banner1339
x

Doğu Afrika'yı Hint Okyanusu'na açacak demiryolu projesinde

İntek Kalıp ve İskele, Doğu Afrika’nın ilk hızlı tren hattı olan Tanzanya'daki Darüsselam - Morogoro ve Morogoro - Dodoma - Makutupora Demiryolu projesinin çözüm ortağı oldu.

Doğu Afrika'yı Hint Okyanusu'na açacak demiryolu projesinde
Endüstri 40 Zirvesi

Darüsselam’ın liman kenti olması açısından büyük önem arz eden Darüsselam - Morogoro ve Morogoro - Dodoma - Makutupora Demiryolu projesinin, Tanzanya’nın ticaretine ve turizmine çok büyük katkıda bulunacak olmasının yanı sıra Uganda, Ruanda, Demokratik Kongo Cumhuriyeti ve Tanzanya’yı kendi içlerinde birbirine bağlarken Doğu Afrika’yı da Hint Okyanusu’na açacak. Bu sayede denize kıyısı olmayan Afrika ülkelerinin de zengin yeraltı kaynaklarını kıta dışarısına ihraç etmesine olanak sağlayacaktır.

Projenin amacı, Darüsselam - Mwanza şehirlerini birbirlerine dünya standartlarının kabul ettiği iki ray arası mesafenin 1435 mm olduğu SGR (Standart Gauge Railway) standardındaki bir demiryolu ile bağlamaktır. Bu hattın uzunluğu tamamlandığı zaman 1219 km olacaktır. Halihazırda eski MGR standardında ve ray açıklığı 1000 mm olan mevcut bir hat kullanılmakta ve yeni hat eski mevcut hata paralel olarak inşa edilmektedir. Hatların kesişim noktalarında, yeni hattın yapımı sırasında eski hattaki tren trafiğinin aksamaması için gerek hat deplaseleri gerekse kalıp proje çalışmalarında özel dizaynlar yapılmaktadır.
Tanzanya hükümeti ilk aşamada Darüsselam - Makutupora arasına yatırım yapacak, Makutupora - Mwanza arası sonradan ihaleye açılacaktır.
Toplam uzunluğu 541 km olan Darüsselam - Makutupora hattının tüm tasarım işleri, elektrifikasyon ve sinyalizasyon da dahil olmak üzere demiryolunun bütün alt yapısı Yapı Merkezi'nin uhdesi altındadır. Yapı Merkezi projenin tüm kalıp ve iskele ihtiyacını İntek Kalıp ve İskele'den temin etmiştir.
Hattın Darüsselam - Morogoro kısmı Lot 1 olarak, Morogoro - Dodoma - Makutupora kısmı ise Lot 2 olarak isimlendirilmektedir. Lot 1 kısmının uzunluğu 205 km, Lot 2 kısmının uzunluğu ise 336 km'dir. Tasarım hızı 160 km/s olan demiryolu projesi kapsamında 154 adet 4.651 m uzunluğunda köprü, 4 adet 2.622 m uzunluğunda tünel, 42 adet 591 m uzunluğunda hayvan geçişi, 68 adet 1.701 m uzunluğunda alt ve üst geçitler, 1100 adet 31.800 m uzunluğunda menfez, 14 adet istasyon ve 2 bakım atölyesi imalatı bulunmaktadır.
Hat yeni başkent Dodoma’dan da geçerek Darüsselam ve Makutupora şehirlerini birbirine bağlayacak. Dodoma ile Darüsselam arasında emniyetli ve güvenilir bir ulaşım kurulmasını sağlayacak olan bu kısım aynı zamanda Dodoma'yı modern bir başkente dönüştürme vizyonunu da güçlendirecek.

