Deloitte Türkiye tarafından hazırlanan Otomotiv Tüketicileri 2021 araştırmasına göre, tüketicilerin elektrikli araçlara yönelik eğilimi güçlense de belirsizlik karşısında bilinirlik ve alım gücü önem kazanıyor.

Otomotiv Distribütörleri Derneği'nin (ODD) katkılarıyla çevrim içi olarak gerçekleştirilen toplantıda Otomotiv Tüketicileri 2021 Araştırması açıklandı. Toplantıya, ODD Yönetim Kurulu Başkanı Ali Bilaloğlu, ODD Genel Koordinatörü Dr. Hayri Erce, Deloitte Türkiye Tüketim Endüstrisi ve Otomotiv Sektör Lideri Özkan Yıldırım ve Deloitte Global Otomotiv Sektör Lideri Harald Proff katıldı.

Deloitte'un globalde uzun yıllardır gerçekleştirdiği ve bu yıl Türkiye sonuçlarının da yer aldığı araştırma, toplamda 23 ülke ve 24 bini aşkın tüketicinin katılımıyla gerçekleştirildi. Otomotiv sektöründeki tüketici davranışları ve trendlerinin incelendiği rapora göre, alternatif yakıtlı araçlara yönelik eğilim artıyor. 
Araştırmaya göre her iki tüketiciden biri bir sonraki aracını alırken finansal endişelere rağmen alternatif yakıtlı araçları tercih edebilecekken Türkiye'de araştırmaya katılan tüketicilerin yüzde 53'ü benzinli/dizel, yüzde 34'ü hibrit, yüzde 8'i tamamen elektrikli ve yüzde 5'i ise diğer yakıt türlerini kullanan bir otomobil tercih edebileceğini belirtiyor.

UYGUN FİYAT SEÇENEĞİNE YÖNELİM VAR

Elektrikli araçlara geçiş, araç finansmanı trendleri ve gelecekteki araç tercihleri gibi başlıklarda tüketicilerin davranışlarının incelendiği araştırmada, tüketicilerin uygun fiyat seçeneklerine yöneldiği belirtildi.

Kovid-19 salgını, tüketicilerin en çok hangi tür araca sahip olmak istedikleri konusunda da fikirlerini değiştirmelerine neden oldu. Tüketicilerin yüzde 59'u yakıt konusunda daha tasarruflu araçlara yönelirken, yüzde 41'inin daha ucuz ve yüzde 17'sinin de bir öncekinden daha küçük araç tercih ettiği görülüyor.

Araştırmaya göre finansman açısından en önemli üç faktör; düşük faiz oranı, kullanımı kolay bir ödeme arayüzü ve güvenilir bir kredi kurumu olarak belirtiliyor. Tüm yaş grupları arasında tüketiciler, kendilerine en düşük finansman oranını sağlayan kredi kuruluşlarıyla ilgileniyor.

Salgın döneminde genç tüketicilerin yüzde 36'sı araç ödemelerinde erteleme talebinde bulunurken, bu oran 35-54 yaş aralığında yüzde 23, 55 yaş ve üstünde yüzde 22 olarak ortaya çıkıyor. Bu yıl Türkiye'de araç satın almak isteyen tüketicilerin ise yüzde 28'inin ödeme erteleme talebinde bulunduğu gözlemleniyor.

YAKIT MALİYETİ ELEKTRİKLİ ARAÇLARA YÖNLENDİRİYOR

Yakıt maliyetlerinin daha düşük olması, daha sessiz, daha yüksek performans ile sürüş deneyiminin daha iyi olması, iklim değişikliği/emisyonlarla ilgili duyarlılık, daha az bakım gerektirmesi ve devlet teşvikleri/teşvik programları tüketicilerin araç tercihlerinde etkili olduğu belirtilirken tüketicilerin elektrikli araçlarla ilgili en büyük endişelerinin menzil kaygısı ve şarj altyapısının eksikliği olarak görülüyor.

Çoğu tüketici, araçlarını evde şarj etmeyi tercih ederken, Türkiye'de "aracımı evimde şarj etmek istiyorum" diyenlerin oranı yüzde 49, sokakta her noktada ulaşılabilir şarj ünitesi bekleyenlerin oranı yüzde 41 ve iş yerinde böyle bir seçeneğin bulunmasını isteyenlerin oranının ise yüzde 8 olduğu görüldü.

2040 YILINDA DÜNYA GENELİNDE SATILAN OTOMOBİLLERİN YÜZDE 35'İNİ ELEKTRİKLİ OLMASI BEKLENİYOR

Konuya ilişkin görüşlerine yer verilen ODD Yönetim Kurulu Başkanı Ali Bilaloğlu, yeni normalde otomotiv sahibi olmak isteyen tüketicilerin hassasiyeti ve beklentilerinin de değiştiğini belirtti.

İş yapış modellerinin değişmeye devam edeceğini söyleyen Bilaloğlu, bireysel mobilite isteğiyle araç sahipliğinin artmasının beklendiğini ve artık dünya genelinde elektrikli araçlar ile muadil içten yanmalı motorlu araçların fiyatları birbirine çok yaklaştığını ifade etti.

Bilaloğlu, “Buna devletlerin teşviklerini de eklerseniz, elektrikli araçların fiyatları daha cazip bile olabiliyor. Dünya genelinde tüketiciler halen bu konuya biraz daha temkinli yaklaşsa bile 2040 yılında dünya genelinde satılan otomobillerin yüzde 35’inin elektrikli olması bekleniyor.” dedi.

Türk toplumu yeniliğe çok açık ve hızlı adapte olduğunu belirten Bilaloğlu, “Elektrikli ve hibrit otomobil almak isteyenlerin oranı dünya ortalamasının üzerinde. Tüm dünyada alternatif yakıtlı araçlar için önemli teşvikler olduğu malumunuz, eminim ülkemizde de bu konuda doğru adımlar atılacaktır ve bunun sonucunda elektrikli otomobillere talep daha da artacaktır." ifadelerini kullandı.

ALTERNATİF YAKITLI ARAÇLARA İLGİ VAR

Değerlendirme yapan Deloitte Türkiye Otomotiv Sektörü Lideri Özkan Yıldırım ise daha uygun fiyatlı seçeneklerin değerlendirildiğini belirterek tüketiciler açısından elektrikli araçlara yönelik uzun vadeli eğilim güçlense de belirsizlik karşısında bilinirlik ve alım gücünün önem kazandığını söyledi.

Yıldırım, “Türkiye çalışmasında karşılaştırılan 6 ülkenin tüketicilerine bir sonraki araç tercihlerini sorduğumuzda, bir sonraki araç tercihlerinin ülkeler arasında önemli farklılıklar gösterdiğini tespit ettik. Dikkat çekici olan ise Türkiye’nin Japonya’dan sonra alternatif yakıtlı araçlara en çok ilgi gösteren ikinci ülke olması. Türkiye’yi sırasıyla Çin, Almanya, Hindistan ve Amerika izliyor.” dedi.

 Yıldırım, alternatif yakıtlı araçları satın almak isteyenlerin en büyük hedefinin yakıt maliyetlerini düşürmek olduğunu söyleyerek elektrikli araçların üretim maliyetleri ve satış fiyatlarındaki göreceli iyileşmenin devam etmesi durumunda, rekabet avantajlarının ciddi oranda artıracağını belirtti.(AA)