EndustrideAra.com İş Geliştirme Uzmanı Eren Akbayrak, girişimlerinin ikinci etabına ilişkin; “Temel olarak, satın alma süreçlerini oldukça kolaylaştırıyor. Neredeyse yemek siparişi verir gibi birkaç adım/tık ile ihtiyaç duyulan ürün için talep oluşturularak iletişime geçilebiliyor. Teklif toplamak yerine direkt satın almak amaçlanıyorsa, sistemde olan mağazalardan güvenli bir şekilde satın alma gerçekleştirilebiliyor.” diyor.

Süreçleri pratik hale getiren, hızlandıran, şirketler arası güvenilir alışverişe olanak tanıyan girişimlerinin dünyaya açılma hedeflerini de anlatan Akbayrak, sorularımızı yanıtladı.

Tedarikçilerle satınalmacıları bir araya getiren Endüstrideara.com büyük bir ihtiyaca çözüm sundu ve kısa süre içinde oldukça fazla kullanıcıya ulaştı. Bu süreci ve ortaya çıkış hikayesini anlatabilir misiniz?

EndüstrideAra.com platformumuzun, 16 yıllık bir geçmişi bulunuyor. İlk etapta amacımız, makina imalatçılarıyla kullanıcılarını bir araya getiren bir platform oluşturmaktı. O dönemde makinabul.com ile hem kataloğunu hem de günün koşullarına uygun olarak arama motorunu yapmıştık. Akabinde fabrikaları birbiriyle buluşturan fabrikabul.com platformunu hayata geçirmeyi planlıyorduk, ancak dönemin şartlarına göre yeni olması açısından istediğimiz sonuçları alamadık. Katalog olarak her ikisini bir araya getirerek hazırlayıp sunduk ve yıllarca devam etti. Takip eden süreçte dijital ortam gelişip talep artınca, söz konusu platformlara olan ihtiyaç tekrar gündeme geldi. Benzer bir yapıda olan işdünyası.net ile projeyi yeniden hayata geçirdik ve mağazalar açıldı fakat yazılım noktasında istediğimiz sonuçları alamadığımız için bugünkü aşamaya getirememiştik. EndüstrideAra.com’u ise bugünkü yapısıyla yaklaşık 1 yıl önce devreye aldık. Benzer platformlardan en önemli farkı, istinasız olarak her türlü ürün ve hizmeti platformumuz aracılığıyla sunabiliyoruz. Satın alma sorumluları ihtiyaçlarını arama butonuna yazıyor ve arka planda bir kısmı yazılım, diğer kısmı çalışan ekibimizle birlikte hizmet süreçleri başlıyor. Dolayısıyla, satın almacılar ile satıcıları bir araya getiren bir platform olarak özetleyebiliriz. 

İkinci etap yatırımınızla birlikte EndustrideAra.com’un online satış entegrasyonunu gerçekleştirdiniz. Yeni yatırımla birlikte EndüstrideAra.com’da neler değişti? Firmaları nasıl yenilikler bekliyor?

Aslında değişmedi, gelişti diyebiliriz. Zaman içerisinde şirketlerin doğrudan online olarak ürün ve hizmet satın alma alışkanlıklarının geliştiğini gördük. Şimdilik söz konusu ürünler, tedarikçi şirketle iletişime geçilmesini, ek bilgi alma ve pazarlık ihtiyacı gerektirmeyen nispeten düşük meblağlı ürünler olsa da, zamanla alışkanlıkların değiştiğini ve bunun geliştiğini gözlemledik. Bu kapsamda mevcut yapımıza, EndüstrideAra.com’un ikinci etap yatırımı olan pazar yeri (C2C) entegre oldu. Halihazırda şirketler, satın alma sorumluları sistem üzerinden direkt olarak satın alma da gerçekleştirebiliyorlar. Şirketler satış yapmak istedikleri ürün ve hizmetler için mağaza açabiliyor, dinamik olarak mağazalarını yönetebiliyorlar. Endüstriyel ürünler ve şirketleri ilgilendiren her türlü ürün ve hizmet için sadece şirket olarak mağaza açılabiliyor. 

Platformunuzda şirketleri ilgilendiren istisnasız her ürün için teklif alabilirsiniz diyorsunuz. Bunu biraz açabilir misiniz? Sistem nasıl işliyor, bu kadar geniş kapsamda hizmet vermeyi nasıl başarıyorsunuz?