PROJEDE KULLANILAN İNTEK KALIP VE İSKELE SİSTEMLERİ

Projedeki sanat yapıları çok geniş bir alana yayılmaktadır ve coğrafyanın getirdiği yapısal farklılıklara sahiptirler. Bu nedenle verilecek kalıp stoğu belirlenirken, kullanım yerine göre maksimum fayda sağlayacak farklı kalıp sistemleri seçilmiş ve saha uygulamaları başarıyla devam etmektedir. Temel kalıpları ve ağırlıklı olarak perde kalıpları için İNTEVA ahşap kirişli perde-kolon kalıp sistemi kullanılmış, yapıların geometrisinin değiştiği ve yükseklik ayarlarının hızlı yapılması gereken bölgelerde ise PANEMAX çelik çerçeveli geniş yüzeyli panel kalıp sistemi kullanılmıştır. Başlık kirişleri ve viyadük kalıplarında döşeme kalıbı olarak HD 150 yük taşıyıcı iskele sistemi kullanılmıştır. Şehrin merkezinden geçen viyadükte, belirlenen bölgede trafik geçişi durdurulmamış, bunu sağlamak için gerekli olan büyük açıklık MULTİTEK sistemi kullanılarak elde edilmiştir.
Projenin geneli için standart sistemlerin dışında, özel kalıp sistemleri de çalışılmıştır. Bunlardan en önemlisi, Yapı Merkezi tarafından dizaynı yapılan çelik köprü üzerindeki betonarme döşemeyi dökmek için yapılan asma iskeledir. Çelik köprünün üzerine NPU 200 profil sabitlenmiş ve köprünün çelik makas aralıkları gözetilerek, döşeme kalıp dizaynı yapılmıştır. Başlık kiriş kalıplarında, yerden kurulan iskelenin çelik mahyası ile, başlık kirişinin her iki yanındaki açılı kısım arasında kalan kısımlar için özel çelik konstrüksiyon sehpalar İNTEK tarafından dizayn edilmiştir. Standart uygulamalarda, sahada ahşap dolgu olarak yapılması tavsiye edilen bu bölgeler için, Tanzanya’da malzeme tedarikinin zor olmasından dolayı özel dizayn yapılmış ve sahada başarı ile uygulanmıştır. 

Projede Kullanılan İntek Kalıp ve İskele Miktarları: 

Menfez ve Hayvan Geçişleri Döşeme Kalıbı: HD 150: A= 3240 m2 - H= 360 - 890 cm - t= 65 - 125 cm
Başlık Kirişi Döşeme Kalıbı: HD 150: A= 255 m2 - H= 450 - 620 cm) 12 takım
Msimbazi Viyadüğü Döşeme Kalıbı: HD 150 - MULTİTEK: A= 1460 m2 - H= 722 - 888 cm - t= 30-180-210-360 
Çelik Köprü Asma Döşeme Kalıbı: A= 1078 m2 - t= 20-38,3 cm  
Menfez ve Hayvan Geçişleri Perde Kalıbı PANEMAX: 1120 m2 - H= 360 - 690 cm 
Menfez Perde kalıbı İNTEVA: A= 753 m2 - H= 300 cm 
Kenar Ayak Perde Kalıbı İNTEVA: A= 950 m2 - H= 400 - 510 - 658 - 858 cm 
Kenar Ayak Temel Kalıbı İNTEVA: A= 287.5 m2  - H= 190 - 250 cm 
Orta Ayak Kolon Kalıbı SCS: 8 takım 
Msimbazi Viyadüğü Perde Kalıbı İNTEVA: A= 266 m2 - H= 132 cm 
Cephe iskelesi İNTESAFE: A= 5300 m2 -  H= 1400 cm
Merdiven Kulesi HD 150: 5 takım H= 750 - 2000 cm

Projenin Adı     : Darüsselam - Morogoro - Dodoma - Makutupora Demiryolu
Yatırımcı            : Tanzania Railways Corporation
Ana Yüklenici   : Yapı Merkezi
Yer                     : Tanzanya
Kullanılan Sistemler: HD 150 - MULTİTEK - İNTEVA - PANEMAX - İNTESAFE

Güncelleme Tarihi: 18 Şubat 2020, 17:15
YORUM EKLE

Aldağ

TK Elevator

Dergiler

ST Endüstri Radyo Canlı Yayını