Yüz yılı aşkın köklü bir geçmişe sahip, servo motor, hareket kontrolörü, AC motor sürücüsü, endüstriyel robot üreticisi olan Yaskawa, dünyadaki enerji ve yapay zeka gibi alanlardaki yeni yatırımları ve sektöre kazandırdığı ilklerle teknoloji üretimindeki öncü konumunu sürdürmeye devam ediyor.   

Mekatronik teriminin dünyaya kazandıran, “Entegre, Zeki, Yenilikçi Mekatronik” olarak adlandırdığı i3 Mechatronics vizyonu ile inşa ettiği ve bir fabrikanın yönetimi için gereken bütün verileri görselleştirebildiği Yaskawa Cockpit’i sektörle buluşturan firma, dijitalleşmeyi somutlaştırarak üretim sistemlerinin merkezinde konumlandırıyor.

Yaskawa Europe GmbH Avrupa Pazarlama Direktörü Armin Schlenk, “Endüstri 4.0 konusundaki somut çözümümüz Yaskawa Cockpit’tir. Yaskawa Cockpit, komple bir fabrika, bir makina ya da bir cihaz gibi farklı seviyelerde bölünmüş bir yapı kurabileceğiniz bir mimariye sahiptir.” diyor.

Kısaca Yaskawa’nın yapılanmasını ve sunduğu hizmetleri özetleyebilir misiniz?

 Yaskawa, yüzyılı aşkın geçmişiyle köklü ve deneyim sahibi, küresel bazda 24 milyar TL civarında cirosu olan bir teknoloji sağlayıcısıdır. Temel olarak 3 iş alanımız bulunuyor. İlki, dünya genelinde pazarda dönem dönem birinci, dönem dönem ikinci olduğumuz robot endüstrisi. İkincisi hareket kontrol sistemleri ve son olarak da enerji sektörü. Dünya çapında 15 bine yakın çalışanımız var. Orta Doğu ve Afrika’nın da dahil olduğu Avrupa organizasyonumuzda ise yaklaşık 2 bin çalışan ile 6 yüz milyon Euro (3,8 milyar TL) ciro ile faaliyet göstermekteyiz. Mekatronik terimi, ilk kez 1969 yılında Yaskawa tarafından ortaya atıldı. Çünkü mekanik ve elektronik kısımların birlikte olması gerektiğini gördük. Ancak şimdi bu terimi tekrar kullanıyoruz, i3 ile mekatroniği bir adım ileriye taşıyarak üretimdeki bu yeni çağ için güncelliyoruz. i3, Endüstri 4.0’ın temelini oluşturuyor. Bu, ürünlerin birbirine ve/veya tüm mimariye bağlanabilmesi yani bağlanabilirlik anlamına geliyor. Peşi sıra gelen verilerin akıllı analizi ve ardından yenilikçi çözümler sunmak. Bu nedenle bu yeni vizyonu “Entegre, Zeki, Yenilikçi Mekatronik” olarak adlandırıyoruz. Bunlar bizim üç anahtar kelimemiz.

Endüstri 4.0, Yaskawa Japonya ve Yaskawa Avrupa için önemli bir konu mu? Farklılıkları var mı?

Kesinlikle, bizim için çok önemli bir konu. Japonya ve Avrupa arasında birkaç farklılık var. Esas olarak görselleştirme bölümüne gelince, çözümümüz dünya çapında bir çözüm olan Yaskawa Cockpit. Diğer yandan uygulamaya gelince, Avrupa’daki bu uygulama Japonya’dan farklı. Çünkü kültürler farklı. Esasında çözümün özü, verileri nasıl topladığımız, veriyi nasıl analiz ettiğimizle ilgili. Veri tabanı mimarisi üç aşağı beş yukarı aynı. Dolayısıyla, Japonya ve daha sonra Avrupa’daki temel gelişme anlamına gelen ortak geliştirme, uygulama tarafında yeni bir basamaktır diyebilirim. Bu çözümü müşterilerimize sunmak için ortak bir geliştirme ekibimiz var.  

Yaskawa’nın Yapay Zeka (AI) konusunda çözümleri bulunuyor mu? Bunlardan bahsedebilir misiniz?

