Maray Makina’nın yeni dönem hedeflerini konuşmak amacıyla bir araya geldiğimiz Maray Makina Genel Müdür Yardımcısı Makine Mühendisi Servet Şavran “Maray Makina büyümeye devam ediyor. İzmir’deki firmalar üretime aralıksız devam ettiği için kestirimci bakım hizmetine ihtiyaç duyuyorlar. Bizde beklentilere cevap vermek ve soruna hızlıca çözüm bulmak için İzmir’e şube açmayı planlıyoruz” diyor ve bu şube sayesinde sadece İzmir’e değil tüm Ege Bölgesi’ne hizmet vermeyi hedeflediklerinin altını çiziyor.

Var oluş amacınız, hedefiniz, şirketinizin yola çıkış süreci, yaptığınız hizmetler, bu konularda bilgilendirme yapabilir misiniz?

Öncelikle ana faaliyet alanımız kısaca “Kestirimci Bakım Sistemleri” olarak tanımlanabilir. Bu alanda endüstriyel tesislere, büyük-küçük ölçekli her türlü işletmelere ölçüm, danışmanlık ve eğitim hizmetleri vermek amacıyla, şirket Genel Müdürümüz İbrahim Tütünoğlu’nun girişim ve önderliğinde 2010 yılında kurulmuş bir mühendislik şirketiyiz. Kendisi 1996 yılında çimento sektöründe planlı bakım departmanında titreşim ölçüm ve analiz uzmanı olarak başladığı yolculuğunda Kestirimci Bakımın, işletmeler için birçok olanak ve fırsatlar getirdiğini, fakat bu konuda endüstrimizde büyük bir hizmet açığının olduğunu görmüş ve ülkemize bu alanda hizmet verebilmek adına Maray Makine Mühendisliği kurmaya karar vermiştir.

maray makina

Kestirimci Bakımın işletmeler için birçok olanak ve fırsatlar yaratığından bahsettiniz, bu hususu biraz açabilir misiniz?

Biliyorsunuz üretime yönelik faaliyet gösteren her işletmenin, fabrikanın, bir başarı hedefi, bir bütçe üretim hedefi vardır. Elbette işletmelerin, bu hedeflere ulaşmadaki çabaları kadar, üretim hedef kitlesinin beklenti ve taleplerini zamanında ve hedefler doğrultusunda yerine getirilmesi, günümüz piyasa ve rekabet ortamı göz önüne alındığında çok çok önemli bir husustur. Hatta bu husus işletmelerin varlığını sürdürebilme ve sektörlerinde yerlerini sürekli kılabilmek anlamı taşır. İşte bu başarı ve hedef üretime yönelik süreçte, beklenmedik bir olumsuzluk yaşamamak için, proses akışını durdurmamak için, müşteri odaklı üretim hedeflerini istenilen doğru zamanda gerçekleştirmek için, o işletmenin öngörülmeyen, beklenmeyen, sürpriz duruşlarını, üretim kesilmelerini bertaraf etmek gerekiyor. İşte bu bahsedilen olumsuzlukların ve beklenmeyen durumların yaşanması aslında işletmelerin kaderi olmamalıdır. Çünkü bilinmelidir ki; her türlü olumsuzluk ve istenmeyen sonuçlarla karşılaşmamak için gerekli önlemler ve tedbirler alınırsa, elbette sorunların yaşanması olasılığı yok olacaktır. İşte bu önlem ve tedbir Kestirimci Bakımla mümkün olacaktır. Hatta kesinlikle mümkün olacaktır, zira kestirimci bakım, çeşitli ölçümler ve analizler sonucu daha arıza yaşanmadan sistem için önlemler alınmasıdır. Beklenmedik bir arıza nedeniyle makinaların ve bu arızadan dolayı birbirini etkileyen çeşitli ekipmanların oldukça uzun süre devre dışı kalması, çalışamaz halde olması çok çok önemli üretim kayıplarına yol açacaktır. Bu durumu daha geniş kapsamda değerlendirmek gerekirse; söz konusu üretim kayıpları, seri imalat gerçekleştiren firmalarda üretim kayıplarının yanı sıra, ekipmanların bakım-onarım ve tesisin duruş maliyetlerinin artmasına, müşteri odaklı taahhütlerin aksamasından dolayı imaj ve prestij kaybına yol açacaktır. Üretimi durdurmamak için arızaların daha oluşum esnasında çeşitli test ve analiz yöntemleri kullanarak tespitinin yapılabildiği kestirimci bakım metotlarına yönelerek, maliyet hesaplamalarında oldukça önemli noktaya ulaşılmıştır. Bakım sürecinde makine arızaları erken teşhis edilebilirse ileride çıkabilecek daha büyük sorundan kurtulmakla beraber daha ucuza bakım ve tedavi uygulanmış olur. Şirketler bu sayede önlemlerini çok önceden alabilir.

Türkiye’de kestirimci bakım servis hizmeti veren en büyük ve güvenilir firması olduğunuzu söylerken hangi kriter ve prensipleriniz öne çıkmaktadır?

Biz anlayış olarak hizmet verdiğimiz her fabrikadaki, işletmedeki, tesisteki tüm varlıkları ve ekipmanları bu ülkenin milli serveti olarak görüyoruz. İşletmelerin zaman ve mali kayıplarını kendi kayıbımız ve ülkenin ekonomik kaybı olarak görüyoruz. İnanın bu anlayış bizim bünyemizde yer alan tüm ekip arkadaşlarımızda, hizmet verdiğimiz işletmelere karşı aidiyet duygusunu ön plana çıkarmaktadır. Şunu samimiyetle vurgulamak istiyorum, biz kendimizi hizmet verdiğimiz her işletmenin, her fabrikanın, her tesisisin organizasyon yapısı içerisinde bir yerde ve yakınlıkta görüyoruz. Türkiye’nin bu alanda en geniş teknik ekibine sahibiz ve ülkenin her coğrafyasında, işletmelerin full-time üretim yaptıkları bilinci içerisinde, proaktif çalıştığımızı, yani 7/24 hafta sonu, tatiller dahil hizmet verdiğimizi belirtmek istiyorum.

