarımız, salgın nedeniyle evde kalmak zorunda oldukları, yabancı yatırımcılarımız da ülkelerini terk edemedikleri için talebi satışa dönüştüremiyorduk. Teknolojideki gelişim sayesinde sınırların ortadan kalktığından yola çıkarak, satışlarımızı sınır tanımayan bir ortam olan dijitale taşıdık. Yatırımcılarımız satış ofisinde görevli arkadaşlarımızla görüntülü toplantı yaparak projelerimiz hakkında detaylı bilgi edinebiliyorlar. Mobese kameraları ile istedikleri projemizi online olarak gezebiliyorlar. Öte yandan, virüs nedeniyle yürürlüğe konulan “İstikrar Kalkanı Paketi”, konut alımlarında kredi kullanım oranını yükselterek yatırımcılar için bir fırsat yarattı. Biz de Özyurtlar Holding olarak bu fırsatı hazırladığımız ödeme seçenekleriyle daha da avantajlı hale getirdik. Yatırımcılarımıza, tüm projelerimiz için yüzde 35 peşinat, 36 aya varan vadelendirme seçeneği sunarak, banka kredisine gerek kalmadan onları ev sahibi yapıyoruz. Şirketimizin hemen hemen tüm projelerinde ve Bahaş Holding ortaklığıyla hayata geçirdiğimiz, hemen teslim avantajı sunduğumuz Meydan Ardıçlı projemizde ise yüzde 0.79 faiz oranı uyguluyoruz. Genel olarak baktığımızda iç piyasadaki satışlarda bir miktar yavaşlama hissedilse de özellikle yabancı yatırımcı satışlarında talepte bir yavaşlama olmadı. Tapu işlemlerinin de online olarak yapılabilmesi ciddi bir avantaj kazandırdı. Önümüzdeki dönemde toplumsal yaşamın normal hale dönmesiyle birlikte yerli yatırımcı taleplerinde bir patlama yaşanabilir.

Özellikle belirtmek isteriz ki, gayrimenkul ve inşaat sektörünün her açıdan gelişimine yön veren bir holding olarak, içerisinde bulunduğumuz bu zor dönemde birinci önceliğimiz çalışanlarımızın ve yatırımcılarımızın sağlığı oldu. Bu kapsamda tüm tedbirleri almış bulunuyoruz. Satış ofislerimizde hem personellerimize hem de misafirlerimize yetecek kadar maske eldiven ve dezenfekte materyallerimiz mevcut durumda. Tüm dünyayı etkisi altına alan virüs karşısında, sahip olduğumuz ileri teknolojiler, bizi bir adım öne çıkardı. Virüs nedeniyle yaşamın tüm alanlarının eve taşınması alışverişle birlikte yatırımları da evlere taşıdı. Sosyal mesafe kuralına riayet etmek zorunda olduğumuz için bu konuya hassasiyetle yaklaşarak fiziksel teması ortadan kaldırdık. Bunu yaparken de satış ofislerimizde hizmet veren çalışanlarımızın moderatörlüğünde, yatırımcılarımızı internet üzerinden proje turlarına çıkarıyoruz. Web sitelerimizde sunduğumuz görüntülü görüşme desteği ve online rezervasyon sistemi, sahip olduğumuz güçlü teknolojik altyapımız sayesinde kesintisiz bir şekilde yürütülüyor. Özyurtlar Holding olarak koronavirüse karşı hızlı hareket ederek sektörümüzde on line satış dönemi başlatan ilk şirketlerden biri olduk. 
Bu dönemde yatırımcılarımızla online kanallarımız üzerinden buluşarak konut ve ticari birimlerde 35 milyon TL’lik satış rakamını yakaladık. Öte yandan holdingimizin ilk şirketlerinden biri olan yapı market zincirimiz Neyzen’in online satış birimi olan nalburdayım.com uygulamasını bu süreçte genişlettik. Uygulamamız üzerinden sadece nalburiye ürünlerini değil, bu dönemde en çok ihtiyaç duyulan gıda dışındaki ürünleri de tüketicilerle buluşturuyoruz. 

Herkesin evlere kapandığı şu süreçlerde ev, ofis gibi kapalı alanların işlevi daha da önemli hale geldi. Sizce corona virüsü ile konut, ofislerde tasarım, peyzaj gibi birtakım alışkanlıklarda hangi değişimler yaşanacak sizce? Bu süreç sektörü nasıl etkileyecek?

Öncelikle şunu belirtmek isterim ki, koronavirüs yaşamımızı tepeden tırnağa değiştirdi. Bu değişimden en büyük payı ev ve ofis hayatı aldı. Evlerde geçirilen zamanın artması, ofislerin evlere taşınması bir konuttan beklenen unsurları da değiştirdi. Bu dönemde talep, sosyal teması en aza indirgeyen mimari özelliklere sahip, peyzaj ve yürüyüş alanları oldukça geniş olan, geniş bahçe ve balkona sahip konutlarda ağırlık kazanıyor. Toplumsal yaşamda kadının da çalışma hayatına kazandırılmasıyla ev, yaşamın aktığı değil, yaşamdan en az payı alan bir unsurdu. Oysa şimdi virüs gerçeği, sosyal temasın giderek yok olması ve yakın vadede eski hayatımıza dönemeyecek olmamız gibi nedenlerle yaşamımızı yeniden tanımlıyoruz. Önümüzdeki dönemde belki yaşamımızın her anı olmasa da büyük bir kısmını evlerde geçireceğiz. Bu da evlerin mimari özelliklerinde değişimi kaçınılmaz kılacak. Yeni yapılacak projelerde; açık alanı geniş olan, daha geniş metrekarelere sahip konutlar başrol oynayacak. 
Öte yandan virüs nedeniyle içerisinde bulunduğumuz aylarda olması gereken kampanya dönemi, haziran ayına kayacak. Bu dönem, sektörümüz açısından lansmanlar ve kampanyalarla geçecek bir dönem olacak. Yapılacak kampanyalar ve sunulacak cazip ödeme seçenekleri iç piyasada beklediğimiz canlılığı yaratabileceğimize inanıyorum. Devlet yönetimimizin sergilediği başarılı kriz yönetimi ile Türkiye uluslararası piyasalarda güven tazeliyor. Bunun yansımalarını haziran ayı ile birlikte hep birlikte göreceğiz.