Aile Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı tarafından hazırlanan Uzaktan Çalışma Yönetmeliği, Resmi Gazete’de yayımlanırken konuyla ilgili ayrıntılar merak ediliyor.

USUL VE ESASLAR AÇIKLANDI

Dünya Sağlık Örgütü (WHO)’un, 11 Mart 2020 tarihinde Covid-19’u pandemi ilan etmesinin ardından başlayan ve henüz ne zaman biteceği belli olmayan süreçle birlikte, işletmeler yoğun olarak uzaktan çalışma modeline geçtiler.

Finans, yazılım, hukuk, dijital pazarlama, sağlık, e-ticaret, perakende gibi birçok sektörde uzaktan çalışma modeli artarken, bu konuda Türkiye'de bir adım atıldı.

Son 1 yıldır Covid-19 pandemisiyle mücadele eden Türkiye'de, uzaktan çalışma modelinin yaygınlaşmasıyla beraber, Aile Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı tarafından hazırlanan "Uzaktan Çalışma Yönetmeliği", 10 Mart 2021 tarihli Resmi Gazete’de yayımlandı.

İşverenin iş organizasyonu kapsamında, çalışanların yapacakları işleri işyerlerinin dışındaki herhangi bir ortamda (ev gibi) yerine getirmesi olarak tanımlanan söz konusu modele ilişkin usul ve esaslar ise şöyle şekillendi.

YAZILI İŞ SÖZLEŞMESİ YAPILMASI GEREKİYOR

İşverenler ve çalışanlar arasında, işin şekli, süresi, ücreti, işveren tarafından sağlanacak iş araçları ve ekipmanlarının belirlenmesi gibi ilgili tüm konuları kapsayacak bir iş sözleşmesinin yazılı bir şekilde yapılması gerektiği ifade edildi.

İşe dair tüm verilerin korunması noktasında, işletme kurallarının sözleşmede açık olarak belirtilmesi ve çalışanların buna uymasının zorunlu olduğu kaydedildi.

HANGİ SEKTÖRLER UYGUN DEĞİL?

İşverenlerin, çalışanlarının iş sağlığı ve güvenliğinden sorumlu olduğu, bu konuda eğitimler ve bilgilendirmeler yapması gerektiği bildirildi.

İşin yapılması sırasında oluşacak elektrik, ısınma, internet gibi ilave maliyetlerin nasıl karşılanacağının ise, işverenler ve çalışanlar arasında karşılıklı anlaşmayla belirleneceği ifade edildi.

Tehlikeli kimyasal madde ve radyoaktif maddeler ile çalışanların yanı sıra bazı kamu kurumları ve milli güvenlik açısından stratejik olan birimlerin de uzaktan çalışma yapamayacağı kaydedildi.

MODELİN PÜF NOKTALAR NELERDİR?

Gelecekte daha yoğun olarak hayatımıza girecek söz konusu model, pandemi nedeniyle global çapta öne çekilirken, iş süreçlerini, etkin bir şekilde yönetebilmenin püf noktaları şunlardır:

1-İşletme tarafından; çalışanları, tedarikçileri, müşterileri ve çözüm ortakları ile güvene dayalı açık bir iletişim kurulmalıdır. İş sürecini uzaktan yönetirken, mesafelerin bağları zayıflatmasının önüne geçmek için sanal toplantılar yapılabilir. Bu dönemde liderlerin ve üst düzey yöneticilerin, görüşlerini ve geri bildirimlerini ekosistemlerine düzenli olarak aktarması önemlidir.

2-İş planları, iş yerinde olduğu gibi yapılmalıdır. Evden çalışmanın da, tıpkı ofisteki çalışma disiplini ve sorumluluğu ile aynı olduğu bilinmelidir. Home ofis çalışırken, öncelikle konsantrasyonun sağlanabileceği uygun bir çalışma alanı ve masası oluşturulmalıdır.

3-Çalışanların, tedarikçilerin, iş ve çözüm ortaklarının iş akışları ve görevleri etkin şekilde belirlenmelidir. Çalışmalar uzaktan yapılsa da, ekosisteme dahil olan tüm kesimler arasında “ekip ruhu” oluşturulması zaruridir. Bu süreçte, çalışanlara ve ekosisteme daima pozitif mesajların verilmesi de önemlidir.

4-Uzaktan çalışma sürecinde işçi ve işverenin beklentilerini sağlamak ve aralarındaki ilişkiyi güçlendirmek için doğru bir performans yönetimi sistemi kurmak gerekiyor. Çalışanların oluşturduğu verileri toplama ve kontrol etme sürecini daha verimli bir hale getirmek, işletmelerin ana hedefleri arasına yer almalıdır. Uzaktan çalışma ortamında işletmelerin karşılaştığı tüm zorluklara tek elden çözüm olan UyumHRM gibi bütünleşik bir İK yazılımları tercih edilmelidir.

5-Uzaktan çalışma modelinde iş süreçlerini kolaylaştıran ve gelişen teknolojik araçlar, programlar ve uygulamalar yakından takip edilmelidir.

ZAMAN VE MEKAN BAĞIMSIZ ÇALIŞMAYI MÜMKÜN KILIYOR

İşletmelerin dijital dönüşümüne rehberlik eden Uyumsoft Bilgi Sistemleri ve Teknolojileri AŞ, temassız ticaret çözümleri ile işletmelerin uçtan uca dijital dönüşümünü sağlıyor. 

Firmanın mobil ve web tabanlı UyumERP ve e-Belge (e-Fatura, e-Arşiv, e-Defter, e-İrsaliye vd) uygulamalarıyla, işletmeler, Covid-19 dönemi dahil ticari faaliyetlerini hiç durdurmadan, zaman ve mekan bağımsız olarak, kesintisiz ve “uçtan uca temassız ticaret” olarak yönetmeye devam edebiliyor.