Rapor, Reklamcılar Derneği (RD), Reklamverenler Derneği (RVD), İnteraktif Reklamcılık Derneği (IAB), Açıkhava Reklamcıları Vakfı (ARVAK), Ulusal Radyo Yayıncıları Derneği (URYAD) ve Mobil Mecralar Araştırma Pazarlama ve Reklamcılık Derneği (MMA TR) adına bağımsız danışmanlık şirketi Deloitte tarafından hazırlandı.

PANDEMİ SÜRECİNDE MARKA BİLİNİRLİĞİ ÇALIŞMALARI DİKKAT ÇEKTİ

Tüm dünyayı etkileyen koronavirüs salgını ile birlikte Türkiye’de medya ve reklam yatırımlarında da etkiler görülüyor. Bu süreçte reklamverenler öncelikle marka bilinirliğinin korunması için çalışma yaparken bir yandan da satış odaklı kampanyalar gerçekleştirdi. 

Özellikle yaşam stili (“lifestyle”) tarzı ürün skalasına sahip olan reklamverenlerin evde geçirilen sürelerin artışıyla birlikte yeni müşteri kazanmaya öncelik verdiği görülüyor. Birçok reklamveren de evde geçirilen zamanın artmasıyla doğru orantılı şekilde ev içinde daha çok tüketilen mecralara yöneldi. Salgın sürecinin reklam yatırımları üzerindeki etkisi en çok bu yılın ikinci çeyreğinde hissedilirken, TV ve dijital diğer mecralara göre pandeminin olumsuz etkisini daha az yaşadı. 

MARKALAR DİJİTAL DÖNÜŞÜM SÜREÇLERİNİ HIZLANDIRDI

Değişen tüketici davranışları doğrultusunda markalar bilgi verme kanallarını ve yöntemlerini gözden geçirerek, dijital çözümlere yönelik dijital dönüşüm süreçlerini hızlandırdı ve bu alana yaptıkları yatırımları arttırdı. 

Bu dönemde online alışverişte kayda değer bir artış yaşandığı ve yeni kullanıcılar kazanıldığı için gerek e-ticaret firmalarının gerekse de online satış kanalı da olan diğer firmaların dijital reklam yatırımlarında büyüme gerçekleşti. Sosyal medya üzerinden yapılan canlı yayınlarda sponsorluk ve marka entegrasyonu uygulamaları, bu dönemde kullanıcı sayıları artan birçok sosyal medya platformunun mecra karmasına dahil edilmesi, influencer pazarlaması çalışmalarındaki artış vb. değişimler de pandemi döneminde değişen tüketici davranışlarının ve oluşan yeni trendlerin medya yatırım dağılımlarına etkisini göstermekte.