Öncelikle firmanızı biraz daha yakından tanıyabilir miyiz?

İKLİMLENDİRME SEKTÖRÜNÜN İHRACAT LİDERLERİ ÖDÜLLENDİRİLDİ İKLİMLENDİRME SEKTÖRÜNÜN İHRACAT LİDERLERİ ÖDÜLLENDİRİLDİ

Siz bu işe girmeye ne zaman ve nasıl karar verdiniz?


Pandemi dönemi sizin için nasıl geçti?

İnsanlar salgın nedeniyle evde daha çok vakit geçirdikleri bu dönemde yeşile biraz daha yakın olmak istedi. Tabii bu, İstanbul gibi bir yerde geniş bahçeleri olan kişiler için geçerli. Geniş bahçeleri olmayan kişiler de balkonlara ve iç mekâna ağırlık verdiler. Bu anlamda her ne kadar pandemi işlerimizi olumsuz etkilese de çarkımız durmadı. Ayrıca pandemi nedeniyle müstakil evlere yönelen insanlar betonarme yapıdan arınıp yeşile yöneldi. Bu durum tabii bizi olumlu etkiledi. 

Bahçesinin peyzaj işlerini yaptırmak isteyenlere ne tür çözümler sunuyorsunuz?

Firma bünyemizde çalıştığımız peyzaj mimarlarımız var. Bizim özel olarak seçtiğimiz uygulamacı personellerimizin bilgisi ise peyzaj mimarlarından daha farklıdır. Müşterilerimize proje sunarken ayrı, uygulama noktasında ise çok ayrı bilgiler veriyoruz. Uygulamacılarımız sadece gidip söylenilen işi yapan değil, aynı zamanda göz zevki ve tasarımı iyi olan, bitkiyi tanıyıp her şeyi ile bilen arkadaşlardır. Müşteri memnuniyeti anlamında bizi diğerlerinden ayıran en önemli nokta budur. Uygulama yapacağımız yerin bulunduğu bölge, iklim koşulları, cephesi, rüzgâr alışı dikeceğimiz bitkileri değiştiren faktörlerdir. Bu kriterlere göre bölgeyi inceleyip müşterilerimize tavsiyelerde bulunuyoruz. İnsanlar bu anlamda bitkilerin iç dünyasını yeni yeni öğreniyor aslında. Müşterilerimiz bize "Şu bitkiyi istiyorum" diye değil de daha çok "Benim böyle böyle bir bahçem var, ben orada böyle bir görüntü almak istiyorum. İklim koşullarına göre bu bahçeye ne yapabiliriz" diye geliyor. Biz ilk önce bu işe keşifle başlıyoruz ki burada en önemli faktör de budur. İyi keşfederseniz doğru bitkiyi dikersiniz, uzun ömürlü olur. 

Müşeteriniz ugun ya da uzun ömürlü olmayacak bir bitkiyi istediğinde tavrınız ne oluyor?

Bizim gidip gördüğümüz ve yapmaya başladığımız her bahçe kendi bahçemiz gibidir. Bazen insanlar olmayacak bir bitkiyi isteyebilir. Bizim amacımız satmak değil, betonarme yapıyı yeşile çevirip çevreyi güzelleştirmektir. Dolayısıyla olmayacak bir bitkiyi dikmemiz istendiğinde biz o bitkiyi dikmiyoruz. İşi aldıktan sonra artık bizim olan o bahçeyi sadece yapmakla da bırakmıyor, aylık belli periyotlarda bakımını da yapıyoruz. Biz satmak için bitki satmıyor, olmayacak bir şeyi de yapmıyoruz. Bizim içimize sinmeyen hiçbir bahçeyi de teslim etmiyoruz. İlk önce bizim içimize sinecek ki müştermizin de içine sinsin.

AVM ve iş merkezlerinde daha çok ne tür bitkiler tercih ediliyor?

Önceden AVM ve iş merkezlerinde yapay çiçek kullanılırdı. İnsanlarda sadece bir görüntü algısı vardı. Ancak son dönemde o yapayların yerini canlı çiçekler ve topraklı bitkiler almaya başladı. Bunun nedeni de insanımızın bitkiye duyduğu ilgi ve AVM'ler gibi ticari binaların da insanların bu ilgisini çekme isteği.

İthal ve yerli bitkilerin ürün portföyünüzdeki dağılım profili hakkında bilgi verir misiniz?

İç mekânda çoğunlukla ithal, dış mekânda ise yerli bitkileri tercih ediyoruz. Çünkü ülkemiz özellikle dış mekân bitkileri konusunda bayağı gelişti. İç mekânda ise ithalat daha fazla.

Piyasada bu işi yapan firmaların yeterlilikleri konusundaki gözlemleriniz nelerdir?

Peyzaj uygulamalarında ve projelerinde başarıyı etkileyen faktörler nelerdir?

Planlama çok önemli. Biz sadece bireysel olarak çalışmıyoruz. Bünyemizde olmayıp iş almış mimarlarla da çalışıyoruz. Geçenlerde Üsküdar'da bir köşk bahçesinin peyzaj uygulamasını yaptık... Bir hafta içinde işi bitirmemiz gerekiyordu... Ortalama personel sayısıyla bu işi ancak 10 günde bitirebilirdik. Personel kadromuzu arttırarak 7 günük işi biz 3-4 günde bitirdik. Bu anlamda planlama ve müşteri memnuniyeti çok önemli. Ekibinizin çalışma şevki çok önemli. Bizim çalıştıkça çalışası gelen mükemmel bir kemik kadromuz var. Peyzaj ustalarımız hakikaten işin ehli insanlar. Gerisi doğru tespit ve planlamaya kalıyor ki işin en önemli kısmı da budur. Bir de tabii müşteri her şeyi isteyebilir ama biz uygun olanı tavsiye ederiz.

Son dönemdeki referanslarınız ve yaptığınız işlerden bahseder misiniz?

Belediyelerle de çalışıyoruz. Belediyelerin parka ve bahçelerdeki peyzaj işlerinin dış mekân bitkilerini tedarik ediyoruz. Açılış yaptıklarında iç mekân bitki tedariklerini sağlıyoruz. Ülkemizin çeşitli yerlerinde yapılan Millet Bahçesi ile ilgili de bir çalışma yapmayı düşünüyoruz. Konum itibariyle çok dikkat çeken ve sosyal medyada da aktif olan bir firmayız. Son olarak komedyen, sahne sanatçısı ve senarist Hasan Cankaya'nın evinin ve iş yerinin bahçesini yaptık. Hakeza Generali Sigorta, Hap Film Yapım, Eminevim ve birçok banka şubesi ile çalışıyoruz. Beykoz'a giderken oturulan yalılara çok iş yaptık. Zaten ağırlıklı olarak villara ve profesyonel sitelere çalışıyoruz.

2022 yılı için hedefleriniz ve projeleriniz nelerdir?

Biz 2022 yılını yeniden doğuş yılı olarak görüyoruz. Ülkemizde ve dünyada salgın yavaş yavaş etkisini kaybetmeye başladı diyebiliriz. Açıkçası bu bizi çok heyecanlandırıyor. Bir de bizim şu an bulunduğumuz lokasyonda mevcut olan iç mekân seramızın haricinde çok yakında inşaatına başlanacak olan başka bir seramız da yapılıyor. Hem yan arazimizde yapılacak olan seramızda da yine iç mekân bitkilerimiz ve çok daha farklı çeşitlerimiz olacak. Bu anlamda heyecanlıyız. 2022 yılında ülkemiz ve firmamız adına her şeyin çok daha iyi olacağına inanıyoruz.