İSTANBUL (AA) - Alfa Romeo, kuruluşunun ilk senesinden beri yarış otomobilleri de geliştirmeye ve üretmeye başlayarak motor sporları tarihine de pek çok model kattı.

Alfa Romeo tarafından yapılan basın açıklamasına göre, 33 TT 12, çok kısa bir süre içerisinde art arda yarışlar kazanarak yeni nesil yarış otomobillerine de ilham kaynağı haline geldi.

1973 ve 1975 seneleri arasında toplam 6 adet üretilen 33 TT 12, ünlü yarış pisti Monza'da 1974 senesinde koşulan bin kilometre yarışındaki 1, 2 ve 3'üncülüklerden 1975 Dünya Spor Otomobil Şampiyonluğu'na ve Targa Florio zaferine kadar toplam 8 dünya şampiyonluğu unvan yarışından toplam 7'sini kazanarak bu konudaki üstünlüğünü ispatlayan bir fenomen haline geldi.

1970 senesinde  V8 silindirli motor performansını daha etkin hale getirmeyi amaçlayan Alfa Romeo, yarış otomobillerinde kullanılan "tübüler şasi" anlamına gelen "Telaio Tubolare" kelimesinden esinlenerek TT adını verdiği alüminyum alaşımlı şasiyi geliştirdi.

1973 senesine gelindiğinde ise yatay 12 silindirli motoru yerleştirmek amacıyla tübüler çelik bir şasi daha geliştirildi. Tüm bu geliştirmeler sonunda nihai haline gelen 33 TT 12, yarış kariyerine başlamasından 2 sene sonra Dünya Otomobil Şampiyonası'nın sahibi oldu.. Başlangıçta 11000 d/d'da 470 HP güç üreten Alfa Romeo 33 TT 12’nin motoru, yapılan iyileştirmelerle 11500 d/d’da 500 HP ve ardından son dişli oranının da katkısıyla maksimum 330 km/s hıza ulaşabilir hale geldi. Modelde; 2995 cc hacimli yatay 12 silindirli motor, silindir sırası başına üstten çift eksantrik, silindir başına dört supap, Lucas elektronik enjeksiyon, Dinoplex elektronik ateşleme ve yağ soğutuculu kuru karter yağlama gibi nitelikler de yer alıyordu.
 

EFSANE BAŞARILAR

33 TT 12'nin zaferler serisinin ilki Monza'da gerçekleşti. Alfa Romeo 33 TT 12 kullanan Andretti-Merzario, Ickx-Stommelen ve De Adamich-Facetti, Monza'nın bin kilometrelik yarışında ilk 3 sırada yer alarak podyum kapamıştı.

8 yarıştan toplam 7'sini galibiyetle bitiren efsane yarış otomobili, Autodelta tarafından yönetilen Willi Kauhsen Yarış Takımı ile Dünya Spor Otomobil Şampiyonluğu'nun sahibi oldu.

Arturo Merzario ile Jacques Lafitte, Dijon, Monza ve Nürburgring'de ağırlıklarını hissettirirken, Henri Pescarolo ve Derek Bell ise Spa, Zeltweg ve Watkins Glen pistlerinde galibiyete ulaştı. 7'nci zaferde Merzario ve ortağı Jochen de Mass, Pergusa'da podyumun en üst sırasında yer edindi.

Alfa Romeo 33 TT 12'nin bir diğer zaferi ise ilk sene yanlızca İtalya Şampiyonası kapsamında geçerli olan ve ilerki senelerde dünya şampiyonluğunda da kabul gören Targa Florio'da gereçkleşti. Nino Vaccarella, 20 Temmuz 1975 tarihinde Sicilya'da yer alan Piccolo Madonie pistinin kısa bölümünde Autodelta pilotu Arturo Merzario ile birlikte büyük bir zaferimza attı.