İstanbul Hazır Giyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği (İHKİB) Başkanı Mustafa Gültepe, 2022 yılındaki en az 23 milyar dolarlık ihracat hedeflerini rahatlıkla yakalayıp geçeceklerine inandıklarını belirtti.

YILI ÜÇ REKORLA KAPATTI

İHKİB tarafından yapılan açıklamada, katma değerli üretimi, istihdama katkısı, ekonomiye kazandırdığı net döviz getirisi ile Türkiye’nin stratejik sektörleri arasında yer alan hazır giyim ve konfeksiyon endüstrisi, geride kalan yılı üç rekorla tamamladı.

Yıllık dış satımını 3 milyar dolardan fazla artırarak ilk kez 20 milyar doların üzerine taşıyan sektör, cari açığın kapatılmasına da ilk defa 18 milyar dolardan fazla bir katkıda bulundu. Üçüncü rekoru istihdamda kıran sektör, 2021’de yaklaşık 51 bin kişi için yeni istihdam oluşturarak yalnızca üretimde çalışan sayısını 659 binin üzerine ulaştırmayı başardı.

"İKİNCİ 6 AYDA YÜKSEK ARTIŞ YAŞANDI"

Konuyla ilgili değerlendirmelerde bulunan İHKİB Başkanı Gültepe, sektör olarak geride kalan senede başarılı bir performasa imza attıklarını, yıl boyu süren ham madde krizine rağmen hazır giyim ve konfeksiyon ihracatının yüzde 18,3 artışla 20 milyar 250 milyon dolara ulaştığının altını çizdi.

Küresel tedarik zincirindeki değişimin de etkisiyle bilhassa senenin ikinci yarısından itibaren siparişlerde yoğun bir artış yaşandığını bildiren Gültepe, şöyle devam etti:

"TÜRKİYE-AFRİKA TİCARET İLİŞKİSİNDE CİDDİ BİR VİRAJ ALINDI" "TÜRKİYE-AFRİKA TİCARET İLİŞKİSİNDE CİDDİ BİR VİRAJ ALINDI"

"Kapasite kullanımımız aralık ayında yüzde 83,7’ye ulaştı. Talebe yetişebilmek için kapasite artıran firmalarımızın yeni yatırımları ile yaklaşık 51 bin kişilik yeni istihdam yarattık. Böylece üretimde çalışan sayımızı 659 binin üzerine çıkardık. Yoğun talep ve üretime paralel olarak ihracatta da yedi yıl aranın ardından çok büyük bir sıçrama esir aldık. 2021'de hazır giyim ve konfeksiyon ihracatımızı geçen yıla göre yüzde 18,3 artışla 20 milyar 250 milyon dolara taşıdık. Ülkemize net 18 milyar doların üstünde döviz kazandırdık. Eğer ham maddeye erişim problemleri sebebiyle siparişleri geri çevirmek mecburiyetinde kalmasaydık, daha yüksek oranlı bir ihracata ulaşabilirdik."

"33 MİLYAR DOLARLIK HEDEFİMİZE ULAŞACAĞIZ"

Söz konusu dönemde Almanya ve İspanya ilk sırada olmak üzere, AB ülkelerine yapılan dış satımdaki yüzde 20'lik artışa dikkat çeken Gültepe, "Son senelerde istikrarlı şekilde yükselen Amerika’ye ihracatımızın da yüzde 19,8 artışla 1 milyar dolar sınırına yaklaşmış olmasını çok önemsiyorum. AB ve Amerika’ye ihracatta yakaladığımız yükseliş trendinin devam edeceğini öngörüyorum. Olağanüstü problemlerle karşılaşmazsak 2022 için koyduğumuz en az 23 milyar dolarlık ihracat hedefimizi rahatlıkla yakalayıp geçeceğimize inanıyorum. Türkiye son senelerdeki atılımlarıyla global alıcılar tarafından hazır giyim tedarikinde en önde gelen üç ülke arasında gösteriliyor. Uluslararası arenadaki bu avantajımız sayesinde orta vade için koyduğumuz 33 milyar dolarlık ihracat hedefimizi de kısa sürede ulaşacağız." dedi.

