“2019 yılında da kesintisiz ve sürdürülebilir enerji sağlamak için çalışmalarımıza devam edeceğiz. Bu dönemde de güçlü finansal yapımızın korunması odağımızda yer alıyor. Bunun için esnek risk yönetim politikaları ile finansal ve operasyonel gelişmeleri yakından takip ederek, nakit yönetimine odaklanacağız. Öte yandan, ileriye yönelik belirlemiş olduğumuz hedeflerimize ulaşmak için çalışmalarımızı sürdüreceğiz.” diyerek Markanın 2019 hedeflerini bu sözlerle anlatan Enerjisa Enerji CEO’su Ziya Erdem, dağıtım sektörüyle ilgili merak ettiğimiz soruları yanıtladı.

Enerji sektörünü, dağıtım özelinde değerlendirebilir misiniz?

Arz güvenliği başta olmak üzere çeşitli konularda önemli kazanımlar sağlanan elektrik ve doğal gaz sektörlerinde, gelinen aşamada, sektörün daha verimli, rekabetçi, finansal ve çevresel olarak sürdürülebilir bir yapıya ulaştırılmasına yönelik önemli bir potansiyel bulunuyor. Elektrik ve doğal gaz sektörleri ekonomiye doğrudan, dolaylı ve tetikleyici etkileri ile birlikte toplamda 36 milyar dolar mertebesinde büyük bir katma değer yaratıyor ve 820 bin kişiye de istihdam sağlıyor. Sektörün bu önemli katkılarının yanında elektrik ve doğal gaz piyasalarının yaklaşık yüzde 5 gibi yüksek yıllık bileşik büyüme oranına sahip olması ise sektörün önemini daha da artırıyor. Son 15 yıldır dönüşüm içinde olan Türkiye enerji sektöründe özel sektör 67 milyar dolar elektrik üretimi ve 28 milyar dolar elektrik dağıtım yatırımı olmak üzere toplamda 95 milyar dolar yatırım yaptı. Öte yandan volatilitenin yüksek olduğu zor bir dönemden geçtiğimiz bir gerçektir. Entegre bakış açısıyla, sektörümüzü daha çok çalışarak ileriye taşımaya devam etmemiz gereken bir dönemden geçiyoruz. Sayın Bakanımız ve tüm Bakanlık ekibi bu zorlu dönemde, tüm paydaşlar ile yakın istişare içerisinde olarak, çok yoğun bir mesai ve tempo içerisindeler. EPDK da aynı şekilde, enerjinin yeterli, kaliteli, sürekli, ekonomik ve çevreyle uyumlu bir şekilde tüketiciye sunulması için düzenleme ve denetlemeleri yaparak güçlü, rekabetçi ve şeffaf enerji piyasalarını oluşturacak şekilde değer yaratıyorlar.

Kesintisiz enerji için yaptığınız altyapı çalışmaları hakkında bilgi verebilir misiniz?

Kullanıcılarımıza kesintisiz elektrik sunmak için gerekli olan tüm üst ve altyapı yatırımlarına sürdürülebilir bir şekilde devam ediyoruz. Müşterilerimize kesintisiz ve düzgün hizmet sağlayabilmek amacıyla dağıtım sisteminin ihtiyaçlarına özgü ürünler geliştirdiğimiz projelerimiz 2019 yılında da devam edecek. Müşteri servislerimizin mükemmelleştirilmesinin sağlanmasında ileri veri analitiğinden, self-servis hizmet kanallarının artırılmasına yönelik kiosk ve mobil uygulamaları yoğun şekilde kullanıyoruz. Çağrı sırasında ses kayıtlarını gerçek zamanlı analiz ederek, mükerrer çağrı sebeplerini anlamlandırarak müşteri servislerimizin mükemmelleştirilmesine katkı sağlıyoruz. Bu anlamda müşterilerimizin 360 derece bütünsel izlenmesi, kesintisiz müşteri deneyimi, müşteri temas noktalarında servis kalitesinin artırılmasını sağlıyoruz. Görüntülü çağrı merkezi altyapımızla müşteri hizmet noktalarımızda kesintisiz olarak işlemlerin tamamlanması çalışmalarımız bulunuyor. Saha operasyonlarımız dijitalleşmede odaklandığımız ana alanlardan. İletişim ve sensor maliyetlerinin azalması ile nesnelerin interneti yatırımlarımızı ve kullanım alanlarını genişletiyoruz. Akıllı sayaçların yanı sıra akıllı aydınlatma sistemleri, akıllı şebekeler, dijital saha çalışanı, kesintiye yol açan noktanın merkezden bulunması, saha operasyonlarının uzaktan kamera ve drone ile izlenmesi, işgücü optimizasyonları gibi uygulamalar bugün ve gelecekte gündemimizde olacak konular arasında yer alıyor.