Kestirimci bakım alanında hizmet veren en büyük ve güvenilir firma olduğumuz noktasında ise şunları belirtmek isterim; Maray Makine Mühendislik ailesi olarak, değerli müşterilerimizin teveccühleri sayesinde geldiğimiz bu konumu, yeni hedeflerimiz için bir sıçrama noktası olarak görüyor ve daha iyi hizmetler verebilmek için yeni yatırımlar yapıyoruz. Bu doğrultuda dünyada sektörünün devi durumunda olan Emerson firması ile 2016 yılı içerisinde Online Kestirimci Makina Sağlığı İzleme Sistemleri’nin satışı, kurulumu ve devreye alınması konusunda anlaşmış olup Türkiye’de bu alandaki yetkili partnerleri durumundayız.

Böylece Türk sanayisinin kestirimci bakımda, çağdaş teknolojiler uygulamasına geçişinde, kaliteli ve güvenilir hizmetler sunarak ülkemize ve sanayimize artı değer katmayı hedefliyoruz.

maray makina 2

Maray Makina’nın referanslarını incelediğimiz zaman Türkiye’nin önemli enerji firmalarıyla karşılaşıyoruz. Hedeflediğiniz ana sektörleri öğrenebilir miyiz?

Bizim referanslarımıza baktığınız zaman Türkiye’nin alanında uzman firmalarını görebilirsiniz. Periyodik çalıştığımız 60’a yakın firma bulunuyor. Bunun yanı sıra arıza kök analizini birlikte yapmak isteyen firmalara da tek seferlik destekler veriyoruz. Lastik Sanayisi, Termal Enerji Santralleri, Hidroelektrik Santralleri, Gıda sanayi, Çimento Sanayi ve Madencilik gibi pek çok farklı sektöre hitap ediyoruz. Kestirimci Bakım anlayış ve kültürünün tüm işletmelerde yerini alması ve uygulamaya geçmesi gerektiğine inanıyoruz.

Kestirimci Bakımın, Koruyucu Bakıma göre yüzde 12 maliyet ve işçilik kazancı sağladığını görmekteyiz. Uçak sanayinde herhangi bir yedek parçanın örneğin 2 bin saatte bir değişmesi gerekiyor ise periyodik bakım esnasında yedek parçanın durumu iyi dahi olsa emniyet gereği değişme mecburiyeti vardır. Fabrikalarda ise bazı ekipmanlarımız için bu durum değişmektedir. Eğer bir rulmanın 5 bin saatte bir değiştirmeniz gerektiği ekipmanın periyodik bakımında belirtilse dahi, ekipmanda vibrasyon ölçümleri alınarak rulmanın maksimum ömründe çalışması ve bağlı olduğu ekipmanlarda da malzeme ömrünü maximum seviyelere çekmek kestirimci bakımla mümkün olmaktadır ve rulmanın hala bir ömrü varsa ki, bu husus belirli ölçüm ve analizlerle tespit edilerek ve kontrol altında tutularak kullanmaya devam edebilebilmektedir. Biz bu noktada devreye giriyoruz ve fabrikalar adına ekipmanlarını vibrasyon ölçüm ve analizleri ile periyodik olarak takip ediyoruz. Bu sayede gereksiz değişimler yapılmıyor ve maliyet açısından avantaj sağlanıyor. Bu avantajların boyutu maliyet, zaman ve kesintiye uğramayan üretim süreçleri ile daha da ön plana çıkmaktadır.

Enerji verimliliği noktasında sağladığınız avantajlar nelerdir?

Tıpkı insan vücudunda herhangi bir yer rahatsızlandığı zaman bir ağrının oluşması gibi dönen her makinede bir arıza oluştuğunda titreşim seviyesinde bir artış olmaktadır. Dönen makinelerde oluşan arızaların sebepleri ve titreşim ile ilişkileri iyi anlaşılırsa arızaları belirlemek kolay olmaktadır.

Titreşim istenmeyen bir harekettir; çünkü boşa enerji harcar ve istenmeyen ses ve gürültü oluşturur. Titreyen her makina elektrik enerjisini fazla harcar. Siz bu sorunu ne kadar erken fark ederseniz ve çözüm getirirseniz enerji anlamında tasarruf elde etmiş olursunuz. Örneğin elektrik motorlarının ya da herhangi mekanik ekipmanların arıza sırasında daha fazla titreşim yaparak harcadığı enerji ile bakım sonrasında harcadığı enerji karşılaştırıldığında; arıza aşamasında daha fazla enerji harcarken bakım sonrasında harcanan enerjinin düştüğü gözlenecektir. Bu da elektrik faturasına olumlu şekilde yansıyor.

KESTİRİMCİ BAKIM İLE GÖRÜLECEK FAYDALAR

  • Bakım faaliyetlerinde azalma: % 25 -30
  • Bozulmalarda azalış % 35 - 45
  • Üretimde artış: %20-25
  • Yatırım Geri Dönüş Miktarı: 10 kat
  • Ekipmanların ömürlerinde ve verimliliğinde artış
  • Kritik elemanlar için düzeltici bakıma olanak sağlar
  • Proseslerde ekipmanların arızalı kalma süresini azaltır
  • İşçilik maliyetini azaltır.
  • Koruyucu bakıma göre %8-%12 karlılık sağlar.
  • Enerji tasarrufunda artış
  • Çalışanların iş yükünün azalması