Sektörün paydaşları, kamu kuruluşları, üniversiteler, STK’lar, müteahhit ve alt yüklenici şirketlerden temsilcilerin katıldığı 5. Uluslararası Karayolları, Köprüler ve Tüneller İhtisas Fuarı’nda Doka, ulaşım alanındaki bu önemli yapılarla ilgili uzmanlığını aktardı.
Doka Kalıp İskele Genel Müdürü Ender Özatay yaptığı açıklamada, köprü, tünel ve yol yapımının önemli bir bilgi birikimi, tecrübe ve ihtisas gerektiren alanlar olduğunun altını çizdi. Bugüne kadar Osmangazi ve Çanakkale Köprüleri dahil farklı ulaşım projelerinde sorumluluk aldıkları bilgisini veren Ender Özatay, “Doka‘nın inşaat verimliliğini artırmak ve sistematik bir şekilde uygulamak için tedbirler geliştirmeye, kalıp teknolojisinde öncü olmaya devam etmesinin sebebi de budur“ dedi. Özatay, sözlerini şöyle sürdürdü:
"Doka’nın 154 yıllık uluslararası bilgi birikimi ve ekibimizin uzmanlığı ile ülkemizin önemli ve örnek projelerinde yer almaktan gurur duyuyoruz. Özel sektörün yanı sıra kamu kuruluşlarıyla yaptığımız işbirlikleriyle, önemli projeler gerçekleştiriyoruz. Bu projelerin farklı zorluk ve uzmanlık gerektiren özellikleri bulunuyor. Doka olarak her zaman müşterilerimize somut fayda ve katma değer sağlayacak çözümlerle yaklaşıyoruz. Müşterilerimizi dinleyerek, onların ihtiyacı olan en güvenli çözümü en hızlı şekilde üretiyor ve bir çözüm ortağı gibi çalışıyoruz.“

ÖNCE GÜVENLİK

Görev aldıkları her projede güvenliği ilk sıraya koyduklarını anlatan Doka Kalıp İskele Genel Müdürü Ender Özatay, şunları söyledi:
“Her projede iş güvenliğine maksimum önem veriyoruz. Firmalara sunduğumuz tüm sistemler maksimum iş güvenliği sağlamakta ve böylelikle iş verimliliğini arttırmaktadır. Ürün ve hizmetlerimizle inşaat sektöründe maksimum güvenlikli bir çalışma ortamı yaratmak, hızlı imalatı mümkün kılarak şantiye maliyetlerini aşağıya çekmektir. Doka olarak ana hedeflerimizden biri. İnşaat sektöründe özellikle yüksekte çalışmanın getirdiği tehlikeler, kalitesiz ve herhangi bir kalite normuna uymayan sistemsiz kalıp malzeme tercihleri, mühendislik hizmeti eksik ya da hiç olmayan uygulamalar, istenmeyen iş kazalarına sebep olmaktadır. Bu durum kalıp iskele sektörünün ne kadar önemli olduğunu gözler önüne sermektedir. Doka sadece Türkiye’nin değil, dünyanın sayılı projelerine sunduğu özel çözümlerle bu ihtiyaçlara yanıt vermektedir. ABD‘de Mississipi Nehri Köprüsü, Belgrad’da bulunan Sava Nehri Köprüsü, Almanya’da Froschgrundsee Vadi köprüsü gibi projelerin inşasında da yer almıştır. Türkiye de ise 1915 Çanakkale Köprüsü, Kömürhan Köprüsü, Osmangazi Köprüsü, Nissibi Köprüsü, Kuzey Marmara Otoyolu’nun İhsaniye ve Çayırköy Viyadüklerinde yine Doka Kalıp Sistemleri tercih edilmiştir.”

BİLGİDEN TECRÜBEYE KÖPRÜ

Doka Türkiye Genel Müdürü Ender Özatay, Doka’nın köprüler konusundaki tecrübeleriyle ilgili olarak, “Yeteneklerimiz çok geniş kapsamlıdır. Kalıp mühendisliği ile ilgili zorluklara, henüz tasarım aşamasında doğrudan odaklanıyoruz. Bu erken aşamada dahi, çalışmaların hızlı, verimli ve ekonomik bir şekilde yürütülebilmesi için bilgilerimize katkıda bulunuyoruz” diye konuştu.

FARKLI KÖPRÜ YAPIM YÖNTEMLERİNDE DOKA FARKI VE SAĞLADIĞI AVANTAJLAR

Pilonlar ve köprü ayakları
Köprü ayakları, üst yapı destek noktaları olan kenar ayakları arasındaki mesafeyi azaltarak daha düşük bir toplam kesit elde edilmesini sağlar. Genellikle tekli veya çiftli olarak yerleştirilirler. Asma ve askı köprülerde merkezi destek noktalarından bağlanmaktadır. Bu tarz yapılara pilon adı verilir. Bunlar temel olarak kendinden destekli pilonlar, A veya H pilonları veya portal pilonlar olarak gruplandırılır.

DOSİDER YÖNETİM KURULU ANKARA'DA ISITMA SEKTÖRÜNÜN GELECEĞİNİ GÖRÜŞTÜ DOSİDER YÖNETİM KURULU ANKARA'DA ISITMA SEKTÖRÜNÜN GELECEĞİNİ GÖRÜŞTÜ

Doka ile sağlanan avantajlar
Kapsamlı planlama uzmanlığı ile vinçle tırmanır veya otomatik tırmanır kalıp sistemleri ile geometriden ve yükseklikten bağımsız şekilde çözümlenebilir.

