"Hem fiyat karşılaştırma kolaylığından faydalanmak hem de zamandan tasarruf etmek için e-ticaret sitelerinden alışveriş yapıyoruz, yani satın alma alışkanlıklarımız da giderek dijitalleşiyor." diyen Anıt Kontrol Sistemleri Proje & Satış Yöneticisi Yaşar Teke, "Peki, son kullanıcıya hitap eden bu alışveriş siteleri gibi endüstriyel ürünlere yönelik e-ticaret siteleri de olabilir mi?" sorusunu yanıtladı.  

Endüstriyel ürünlerin e-ticareti olur mu? Bu, yıllardır gündemimizde olan bir soruydu. İnternetin hayatımızın bir parçası olmasıyla hem fiyat karşılaştırma kolaylığından faydalanmak hem de zamandan tasarruf etmek için e-ticaret sitelerinden alışveriş yapıyoruz, yani satın alma alışkanlıklarımız da giderek dijitalleşiyor. Peki, son kullanıcıya hitap eden bu alışveriş siteleri gibi endüstriyel ürünlere yönelik e-ticaret siteleri de olabilir mi?  Müşterilerimiz bu sitelere rağbet gösterir mi? Bir ürün satın alırken nakit mi yoksa kredi kartıyla mı ödeme yapmayı tercih eder? Bunlar gibi birçok soruya cevap vermekte zorlanıyorduk. Yanıtları bulmak, işin içinde olmamızı gerektiriyordu. 

Ekibimizle bir araya gelip, bu sürecin nasıl yönetilebileceğini ve olmazsa olmaz kriterlerini belirlemeliydik. Yaptığımız toplantılar sonunda ulaştığımız cevaplar şöyle oldu:

Sistem kesinlikle Muhasebe, SAP ve ERP programları ile entegre çalışabilmeli; satıştaki ürünlere ait stok ve fiyat bilgilerini e-ticaret sistemine online olarak taşımalı; desi, kilo, resim, video ve diğer ürün özelliklerini barındırmalı; farklı sistemlerle entegrasyon sağlayabilmeli ve fazla personel ihtiyacı olmadan satıştan ürün sevki aşamasına kadar tüm operasyonları yönetebilmeli.

“e-TİCARET SİTESİ ENTEGRATÖRÜ ARAYIŞINA BAŞLADIK”

İhtiyaçlarımızı tespit ettikten sonra yazılım ekibimizle çizdiğimiz yolda bize destek olabilecek bir e-ticaret sitesi entegratörü arayışına başladık. Ancak taleplerimizin tümünü karşılayacak bir entegratör bulmak hiç kolay olmadı. Firmalar standartlaşmış çalışmalar yaptıkları için bizden de bu standartların dışına çıkmamamızı bekliyordu.  Ancak bizim, kişiselleştirilmiş çözüm yaklaşımını benimsemiş bir e-ticaret entegratörüyle birlikte çalışmamız gerekiyordu. Bu arayışımızın sonunda e-ticaret yolculuğumuza Jetteknoloji firması ile Anıt Otomasyon’un dijitalizasyon konusundaki bilgi birikimini birleştirerek devam etmeye karar verdik. 

“UÇTAN UCA ÇÖZÜM SUNMALIYDIK”

Dijitalleşmenin bu denli hızlı ve yoğun ilerlediği günümüzde sürecin sürekliliğini sağlamak için tüm sistemleri birbirine entegre ederek uçtan uca çözüm sunmamız gerekiyordu. Bu noktada bizim gibi birçok firmanın da değişen fiyat listeleri, ıskontolar, ürün dokümanları, sertifika gibi yönetmekte zorlandığı konular bulunuyor. Çünkü e-ticaret alanında faaliyet göstermek öncelikle müşterilere doğru bilgi sunmayı ve müşterinin soru ya da çelişki olmadan ilerlemesini sağlamayı gerektiriyor. Biz, bu aşamada Siemens alt yapısında bulunan Industry Mall sistemini, Siemens Industry Online Support (SIOS) desteğini ve TIA Selection Tool modüllerinin entegrasyonunu sağladık. Böylece birçok farklı kaynaktan elde edilen çözümleri e-ticaret sisteminde sunmayı başarabildik. Bu çalışmaların sonunda, uzun zamandır sorduğumuz sorulara yanıt bulmamızı sağlayacak e-ticaret platformumuz hayata geçti. 