Kullanıcı bir ürüne ihtiyaç duyup EndüstrideAra.com’a geldiğinde arama butonundan ihtiyaç duyduğu ürünü arıyor, ürün o esnada varsa ve mevcut mağazalar içerisinde ihtiyacına uyuyorsa satın almasını gerçekleştirebiliyor. Dolayısıyla kullanıcının/satın alma sorumlusunun tercihine kalıyor. Aradığı ürün satışta değilse ya da o anda ihtiyacını karşılayacak ürün olmadığı takdirde ise, “teklif topla” butonu devreye giriyor ve ihtiyaç duyduğu ürünü talep formu ile bize bildiriyor. Sistem gelen talep anlaşmalı olduğumuz henüz mağazasını açmayan ama sisteme entegre olan tedarikçilerimiz varsa onlara talep iletiliyor. Bu tedarikçi firmalar da sistem üzerinden satın alma sorumlusu ile iletişime geçebiliyor. Eğer ürün aramada sistem üzerinde tedarikçi mevcut değilse, daha evvel bir araştırma yapılmadığı takdirde, EndüstrideAra.com ekibi devreye giriyor ve manuel olarak destek vererek araştırma yapıyor ve teklifin yönlendirilmesini sağlıyor. 

Endüstrideki her firma mağaza açabiliyor mu? Mağaza açmadaki kriterleriniz nelerdir?

Halihazırda üç pakette hizmet veriyoruz. İlk seçeneğimiz bir ay ücretsiz deneme üyeliği, ikincisi 6 aylık tedarikçi üyelik ve üçüncüsü de yıllık tedarikçi üyeliğimiz var. Satın almacılar, 6 ya da 12 aylık tedarikçi üyeliği tercih ederlerse, satış yapma ya da teklif alma garantisi sunuyoruz. Tamamen sistemi görme üzerine kurulu olan deneme üyeliğimiz kapsamında ise bir garanti vermiyoruz. Satın alma personelleri için her şeyi, her zaman ücretsiz olarak sunuyoruz. Gelir modelimiz de üye tedarikçilerimiz üzerinden sağlanıyor. 

Bilhassa belli dönemlerde fiyat avantajları ortaya çıkacak mı? 

Zaten satış tarafının ana amacı bu. Bazı ürünlerde fiyat avantajıyla satıcılara kampanya düzenleme, süreli kampanyalarını yönetme ve düşük komisyonla satış yapabilme imkanı sağlayacak. Platformumuz, banka komisyonları da dahil olmak üzere yüzde 6 ile hizmet sunuyor. Bu komisyon oranıyla her türlü ürünü satmak, satışa sunmak mümkün. Mağazalar, dönem içerisinde kullanıcı tarafından bazı ürünlerinin belirlenen tarihlerde, belirlenen oranlarda satın alınmasıyla birlikte fiyatlarının düşürülmesi, indirim yapılabilmesi gibi dinamik olarak kampanyalarını yönetebilirler. Böylece bunları takip eden satın almacılar, bu kampanyaları değerlendirerek satın almalarını daha ekonomik hale getirebilirler.

Sitenizde en çok teklif istenen 100 ürün bölümü var. Bu bölüm kullanıcılara ne gibi faydalar sunuyor ve buradaki ürünler belirli periyodlarda güncellenecek mi?

Evet, burası aylık bazda yenilenen bir sayfa. Kullanıcılarımız, bilhassa üye olma sürecinde incelemek istiyorlar. Doğrudan gerçekleşen teklifleri sosyal medya hesaplarımız aracılığıyla da duyuruyoruz. Endüstrinin her alanında hemen hemen her ürün olabiliyor. Ancak dönemsel bazlı olarak bazı ürünler ön plana çıkıyor. Örneğin pandeminin ilk dönemlerinde maske, maske makinası, hijyenik ürünler aranırken, okulların açılma dönemi ve özellikle Covid-19 ile birlikte personellerini evlerinden almak isteyenler için servis araçları aramasının arttığını gördük. Endüstrinin gündemini, trendleri de oradan takip etmek mümkün. Yakın dönem yatırımları şekillendirecek, yatırımcılara ön bilgi verecek imkanlar sağlaması açısından “en çok teklif istenen 100 ürünü” biz de oldukça önemsiyoruz. Bir de işin şu noktası var. “Akü”, “Kablo”, “Vana” gibi ürünler net ve ne istendiği açıkça belli ürünler. Ancak bazı ürünler kodlarla aranabiliyor. Bazı ürün isimleri farklı anlamlara gelebiliyor. Aranılan ürün sistemde olmayınca ekip arkadaşlarımız da tanımıyorsa ürünü araştırma süreci başlıyor bazen talebi açana dönüş yaparak ayrıntılı bilgi istenebiliyor. Bazı dönemlerde tedarikinin zorlaştığı, üretimin yetmediği, tedarik sürelerinin uzadığı ürünler olabiliyor. Bizim temel motivasyonumuz, satın almacının ihtiyacını hızlı karşılamak üzerine kurulu olduğu için ekip arkadaşlarımız aranan ürünü bulma noktasında yoğun bir çaba sarf ediyor. Bazen ürünler tedarikinin zor olduğu zamanlarda pratik bir çözüme ulaşıyor ki, tamamen ücretsiz hizmet alındığı, süreç devamlı takip edildiği ve verilen hizmetten memnuniyetleri sorulduğu için satın almacılar tarafından oldukça olumlu geribildirimler alıyoruz. Bu da bizi motive ediyor.  