Ağır Yük İskeleleri
Eğer beton köprünün üst yapısı zeminden çok yüksekte değilse, ağır yük iskeleleri kullanarak maliyet etkin ve verimli bir şekilde inşa edilebilir. Ağır yük iskelesi sistemi özellikle beton köprü yapımı alanında yapı malzemelerini ve kalıp yüzey sistemlerini tutmak için kullanılan yardımcı bir yapıdır. Çok açıklıklı köprülerde üst yapı, tek dökümlük ağır yük iskelesi kurulumları kullanılarak birer bölüm halinde yapılır.

Doka ile sağlanan avantajlar
Köprü üst yapılarındaki yüksek yüklerin güvenli ve ekonomik bir şekilde taşınması için, malzemeleri optimize edilmiş destek iskelelerinde uygun maliyetli planlama ve zamanında teslimat.

Dengeli Konsollu Köprüler
Köprü bölümleri, inşaat demiri ve taze betonun ağırlığını taşıyan bir çift hareketli dengeli konsol kalıp arabası ile birbiri ardına dökülür. Çoğu zaman bu durum, köprü konsolunun her iki tarafına göre az ya da çok simetrik olarak gerçekleşir. Döküm bölümlerinin uzunluğu genellikle 3 ile 5 metre arasındadır.

Doka ile sağlanan avantajlar
Doka'nın kiralanabilir hepsi bir arada sistemiyle mümkün olan olağanüstü maliyet verimliliği ve hızlı ekipman kullanılabilirliği sağlanmaktadır. Ayrıca, Doka'dan sağlanan kapsamlı proje desteği sayesinde planlama ve yürütme konusundaki yüksek kesinlikten, ayrıntılı planlamadan üst yapı tasarımcısı ile koordinasyona, Dengeli Konsol Köprü Uzmanlık Merkezi tarafından yerinde desteğe kadar her şey bir arada sağlanır.

Kompozit köprüler
Basitleştirilmiş terimlerle, köprünün uzunlamasına yöndeki çelik kirişleri ile yerinde dökülmüş beton tabliyenin birlikte çalışması ile, paylaşılmış (yani 'kompozit') yük taşıyıcı etkisi elde edilir. Uzunlamasına köprü kirişlerinin prefabrik yapılması, inşaat süresinin önemli ölçüde azalmasına yol açacaktır. Kompozit tekniği, küçük üst geçitlerden büyük viyadüklere kadar yapı aralıkları için düşük maliyetli, dayanıklı ve bakım gerektirmeyen köprü döşeme çözümleri sunar.

Doka ile sağlanan avantajlar

İlerlemeli kiriş Ekipmanı (Launching-Girder)
İlerlemeli kiriş ekipmanı kullanılarak inşa edilen köprü üst yapıları, köprü açıklıkları arasında orta aralık desteği olmaksızın köprünün uzunlamasına yönü boyunca yer değiştirebilen servis kirişleri üzerinde genellikle her seferde bir aralık olmak üzere inşa edilir. İlerlemeli kiriş yöntemi, derin vadilerde gereken yediden fazla aralıklı çok geçişli köprüler için ve doğa rezervleri, göller ve nehirler gibi engellerin zorladığı yerlerde veya mevcut trafiği engellemeden köprü yapmak için en uygun yöntemdir.

Doka ile sağlanan avantajlar
Projeye yapılan özel planlama ve yüksek performanslı kalıp sistemlerinin ön montajı ile birlikte İlerlemeli Kiriş Ekipmanı konusunda dünyanın önde gelen tedarikçileriyle birlikte yapilan ortaklıklar, düzgün, verimli inşaat ilerlemesi anlamına gelir.

İtme sürme
Kesintisiz üst yapı, "döküm sahası" olarak adlandırılan yerinde imalat alanında bir desteğin arkasında tek seferde bir bölüm halinde dökülür. Burada dökülen her bölüm (yani her "döngü"), bir sonraki dökülecek bölüme yer açmak için önceden dökülen bölümlerle birlikte köprü elevasyonları arasında "kaydırılır". Bu yöntem çoğunlukla düz veya bombeli zemin planı olan ve ön kesitinde tekdüze tepe noktaları veya düşük büküm yarıçapları bulunan daha uzun köprüler üzerinde kullanılır.

Doka ile sağlanan avantajlar
Zaman ve maliyet açısından optimize edilmiş iş akışları için; pratik kalıp kapatma/açma mantığıyla planlanan dökümhaneli döküm sahası sayesinde inşaat için ayarlanabilir kalıp sistemlerinin projeye özel planlanması ve ön montajı sağlanır. 

Kemerli köprüler
Kemerli köprü kuşkusuz, görsel açıdan en fazla etkileyen köprü tasarımıdır. Özellikle derin vadileri geçerken, kemerli köprüler tercih edilen tasarımdır. En yaygın inşaat yöntemleri, konsollu ve konvansiyonel kalıp destek sistemleriyle yapılanlardır. Burada alternatif bir teknik, alçalan kemer veya "döndürmeli" konstrüksiyon yöntemidir.

Doka ile sağlanan avantajlar
Kapsamlı planlama hizmetleri ve her bir üst yapının statiklerine özel olarak uyarlanabilen, optimize edilmiş yük transferlerini ve projenin planlamaya göre devam etmesini sağlayan kiralanabilir kalıp çözümleri.