Evet, bulunuyor. Yaskawa olarak bizim gideceğimiz iki yol var. Öncelikle kendi çözümlerimizden bahsedeyim. Japonya’nın başkenti Tokyo’da bulunan AI Cube Inc. (AI³) isimli bir iştirakimiz var. Söz konusu firma yapay zeka açısından oldukça deneyimli mühendislerden oluşuyor, bu ekiple birlikte esnek çözümler geliştiriyoruz. Ürün seviyesinde ise, bir çözümümüzü 1-5 Nisan’da gerçekleştirilen Almanya’daki Hannover Messe Fuarı’ndaki standımızda sergiledik. Vidalı milin farklı aşamalarını analiz ediyoruz. Bu aşamalar yapay zeka sistemi tarafından normal aşama, sürtünme veya aşırı yük olarak belirleniyor. MIS (Management Information System/ Yönetim Bilgi Sistemi) veya ERP entegrasyonu konusu da var tabi. Ayrıca AI tarafında yaptığımız iş birlikleri, gücümüzü artıran noktalardır diyebilirim. Örneğin, iş birliklerimizden birini IBM ile gerçekleştiriyoruz. IBM Watson’ı kullandığımızda, Watson verilerimizi analiz ediyor ve sonuçları sistemimize geri gönderiyor. Bu Yaskawa Cockpit ve IBM sistemi aynıdır anlamına gelmiyor tabi. Kısaca şöyle özetleyeyim, AI konusunda iki farklı yöntemimiz var; kendi geliştirdiğimiz çözümler ve çeşitli iş birliklerimiz ile sunduğumuz çözümler.

Yaskawa, Endüstri 4.0 için ne gibi somut çözümler sunuyor?

Bahsettiğim gibi bizim bu konudaki somut çözümümüz Yaskawa Cockpit’tir. Yaskawa Cockpit, komple bir fabrika, bir makina ya da bir cihaz gibi farklı seviyelerde bölünmüş bir yapı kurabileceğiniz bir mimariye sahiptir. Veri toplama, veri analiz ve veri görselleştirme modülleri gibi farklı modüllere sahibiz. Ayrıca yapı müşteri türüne bağlı olarak farklılık gösteriyor. Örneğin küçük işletmelerin bütün sistemi kullanmaları gerekebilir. Çok büyük şirketler ise, sadece bir kısmını kullanabilirler bu mesela data toplama modülü olabilir. Çünkü ihtiyacınız olan verileri kendi cihazlarımızdan nasıl alacağımızı iyi biliyoruz. Bundan dolayı Cockpit geniş ve esnek bir mimaridir diyebiliriz. Çok önemli bir nokta da, kendi verilerinin sahibi olan bir müşteri profili oluşturmamızdır. Verilerimiz bulutta değil müşteri tarafında bulunuyor. Yaskawa’nın bakış açısına göre veriler, tamamen müşterinin mülkiyetindedir. 

Japonya’nın Endüstri 4.0’ı Toplum 5.0 olarak adlandırılıyor. Bu yaklaşımı Japonların ve Avrupalıların perspektifinden anlatabilir misiniz?

Endüstri 4.0 kavramı, ilk kez 2011 yılındaki Hannover Messe Fuarı’nda ilan edildi. Japonya ise bunu kullanıyor ve sürekli geliştiriyor. Endüstri 4.0, sadece endüstriye odaklı iken, Toplum 5.0 bütün yaşamı ve toplumu içeriyor. Endüstri 4.0, Japonya’daki Toplum 5.0’ın alt kümesidir. Bize gelince, Yaskawa olarak odak noktamız endüstridir. Ancak aynı zamanda topluma değer yaratan, katkı sağlayan çözümler de sunuyoruz. Örneğin, sağlık hizmeti. Kişilerin operasyonların sonrasındaki rehabilitasyon ihtiyacını karşılıyoruz, dış iskelet (eksoskeleton) hizmeti veriyoruz veya felçli insanlar için katkıda bulunuyoruz. Bizim varoluş nedenimizin özü, kısaca bu inovatif çözümlerle topluma hizmet etmektir. Dolayısıyla, bu bizim DNA’mızda bulunuyor desek abartmış olmayız. Ancak sorunuza gelecek olursak, Toplum 5.0 çok geniş bir kapsamdan ve her açıdan bir yaklaşım sunuyor. Endüstri 4.0 ise, endüstriye odaklanan bir alt kümedir.