Enerjisa’nın 2019 iş gündemi ve gelecek planları nedir?

Enerjisa Enerji olarak öncü ve lider bir şirket olmanın getirdiği sorumluluklarımızın bilinciyle hareket ederek, her dönemde çağın önüne geçmeyi hedefliyoruz. Halka arz zamanında ortaya koymuş olduğumuz orta ve uzun vade hedeflerimize uyumlu olarak, 2019 yılında da kesintisiz ve sürdürülebilir enerji sağlamak için çalışmalarımıza devam edeceğiz.
Bu dönemde de güçlü finansal yapımızın korunması odağımızda yer alıyor. Bunun için esnek risk yönetim politikaları ile finansal ve operasyonel gelişmeleri yakından takip ederek, nakit yönetimine odaklanacağız. Öte yandan, ileriye yönelik belirlemiş olduğumuz hedeflerimize ulaşmak için çalışmalarımızı sürdüreceğiz.
Hizmet verdiğimiz dağıtım bölgelerinde, enerji talepleri ve şebeke yatırım ihtiyaçları çerçevesinde yatırım planlarımızı oluşturmaktayız. Bölgelerimizin ihtiyaçlarına göre kısa ve uzun vadeli yatırımlarımız devam edecek. Yaşadığımız dijital dünya, hizmetlerimizi de dijitalleştirmemiz anlamında önemli bir fırsat sunuyor. Bu dönüşümün farkında olan bir şirket olarak dijital çözümler ve yeni hizmet alanlarını araştırıyor ve büyük veriyi (bigdata) yorumlayabilen sistemler kullanıyoruz. Yeni iş modellerine, teknolojiye ve inovasyona yatırım yapıyor, elektrik tedarikinde akıllı sayaçlar, akıllı şebekelerle yarattığımız modellerle şirketimiz, sektörümüz ve Türkiye için değer yaratıyoruz. Önümüzdeki dönemde de tüm dağıtım bölgelerimizde müşterilerimizin hayatını kolaylaştıracak yeniliklere imza atmaya devam edeceğiz.

Müşteri deneyimini geliştirmeye yönelik yatırımlarınızı anlatır mısınız?