OtomasyonMarketi.com platformunda e-ticaret hakkında başlangıçtan bu yana sorduğumuz sorulara aldığımız yanıtlar ise şöyle oldu:  

1-Müşterilerimiz e-ticaret sistemini kullanır mı? 
Sistem çalışıyor ve e-ticaret yapılabiliyordu. İnternette verilen reklamlar müşteri sağlıyordu. Gelen müşterilerin bir kısmı satın alma yapıyordu. Ancak satın alma hacmini büyütmemiz gerekiyordu. Bu aşamada farklı e-ticaret siteleri ile XML entegrasyon paylaşımları yapılarak güncel stok ve satış fiyatlarımız paylaşıldı. Yaptığımız entegrasyon paylaşımları ile hem farklı ürünleri bir araya toplamayı hem de binlerce ürünü bir arada satışa sunmayı başardık. 

2-Müşterilerimiz bir ürün satın alırken nakit mi yoksa kredi kartıyla mı ödeme yapmayı tercih eder? Taksit seçeneği olmalı mı? 
Son kullanıcılar için nakit ödemelerde indirim sağladık, kredi kartı ile tek çekim ödemelerinde komisyonları üstlendik ve 12 ay taksit imkânı sunduk. Bu uygulamalarımızı farklı kampanyalar ile birleştirdik. 

3-Mevcut müşterilerimiz bu sistemi kullanır mı?
Bu çalışmalar son kullanıcı tarafında başarılı sonuç verirken mevcut müşterilerimiz için maalesef yeterli olmadı. Bu aşamada bayi sistemini devreye aldık. Yaptığımız değerlendirme sonucu müşterilerimizin yüzde 40’ını sistemimize bayi olarak tanımladık. Böylece satın alımlarını sistem üstünden açık hesapla yapmalarını ve istedikleri ürünlere aracı olmadan hızlı bir şekilde ulaşmalarını sağladık.

“BİLGİYE TEK NOKTADAN ULAŞILMASINI SAĞLADIK”

Siemens sayesinde kazandığımız yazılım kabiliyetlerimizi e-ticaret sistemleri ile birleştirerek dijitalleşmeye farklı bir boyut kazandırabileceğimizi gördük.

Bu sürecin en önemli getirisi ise müşterilerimizin aradıkları bilgilere kendi imkanlarıyla kolayca tek noktadan ulaşabilmesini sağlamak oldu. Müşterilerimiz, satın alma yaparken stok miktarlarını ve kendi bayi indirimlerini göz önünde bulundurabiliyor. 

Bu süreçlerin, tüm entegrasyon sağlayıcılarının sağladığı veriler ile basit, anlaşılır ve hatasız yönetilmesini sağladık ve müşterimizin siparişini uçtan uca takip ederek nihai aşama olan Muhasebe/SAP/ERP programına kadar iletebildik. Artık tek yapılması gereken raftan ürünün alınıp sevk irsaliyesinin/faturasının düzenlenmesiydi. Bu noktada da mevcut personelin iş yükünü ek personel almadan düşürmeyi başarırken daha fazla satış hacmi elde edebildik. 

Dijitalleşmenin sonu olmayan bir süreç olduğunun farkındayız. Bu süreci hem kendimiz hem de müşterilerimiz için en iyi şekilde yönetmek için otomasyon ve dijitalizasyon yazılımları geliştirmeye devam edeceğiz.