Türkiye İstatistik Kurumu’nun “Türkiye Örneklemi” kabul ettiği 26 Bölge ve 72 ilde 2 Ocak – 30 Ocak 2021 tarihleri arasında yaklaşık 12 bin kişi ile görüşülerek tamamlanan araştırmada; ana ve alt sektörleri ile yaklaşık 50 farklı sektördeki markaların itibar derecelendirmesi yapıldı.

Türkiye İtibar Akademisi adına saha çalışmaları İmGlobal tarafından yapılan araştırmanın bu yıl 10’uncusu düzenleniyor. 

Aralarında, akaryakıt, beyaz eşya, bankacılık, elektrikli ev aletleri, enerji, holdingler, inşaat, otomobil, e-ticaret sitesi, süpermarket, pizza, hazır giyim perakende, elektronik perakende, sigorta, turizm operatörü, işlenmiş gıda, kozmetik, seramik, süt ürünleri, takı ve ziynet, porselen ve züccaciye, hava ulaşımı, kara ulaşımı, erkek giyim, kadın giyim, çocuk giyim, spor giyim, ayakkabı, inşaat malzemeleri, çay, hafif ticari araç, büyük ticari araç (Kamyon-Otobüs), taşıt lastiği, kargo, lojistik, mobilya, ev tekstili ve GSM operatöründe faaliyet gösteren şirket ve kurumların itibarı ölçümlendi.

TÜRKİYE’NİN YAPISAL ÖZELLİKLERİNE GÖRE DÜZENLENDİ

Türkiye genelinde 12 bin kişinin CATI yani bilgisayar destekli telefonla görüşme yöntemi ile arandığını belirten TİE İcra Kurulu ve İtibar Group Başkanı Ertan Acar, “Dünyanın birçok ülkesinde uygulanan bu modeli biz Türkiye’nin yapısal özelliklerine uyumlu olarak yeniden düzenledik. Araştırma sayesinde şirketlerimiz kurum değerlerini artırmak adına nasıl bir yol haritası izlemeleri gerektiğini belirleyebilecek.” dedi.

İtibar endeksinin, ekonomik ve finansal içerikli olarak belirlenmiş sektörlerde uygulandığına dikkat çeken Acar, itibarın oluşumu ve gelişimini etkileyen değişkenlerin, faktörlerin izlenmesi ve değerlendirilmesinde Yıldız Teknik Üniversitesi ve Bursa Teknik Üniversitesi de bilimsel altyapıyı sağladığını belirtti.

TİE’DEN NASIL YARARLANACAK?

Raporun her şirket için bir navigasyon aracı olacağını belirten İtibar Akademisi Direktörü Rıdvan Tozlu, açıklanan raporda yaklaşık 50 farklı sektörün öne çıkan büyük kuruluşlarının itibar değerleri, sektör içi rakiplerinden farklılıkları, benchmark kurumdan farklılıklarının yanı sıra neden o noktada oldukları, itibarlarını artırabilmeleri için kamuoyunun ve hedef kitlelerinin onlardan beklentilerinin neler olduğu, hangi beklentiyi ne ölçüde yerine getirirlerse kurum itibarının ne ölçüde artabileceği, buna yönelik öncelikler ve tavsiyelerin yer alacağını belirtti.

İŞTE SEKTÖRLERE GÖRE “TÜRKİYE’NİN EN İTİBARLI MARKALARI:

- Türkiye Genelinde: Koç Holding
- Ağır Vasıta: Ford
- Akaryakıt: Opet
- Alkollü İçecek: Efes
- Bankacılık: Ziraat Bankası
- Balık Ürünleri: Superfresh
- Beyaz Eşya: Arçelik
- Çay: Çaykur
- Çocuk Giyim: LC Waikiki
- Dijital Yayın Platformu: Digitürk
- Elektrikli Ev Aletleri: Arçelik
- Elektronik Perakende: Arçelik
- Enerji: Enerjisa
- Erkek Ayakkabı: Adidas
- Erkek Giyim:  D’S Damat
- Ev Tekstili: Taç Home
- Fast Food: Burger Kıng
- GSM Operatörü: Turkcell
- Hafif Ticari Araç: Ford
- Holdingler:  Koç Holding
- İnşaat ve Gayrimenkul: Ağaoğlu
- İnşaat Malzemeleri (Boya Sektörü): Filli Boya
- İnşaat Malzemeleri (Perakende Sektörü): Koçtaş
- İnşaat Malzemeleri (Seramik Sektörü): NG Kütahya Seramik
- İşlenmiş Gıda: Ülker
- Kadın Ayakkabı: Flo
- Kadın Giyim: Zara
- Kargo Lojistik: Yurtiçi Kargo
- Kozmetik: Avon
- Klima ve İklimlendirme: Vestel
- Mobilya: İstikbal
- Online Market: Getir
- Otomobil: Volkswagen
- Otomobil Lastiği: Lassa
- Pizza (Uluslararası): Dominos Pizza
- Pizza (Yerli): Pasaport Pizza
- Porselen ve Züccaciye: Kütahya Porselen
- Sigorta: Aksigorta
- Spor Giyim: Nike
- Süpermarket: Migros
- Süt Ürünleri: Sütaş
- Şarküteri Ürünleri: Pınar
- Takı ve Ziynet: Zen
- Tavuk Ürünleri: Banvit
- Turizm Operatörü: ETS tur
- Ulaşım (Karayolu): Metro
- Ulaşım (Hava): Türk Hava Yolları