"YENİ DÖNEMDE İKİ TEMEL DİNAMİK SÖZ KONUSU"

Türkiye’de toplam hazır giyim ihracatının yaklaşık yüzde 70’ini İHKİB üyelerinin gerçekleştirdiği bilgisini veren Mustafa Gültepe, sektörün amiral gemisi göreviyle ihracatçı şirketleri, pandemi ile birlikte hızlanan değişim ve dönüşüme hazırlamak için çeşitli projeler yürüttüklerini söyledi.

Moda endüstrisinin, dijitalleşme ve sürdürülebilir ve doğa dostu üretim olmak üzere iki temel dinamiğin üzerinde şekillenen yeni dönemine dair de konuşan Gültepe, iki konu ile ilgili yıllardır çalışmalar yaptıklarını dile getirerek, sözlerini şöyle sürdürdü:

"Firmalarımızın dijital dönüşümüne öncülük etmek üzere AB’nin 10 milyon avroluk hibe desteğiyle ‘Tasarımdan Üretime Hazır Giyim Sektörü’nün Dijital Dönüşümü Projesi’nde sona yaklaşıyoruz. Proje çerçevesinde kurduğumuz Dijital Dönüşüm Merkezi’ni sektörümüzün hizmetine sunduk. Yine AB’nin hibe desteğiyle sektörde karbon ayak izini azaltma amacıyla hazırladığımız projemizde onay sürecinin tamamlanmasını bekliyoruz. Yeşil Mutabakat’a uyum için ‘Türkiye Hazır Giyim Sürdürülebilirlik Stratejisi’ çalışmasını başlattık. Biz İstanbul’u moda merkezi, Anadolu’yu üretim üssü yapabilmek için çalışmaktayız. Yatırım teşviklerini fırsata dönüştürerek Anadolu’yu doğa dostu üretim kapasitesine sahip yeşil fabrikalarla donatmaları yönünde şirketlerimize rehberlik ediyoruz."

"50 BİN YENİ İSTİHDAM İMKANI YARATABİLİRİZ"

Türkiye'ye yönelen siparişleri karşılamak adına hızlı bir şekilde kapasite artıracak yatırımın yapılması gerektiğini vurgulayan İHKİB Başkanı Gültepe, bilhassa ham madde maliyetlerindeki artış nedeniyle finansman sıkıntısı yaşadıklarını, uygun maliyetli krediye ulaşmaları halinde yatırımların ivmelenip bu yıl da minimum 50 bin yeni istihdam olanağı oluşturabileceklerini kaydetti.

Gültepe, son olarak yıllardır hayal olan İstanbul’da global hazır giyim fuarı projesinin Şubat 2022'de gerçeğe dönüşeceğini müjdeledi. 

İHKİB çatısı altında fiziki ve sanal fuarlar düzenlemek amacıyla "Istanbul Fashion Connection"ı (IFCO) kurduklarını anımsatan Gültepe, "Yılın son ayında organize ettiğimiz sanal fuarımızda şirketlerimizi dünya genelinden alıcılarla bir araya getirdik. 9-11 Şubat 2022 tarihleri arasında ise fiziki olarak İstanbul Hazır Giyim ve Moda Fuarımızı gerçekleştireceğiz. İstanbul Ticaret Odası’nın (İTO) iş birliğinde, 20 bin metrekarelik alanda düzenleyeceğimiz fuarda 300’den fazla firmamızı dört kıtadan alıcılarla buluşturacağız. İstanbul Fuar Merkezi’nde organize edeceğimiz fuarımızı Cumhuriyetimizin 100’üncü yılı olan 2023'te de 100 bin metrekarelik alanda gerçekleştirmeyi planlıyoruz." dedi. (AA)