Genel olarak sistemin güvenilirliği ve bilhassa ödeme noktasındaki güvenilirlikle ilgili neler söylemek istersiniz?

Sistemimizin tamamen güvence altında olduğunu söyleyebilirim. Alışveriş gerçekleşiyor, mağaza açmış bir satıcı var, satış yapan şirket var. Satış gerçekleştikten sonra toplamda yüzde 10’luk bir komisyon ödenecek. Yaklaşık yüzde 2-3’ü bankanın, yüzde 3-4’ü bizim olmak ve masraflar dahil olmak üzere yüzde 6 ile sınırlı tutuyoruz. Sistem bankalara düştükten sonra otomatik olarak geriye kalan yüzde 94’ünü satıcının hesabına gönderiyor. Bu noktada satıcı tarafında iş güvenli bir şekilde ilerlerken, aslında en büyük güvence de satın alan şirket tarafında oluyor. Satın alma işlemi gerçekleştirildikten sonra teslimatın ardından 48 saat içerisinde kendisine otomatik olarak teslimat yapıldı, ürün ile ilgili bir sorun olup olmadığına dair bir hatırlatma maili gönderiliyor. Bir sorun olduğunda da iade hakkı bulunuyor. Dolayısıyla satıcı tarafında bir güvence var. Satın almacının koşulsuz iade alma hakkı var. Özetle, herkesin yüzde 100 güvenli bir şekilde alışveriş yapabileceği bir platform ve büyük bir fırsat sunuyor.   

Sizce şirketler, neden EndüstrideAra.com’da olmalı ya da burada olmazlarsa neler kaçıracaklar?

Temel olarak, satın alma süreçlerini oldukça kolaylaştırıyor. Neredeyse yemek siparişi verir gibi birkaç adım ile ihtiyaç duyulan ürün için talep oluşturularak iletişime geçilebiliyor. Teklif toplamak yerine direkt satın almak amaçlanıyorsa, sistemde olan mağazalardan güvenli bir şekilde satın alma gerçekleştirilebiliyor. EndüstrideAra.com haricinde internetten araştırıp bulacaksanız vakit ayırmanız, firmalarla tek tek iletişime geçmeniz ve teklif toplayarak birini tercih etmeniz gerekiyor. Satış yapıldığında üçüncü firma garantörünüz ya da ücreti noktasında herhangi bir banka garantörünüz bulunmuyor. Dolayısıyla bütün bu sorunları ortadan kaldırıyor, süreçleri pratikleştiriyor. Platformumuz gerek satın almacılar gerekse satıcılar için büyük bir güvence imkanı veriyor. 

Bundan sonraki hedefleriniz nelerdir? Global ortaklıklar ile dünyaya açılmayı hedefliyor musunuz?

Projemiz, üç aşamadan oluşuyor. Birinci aşaması olan, satın alma personellerinin teklif toplama ihtiyacını karşılayan, satın almacılarla satıcıları tanıştıran yapımız tamamlandı. Bir yıl içinde hemen hemen her sektörden, satın alma sorumlularının ihtiyacı olan ürün ve hizmetleri sunarak onları tedarikçilerle buluşturduk. Tek istinası, kişisel tüketim haricinde, sadece şirketlere hizmet vermemiz. Mağazamızda bulunmasa bile hiçbir ürüne hayır demiyor, her ürüne hizmet sunuyoruz. İkinci aşama, yeni yatırımımız olan, doğrudan satın alma yapılabilecek, mağaza açıp satış yapılabilecek pazar yeri entegrasyonu. Üçüncü ve son aşaması da, söz konusu yapılar arttıkça, EndüstrideAra.com ve benzeri sitelerin fiyatlarının karşılaştırılabildiği bir yapıyı daha hayata geçirmeyi hedefliyoruz. Buraya kadar bahsettiklerim EndüstrideAra.com’un Türkiye’deki versiyonu. Ancak biz her ülkede, yerelde ve yerel isimleri olan, doğrudan satış olmasa bile benzer bir yapıyı kurmayı amaçlıyoruz. Yapılamayacak ürünler için de teklifin toplanıp şirketlere odaklı olarak satın almacıyla satıcının bir araya getirildiği bir yapılanma kurmayı hedefliyoruz. Ardından da bu yapıyı, Türkiye’den ihracat yapmayı amaçlayanlarla üç yıl içerisinde birbirleriyle entegre edeceğiz. Aslında farklı gibi gözüken bir yapıyı, birbirine entegre ederek dünyanın farklı ülkelerinde de gerçekleştirmeyi planlıyoruz. Alışverişlerdeki komisyon oranlarının yüksekliği, tek noktadan pazarlama iletişimi yapmanın ve marka yönetmenin zorlukları nedeniyle EndüstrideAra.com ile dünyada tek noktada var olmayı planlamıyoruz ve bu şekliyle daha doğru bir strateji olarak görüyoruz.