Koç Topluluğu şirketlerinden Otokar, İstanbul Okan Üniversitesi iş birliğiyle yürüttüğü Türkiye'nin sürücüsüz otobüsü çalışmasında önemli bir başarı sağlayarak, aracın ikinci aşama yazılım bütünleştirme ve sürücüsüz doğrulama testlerini başarıyla tamamladı.

PROJE, 2018 YILINDA BAŞLADI

Son 10 yılda cirosunun yüzde 8'ini Ar-Ge faaliyetlerine ayıran şirket, Türkiye’nin ilk akıllı otonom otobüs çalışmalarına 2016'da “Geleceğin İş Birlikçi Mobil Hizmetleri” CoMoSeF (Co-Operative Mobility Services of the Future) projesi ile başlayan firma, araç-araç ve araç-cihaz haberleşmesini gerçekleştiren donanım ve yazılımların geliştirildiği bu çalışmanın sonrasında sürücüsüz otobüs çalışmalarına ağırlık verdi.

Otokar, Üniversite-Sanayi İş Birliği Destek Programı kapsamında 2018 yılından günümüze Okan Üniversitesi ile birlikte “İleri Seviyede Otonom Otobüs Sistemi Geliştirilmesi” projesinde Türkiye’nin sürücüsüz otobüsünü geliştirmeye başladı.

Üç yıllık çalışmaların ardından Türkiye’nin ilk çevresini algılayan, düşük hızlarda dahi hassas kontrol ve konforlu bir yolculuk sağlayan otonom otobüsünün ikinci aşama yazılım bütünleştirme ve sürücüsüz doğrulama testleri başarıyla tamamladı ve önemli bir aşamayı geçti.

"HEDEFİMİZDE KARARLILIKLA İLERLİYORUZ"

Konuyla ilgili değerlendirmelerde bulunan Otokar Genel Müdürü Serdar Görgüç, vizyonlarında kendi bünyelerinde teknoloji geliştirilmesi ile yerli ve milli özelliklerin korunması olduğunu anımsatarak, hedeflerine kararlı bir şekilde ilerlediklerini belirtti.

Görgüç, "Sürdürülebilirliği ve yenilikçiliği odağımıza alarak global bir marka olma hedefmize doğru hızla ilerlemeye devam ediyoruz. Geride bıraktığımız 10 yılda Ar-Ge olanaklarımızla Türkiye'nin ilk hibrit otobüsü, Türkiye'nin ilk elektrikli otobüsü gibi ilklere imza attık. Dört yıl önce nesnelerin interneti (IoT) odaklı Akıllı Otobüsümüzü kamuoyuna tanıttık. Birbiriyle, yol kenar üniteleri ve trafik sinyalizasyon sistemleriyle konuşan sistemin hemen ardından Türkiye'nin ilk otonom otobüsü için Okan Üniversitesi ile çalışmalara başladık. Trafiğe açık tüm yollarda ve tüm hava koşullarında direksiyonsuz sürüş seviyesine kadar otonom araç geliştirme ve ticarileştirme hedefimizde kararlı bir şekilde ilerliyoruz." ifadelerini kullandı.

"SIFIR KAZA HEDEFİMİZLE UYUMLU OLARAK  GELİŞTİRİYORUZ"

Çalışmalarının Türk otomotiv sektörü için önemine işaret eden Görgüç, "Otonom otobüs çalışmaları, ulaştırma sektörü ile kentleşmenin geleceğini şekillendirecek olan gelecek teknolojilerinin, verimli ulaşım yöntemlerinin ülkemiz insan kaynağı ile geliştirilebilmesinin mümkün olduğunu gösteren çok önemli bir aşama. Ar-Ge mühendislerimiz, Okan Üniversitesi akademisyenleri, araştırmacıları, doktora, yüksek lisans ve lisans öğrencileriyle geliştirilen otobüs, Türkiye'nin nitelikli insan kaynağı ile yenilikçi gücünü yeniden kanıtlayacak." dedi.

Görgüç, otonom otobüslerinin, firmalarının AB 2050 hedeflerinde bulunan, sıfır kaza hedefiyle uyumlu olarak geliştirildiğini ve otonom şehir aracı için altyapı sağlayacağını söyledi.

PROJE 4 AŞAMADAN OLUŞUYOR

Firma, 4 aşamada ele aldığı projenin ikinci aşamasını tamamladı ve üçüncü aşama çalışmalarına devam ediyor. 

Sürücüsüz otobüs, özel ve bölünmüş yollarda, gelişmiş sensör füzyonu algoritmaları ile çevresini algılayıp, konumunu haritada bulabiliyor. Araç, hassas kontrolcü tasarımı sayesinde 0-30 km arası sürücü sistemlerinin kontrolünün zor olduğu durumlarda konforlu sürüş sağlıyor.

Yüksek hassasiyetli sürekli pozisyon kontrollü direksiyon sürüş algoritması sayesinde viraj hakimiyeti ve kavşak dönüşleri emniyetle gerçekleştirebilen araç, durakta bekleyen yolcuları algılayıp durabiliyor, yolcular inmek istediğinde, sadece "dur" düğmesine basmaları gerekiyor.

ÖNCELİĞİNDE YAYALAR VAR

Önceliği yayalara veren araç, yaya geçitlerinde yayalara yol veriyor, acil fren özelliği sayesinde güvenli sürüşe olanak tanıyor. Herhangi bir hareketli yaya, hayvan veya bisikletli beklenmedik bir şekilde aracın önüne çıktığında acil fren yapabiliyor.

Önündeki tehlike geçtiğinde yola devam etme kararını yapay zeka, sensör füzyon ve yazılım bütünleştirme ile kendisi veren araç, trafik ışıklarını ve yol kenarı işaretlerini de otomatik olarak algılıyor. 

Üzerinde yer alan dur-kalk araç takip sistemi ile yoğun trafikte sürüş yapmayı kolaylaştıran otobüs, önündeki ve yanındaki araçlar ile mesafesini otomatik olarak kontrol ederek, otomatik takip imkanı sunuyor. Araç ayrıca dur kalk araç takibini yüksek hızlarda da güvenli mesafede gerçekleştirebiliyor.

Aracın videosu için lütfen tıklayınız: