Türkiye’nin mega projelerinden biri olan, Çanakkale’nin Gelibolu ve Lapseki ilçelerinde inşaatı gerçekleştirilen 1915 Çanakkale Köprüsü ve Otoyol Viyadükleri projesinde, PERI kalıp ve iskele sistemleri tercih edilmiştir. Viyadük ayaklarının inşaat sürecini daha kolay hale getiren PERI sistemleri, aynı zamanda şantiyede güvenlik ve maliyet açısından çok büyük avantaj sağlamıştır. D.L.S.Y. Adi Ortaklığı’nın ana yüklenici olduğu projenin otoyol kısmında kullanılan PERI’nin yeni mühendislik ürünü ALPHAKIT Ağır Yük İskelesi ile projedeki ağır yüklerin taşınması en güvenli şekilde gerçekleştirilmiştir.
Proje kapsamında; 1915 Çanakkale Köprüsü’nün yanı sıra, 2 adet yaklaşım viyadüğü, 4 adet betonarme viyadük, 57 adet köprü (1 adedi ekolojik üst geçit), 31 adet alt geçit, 217 adet çeşitli ebatlarda hidrolik ve hizmet amaçlı menfez, 12 adet kavşak (devlet yolu üzerindekilerle birlikte), 4 adet otoyol hizmet tesisi, 2 adet bakım işletme merkezi, 7 adet ücret toplama istasyonu inşa edilmektedir. Tamamlandığında dünyanın en geniş orta açıklıklı köprüsü olacak 1915 Çanakkale Köprüsü’nün orta açıklığı 2023 m’dir. 2 x 3 şeritli olacak köprüde, yükseklikleri 318 m’ye ulaşan çelik ayaklar ve toplam 4608 m uzunlukta asma tabliye ve viyadükler inşa edilmektedir. Toplam 88 km uzunluğundaki otoyol kısmında PERI kalıp ve iskele sistemleri kullanılmaktadır. 
Proje kapsamında yapılan üç adet otoyol viyadüğü için ana yüklenici olan D.L.S.Y. Adi Ortaklığı ile kalıp iskele tedarikçi iş birliği kurulmuştur. Bu kapsamda yapılacak olan elevasyon ayaklar için kalıp, tırmanır sistemler, erişim merdivenleri, demirci iskeleleri ve başlık altı ağır yük kuleleri tedariği sağlanmıştır. 

ALPHAKIT İLE İŞLER HIZLI İLERLİYOR 

Viyadüklerin elevasyon ayak kolon kalıpları için 16 takım H: 4,75 m VARIO VT20K Kolon Kalıbı ve 2 takım H = 8,00 m VARIO VT20K Kolon Kalıbı ve X şeklindeki elevasyon ayak perde kalıbı için 1 takım H:7,20 m VARIO VT20K Perde kalıbı kullanılmıştır. Elevasyon ayak kalıplarının istenilen yükseklikte güvenle imal edilebilmesi için 32 takım VARIOKIT Tırmanır Platform, 12 takım H: 30 m PERI UP Flex Erişim Merdiveni ve 8 takım PERI UP Flex Demirci İskelesi kullanılmıştır. 5 takım H: 35 m ALPHAKIT Ağır Yük İskelesi elevasyon ayaklar üzerinde konumlanan başlık kirişi için kullanılmıştır. PERI’nin yeni mühendislik ürünü olan ALPHAKIT Ağır Yük İskelesi elle kurulabilen hafif profillere rağmen 30 tona kadar ayak taşıma kapasitesine sahiptir. Tek sistemle hem ağır yük kulesi ve hem de geniş açıklık geçilebilen makas kiriş imalatı yapmak mümkündür. Viyadük tabliye altı sanat yapısı özellikle mimari açıdan Çanakkale Şehitler Abidesi’ne atıfta bulanacak şekilde tasarlanmıştır.   

PERI mühendisleri ve ana yüklenici D.L.S.Y. Adi Ortaklığı arasındaki yakın iş birliği, proje başarısının sağlanması için ilk adım olmuştur. Yapılan çözümler proje gereksinimlerine uygun olarak ayrıntılı bir şekilde tanımlanmıştır. Uygulama boyunca viyadük projesinin en önemli kısmı; başlık kirişi için seçilen ALPHAKIT Ağır Yük İskelesinin kolay uygulanabilir olması ve belirtilen proje yüklerini güvenli bir şekilde taşımasıdır. PERI, lojistik operasyonlarını desteklemiş ve gerekli kalıp-iskele malzemelerini tam zamanında şantiyeye teslim etmiştir. D.L.S.Y. uzman ekibi ile PERI mühendislerinin ortaklaşa çalışması, gerekli programların kullanımı ile problemler çözümlenmiştir. Proje kapsamında süpervizör desteği, teknik uygulama proje çalışması desteği de verilmiştir. Bu proje kapsamında PERI’nin VARIOKIT Platformu ve ALPHAKIT ürünleri ilk defa kullanılmıştır. 

DLSY Adi Ortaklığı - Otoyol Kısım 1 Sanat Yapıları Müdürü Levent Karaçelik, proje hakkında şu ifadelerde bulundu:
“Kınalı-Tekirdag-Çanakkale-Savaştepe Otoyolu projesi kapsamında yer alan Malkara-Çanakkale (1915 Çanakkale Köprüsü Dahil) Otoyolu Kesiminde, Kocadere (V06) ve Suluca (V01) Viyadüklerimizde PERI kalıp ve iskele sistemlerini kullandık. Türkiye ve dünyanın en önemli projelerinden biri olan 1915 Çanakkale Köprüsü ve Otoyolu projesinde 46 metre yüksekte çalışmanın oluşturmuş olduğu riskleri, PERI firmasındaki yetkililer ile sürekli yapmış olduğumuz toplantılar ve sahada yapmış olduğumuz pratik çözümler neticesinde minimum seviye indirerek imalatlarımızın hızlarını artırdık. PERI Kalıp ve İskeleleri yetkililerinin çözümsel yaklaşımlarından ve gerekli olan malzemeleri zamanında ve eksiksiz olarak sahaya ulaştırmalarından dolayı kendilerine teşekkür ederim.”

Proje: 1915 Çanakkale Köprüsü ve Otoyol Viyadükleri Projesi
Yer: Lapseki & Gelibolu/Çanakkale
Ana Yüklenici: D.L.S.Y (Daelim, Limak, SK E&C, Yapı Merkezi). Adi Ortaklığı 
Otoyol Kısım 1 Sanat Yapıları Müdürü: Levent Karaçelik  
İnşaat Süresi: 30 Ay 
Servis: PERI Bursa Bölge Müdürlüğü