Enerjisa Enerji olarak ana iş kollarımız olan elektrik dağıtım ve satış alanında tüm yatırım ve operasyonlarımızın merkezine müşterilerimizi alıyoruz. Amacımız, sürekli kendimizi geliştirerek en iyi müşteri deneyimini yaşatmak. Biliyoruz ki, enerji sektöründeki müşteri ihtiyaçları ve beklentileri, diğer sektörlerde de olduğu gibi hızlı bir değişim içerisinde ve biz de bu değişimin gerekliliklerini yerine getirmek için müşteri yolculuklarını bütünsel bir açıdan ele alıyoruz. Her gün yaklaşık 500 bin müşterimiz ile temas ediyor, onların hayatlarına dokunuyoruz. Bu temas noktaları fatura bırakılmasından, çağrı merkezi görüşmesine, mobil uygulama ile tüketim takibinden, sosyal medyada talep bırakmaya kadar birçok farklı işlem ve kanalı kapsıyor. Böylesine dev bir yapıda kesintisiz ve sürdürülebilir elektrik dağıtım hizmeti sağlamak da kuşkusuz en önemli önceliklerimiz arasında. Bunun için yeni şebeke ihtiyaçlarını karşılamaya, mevcut şebekeyi iyileştirmeye ve yenilikçi teknolojilerle katma değer yaratacak uygulamalara yatırım yapıyoruz. Müşteri memnuniyetimizi ölçmek ve geliştirmek için NPS (net promoter score) ve CSAT (customersatisfactionscore) sistemlerini devreye aldık. NPS ile uçtan uca müşteri memnuniyetimizi takip ediyor, tüm kanallarda müşterilerimize sunulan hizmetin kalitesini ölçümlüyoruz. Buradan elde edilen sonuçlar ve veri analitiğini kullanarak, müşteri davranışlarını anlamlandırmaya çalışıyor; teknolojinin getirdiği dijital deneyimle birlikte, geleneksel ve dijital kanallarımızdaki deneyimi de bu doğrultuda geliştiriyoruz.

Bir yandan da müşterilerimize daha fazla değer katacak yenilikçi hizmet ve servislerin geliştirilmesine yönelik çalışmalarımıza devam ediyoruz. 2018 yılında bir dijital dönüşüm yolculuğu başlatarak bu dönüşümün merkezine yine müşterilerimizi koyduk. Bu süreçte en yeni teknolojilerin Enerjisa’ya kazandırılması amacı ile nesnelerin interneti, veri analitiği, yapay zekâ, blok zinciri ve bulut teknolojileri gibi birçok alanda geleceğin enerjisi, yenidünya için dijital çözümler ve yeni hizmet alanlarını araştırıyoruz. Bu büyük değişime öncülük etmek amacıyla büyük veriyi yorumlayabilen sistemler kullanıyor, yeni iş modellerine, teknolojiye ve inovasyona yatırım yapıyoruz. Tüm bu çalışmalar 2018 yılında bize anlamlı ödülleri de beraberinde getirdi. Bunlarla Müşteri odaklı çalışmalarımızla ISO 10002 Müşteri Memnuniyeti Yönetim Sistemi Belgesi sahibi olmaya hak kazandık. Enerjisa İnovasyon Programı kapsamında yapılan “Değer KAT - Çağrı Merkezi Speech Analytics (Konuşma analitiği) Projesi” Büyük Veri Analitiği ve Ezber Bozan Teknolojiler kategorilerinde IDC tarafından düzenlenen yarışmada birincilik ödülünün sahibi oldu.

Eğitim ve bilinçlendirme konularında çalışmalar yürütüyor musunuz?

Teknolojinin tüm iş dünyasını domine ettiği, iş yapış biçimlerimizi yeniden şekillendirdiği ve önemli bir rekabet avantajı yarattığı bir dönemdeyiz. Geleceğin Dijital Enerjisa’sını yaratma konusunda dijital çağın gerektirdiği kültürel dönüşümün yanı sıra, dijital yetkinliklerin kuruma kazandırılması ve çevik iş yapış yöntemlerinin pilot uygulamaları üzerinde çalışıyoruz.

Çalışanlarımızın veri analizi yetkinliklerini ve dijital okuryazarlığını artırmak, Dijital ekosisteme yakınlaştırmak için Dijital Farkındalık Programı ve Dijital Akademi’ye yönelik çalışmalarımız devam ediyor.
Dijital Dönüşüm ve Veri Programı, Enerjisa için en önemli stratejik inisiyatiflerden ikisi olarak gündemimizde yer alıyor. Dijital dönüşüm yolculuğumuzun merkezinde müşterilerimiz bulunuyor. Müşteri servislerimizin mükemmelleştirmesi için ileri veri analitiği ve yeni teknolojilerin kullanılmasına, “yeni nesil” Enerjisa’yı yaratmaya odaklanıyoruz.